With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matosinhos, Ricardo
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19
Resumo: The present article addresses how musicians, composers, performers, and teachers have been taking advantage of computers and how, gradually, these devices have been reducing in size and expanding in potential, to the point of being able to be carried in a pocket. Although contemporary students are inherently proficient in the use of digital technology, they do not always fully explore the potential of mobile devices to enhance their musical education. Therefore, it is imperative that the 21st-century music teacher is able to curate digital content, mastering the various technological resources available to provide appropriate technological guidance for the specific needs of each student. In this sense, after an initial introduction, this article lists several mobile applications that can assist in controlling various aspects of musical performance, managing practice, developing musical reading skills, enhancing auditory perception, and rhythmic sensitivity, among other relevant aspects. Finally, some considerations are formulated regarding the overall management of this process and the precautions to be observed regarding the use of technology by younger generations.
id RCAP_d5b016d7ab3becda8dad3e19acc49e25
oai_identifier_str oai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/19
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical LearningCom Música no Bolso: como os dispositivos móveis podem potenciar a aprendizagem musicalAplicaçõesMóveisEnsinoAprendizagemMúsicaMobileAppsMusicTeachingLearningThe present article addresses how musicians, composers, performers, and teachers have been taking advantage of computers and how, gradually, these devices have been reducing in size and expanding in potential, to the point of being able to be carried in a pocket. Although contemporary students are inherently proficient in the use of digital technology, they do not always fully explore the potential of mobile devices to enhance their musical education. Therefore, it is imperative that the 21st-century music teacher is able to curate digital content, mastering the various technological resources available to provide appropriate technological guidance for the specific needs of each student. In this sense, after an initial introduction, this article lists several mobile applications that can assist in controlling various aspects of musical performance, managing practice, developing musical reading skills, enhancing auditory perception, and rhythmic sensitivity, among other relevant aspects. Finally, some considerations are formulated regarding the overall management of this process and the precautions to be observed regarding the use of technology by younger generations.O presente artigo aborda a forma como músicos, compositores, intérpretes e professores têm tirado partido de computadores e como, gradualmente, esses dispositivos têm vindo a reduzir tamanho e a expandir potencial, a ponto de poderem ser transportados num bolso. Embora os alunos contemporâneos sejam inerentemente proficientes no que respeita ao uso da tecnologia digital, nem sempre conseguem explorar plenamente o potencial dos dispositivos móveis para aprimorar a sua educação musical. Portanto, é imperativo que o professor de música do século XXI esteja apto a realizar uma curadoria digital, dominando os diversos recursos tecnológicos disponíveis a fim de fornecer orientações tecnológicas adequadas às necessidades específicas de cada aluno. Nesse sentido, após uma introdução inicial, este artigo elenca várias aplicações móveis que podem auxiliar no controlo dos diversos aspetos da performance musical, na gestão da prática, no desenvolvimento de competências de leitura musical, no aprimoramento da perceção auditiva e na sensibilidade rítmica entre outros aspetos relevantes. Por último, são formuladas algumas considerações acerca da gestão global desse processo e dos cuidados a serem observados no que concerne à utilização da tecnologia por parte das gerações mais jovens.Revista Portuguesa de educação MusicalRevista Portuguesa de Educação Musical2024-01-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e19Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e192976-0178reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19/9Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musicalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatosinhos, Ricardo2024-02-24T10:45:30Zoai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/19Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:10:43.227804Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
Com Música no Bolso: como os dispositivos móveis podem potenciar a aprendizagem musical
title With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
spellingShingle With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
Matosinhos, Ricardo
Aplicações
Móveis
Ensino
Aprendizagem
Música
Mobile
Apps
Music
Teaching
Learning
title_short With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
title_full With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
title_fullStr With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
title_full_unstemmed With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
title_sort With Music in Your Pocket: How Mobile Devices Can Enhance Musical Learning
author Matosinhos, Ricardo
author_facet Matosinhos, Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matosinhos, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Aplicações
Móveis
Ensino
Aprendizagem
Música
Mobile
Apps
Music
Teaching
Learning
topic Aplicações
Móveis
Ensino
Aprendizagem
Música
Mobile
Apps
Music
Teaching
Learning
description The present article addresses how musicians, composers, performers, and teachers have been taking advantage of computers and how, gradually, these devices have been reducing in size and expanding in potential, to the point of being able to be carried in a pocket. Although contemporary students are inherently proficient in the use of digital technology, they do not always fully explore the potential of mobile devices to enhance their musical education. Therefore, it is imperative that the 21st-century music teacher is able to curate digital content, mastering the various technological resources available to provide appropriate technological guidance for the specific needs of each student. In this sense, after an initial introduction, this article lists several mobile applications that can assist in controlling various aspects of musical performance, managing practice, developing musical reading skills, enhancing auditory perception, and rhythmic sensitivity, among other relevant aspects. Finally, some considerations are formulated regarding the overall management of this process and the precautions to be observed regarding the use of technology by younger generations.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19
url https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/19/9
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de educação Musical
Revista Portuguesa de Educação Musical
publisher.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de educação Musical
Revista Portuguesa de Educação Musical
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e19
Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e19
2976-0178
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137757898997760