With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19 |
Resumo: | The present article addresses how musicians, composers, performers, and teachers have been taking advantage of computers and how, gradually, these devices have been reducing in size and expanding in potential, to the point of being able to be carried in a pocket. Although contemporary students are inherently proficient in the use of digital technology, they do not always fully explore the potential of mobile devices to enhance their musical education. Therefore, it is imperative that the 21st-century music teacher is able to curate digital content, mastering the various technological resources available to provide appropriate technological guidance for the specific needs of each student. In this sense, after an initial introduction, this article lists several mobile applications that can assist in controlling various aspects of musical performance, managing practice, developing musical reading skills, enhancing auditory perception, and rhythmic sensitivity, among other relevant aspects. Finally, some considerations are formulated regarding the overall management of this process and the precautions to be observed regarding the use of technology by younger generations. |
id |
RCAP_d5b016d7ab3becda8dad3e19acc49e25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/19 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical LearningCom Música no Bolso: como os dispositivos móveis podem potenciar a aprendizagem musicalAplicaçõesMóveisEnsinoAprendizagemMúsicaMobileAppsMusicTeachingLearningThe present article addresses how musicians, composers, performers, and teachers have been taking advantage of computers and how, gradually, these devices have been reducing in size and expanding in potential, to the point of being able to be carried in a pocket. Although contemporary students are inherently proficient in the use of digital technology, they do not always fully explore the potential of mobile devices to enhance their musical education. Therefore, it is imperative that the 21st-century music teacher is able to curate digital content, mastering the various technological resources available to provide appropriate technological guidance for the specific needs of each student. In this sense, after an initial introduction, this article lists several mobile applications that can assist in controlling various aspects of musical performance, managing practice, developing musical reading skills, enhancing auditory perception, and rhythmic sensitivity, among other relevant aspects. Finally, some considerations are formulated regarding the overall management of this process and the precautions to be observed regarding the use of technology by younger generations.O presente artigo aborda a forma como músicos, compositores, intérpretes e professores têm tirado partido de computadores e como, gradualmente, esses dispositivos têm vindo a reduzir tamanho e a expandir potencial, a ponto de poderem ser transportados num bolso. Embora os alunos contemporâneos sejam inerentemente proficientes no que respeita ao uso da tecnologia digital, nem sempre conseguem explorar plenamente o potencial dos dispositivos móveis para aprimorar a sua educação musical. Portanto, é imperativo que o professor de música do século XXI esteja apto a realizar uma curadoria digital, dominando os diversos recursos tecnológicos disponíveis a fim de fornecer orientações tecnológicas adequadas às necessidades específicas de cada aluno. Nesse sentido, após uma introdução inicial, este artigo elenca várias aplicações móveis que podem auxiliar no controlo dos diversos aspetos da performance musical, na gestão da prática, no desenvolvimento de competências de leitura musical, no aprimoramento da perceção auditiva e na sensibilidade rítmica entre outros aspetos relevantes. Por último, são formuladas algumas considerações acerca da gestão global desse processo e dos cuidados a serem observados no que concerne à utilização da tecnologia por parte das gerações mais jovens.Revista Portuguesa de educação MusicalRevista Portuguesa de Educação Musical2024-01-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e19Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e192976-0178reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19/9Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musicalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatosinhos, Ricardo2024-02-24T10:45:30Zoai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/19Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:10:43.227804Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning Com Música no Bolso: como os dispositivos móveis podem potenciar a aprendizagem musical |
title |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning |
spellingShingle |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning Matosinhos, Ricardo Aplicações Móveis Ensino Aprendizagem Música Mobile Apps Music Teaching Learning |
title_short |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning |
title_full |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning |
title_fullStr |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning |
title_full_unstemmed |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning |
title_sort |
With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning |
author |
Matosinhos, Ricardo |
author_facet |
Matosinhos, Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matosinhos, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aplicações Móveis Ensino Aprendizagem Música Mobile Apps Music Teaching Learning |
topic |
Aplicações Móveis Ensino Aprendizagem Música Mobile Apps Music Teaching Learning |
description |
The present article addresses how musicians, composers, performers, and teachers have been taking advantage of computers and how, gradually, these devices have been reducing in size and expanding in potential, to the point of being able to be carried in a pocket. Although contemporary students are inherently proficient in the use of digital technology, they do not always fully explore the potential of mobile devices to enhance their musical education. Therefore, it is imperative that the 21st-century music teacher is able to curate digital content, mastering the various technological resources available to provide appropriate technological guidance for the specific needs of each student. In this sense, after an initial introduction, this article lists several mobile applications that can assist in controlling various aspects of musical performance, managing practice, developing musical reading skills, enhancing auditory perception, and rhythmic sensitivity, among other relevant aspects. Finally, some considerations are formulated regarding the overall management of this process and the precautions to be observed regarding the use of technology by younger generations. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19 |
url |
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19 https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19/9 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de educação Musical Revista Portuguesa de Educação Musical |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de educação Musical Revista Portuguesa de Educação Musical |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e19 Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e19 2976-0178 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137757898997760 |