Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4552 |
Resumo: | The “Tax Bem” project aims to promote the inclusion of students with Autistic Spectrum-Disorder (ASD) in regular Middle School classes through the creation of a collaborative virtual world. The authors believe that fostering forms of cooperation and socialization, in which students with ASD interact with other classmates in a virtual island called Amiko, can enhance the development of skills that promote social inclusion. It also seeks to generalize more assertive behaviors in real life situations. The involvement of all students in this serious game can raise awareness for individual differences, valuing the contributions of each individual. This project was developed for the course subject Multimedia and Accessibility of the Doctoral Program in Multimedia in Education at the University of Aveiro. The project will be hosted on a Web page, with the aim of informing and involving the largest possible number of educational actors. |
id |
RCAP_d75aedf912ef885baa6869cd47dde139 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4552 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autistaThe “Tax Bem” project aims to promote the inclusion of students with Autistic Spectrum-Disorder (ASD) in regular Middle School classes through the creation of a collaborative virtual world. The authors believe that fostering forms of cooperation and socialization, in which students with ASD interact with other classmates in a virtual island called Amiko, can enhance the development of skills that promote social inclusion. It also seeks to generalize more assertive behaviors in real life situations. The involvement of all students in this serious game can raise awareness for individual differences, valuing the contributions of each individual. This project was developed for the course subject Multimedia and Accessibility of the Doctoral Program in Multimedia in Education at the University of Aveiro. The project will be hosted on a Web page, with the aim of informing and involving the largest possible number of educational actors.À travers la création d’un monde virtuel collaboratif, le projet “Tax bem” essaie de promouvoir l’inclusion d’élèves ayant des Troubles du Spectre Autistique (T.S.A.), intégrés dans des classes ordinaires du troisième cycle de scolarité. Promouvoir des formes d’interaction et de socialisation, où des élèves souffrant de T.S.A. interagissent, dans une île virtuelle appelée Amiko, avec la participation de tous les autres élèves de la classe, pourra rendre plus facile le développement de compétences qui favorisent le processus d’inclusion sociale, en essayant de généraliser des comportements plus assertifs concernant des situations de la vie réelle. L’intégration de tous les élèves dans la dynamisation d’un serious game cherche à les rendre conscients des différences individuelles, et à les faire respecter,en mettant en valeur la contribution de chacun d’entre eux. La proposition de cet outil, développé par l’Unidade Curricular Multimédia e Acessibilidade, du Programme Doctoral en Multimédia et Education de l’Université de Aveiro, sera disponible sur le net, ayant comme objectif d’informer et d’engager le plus grand nombre d’intervenants dans le procès éducatif.O projeto “Tax Bem” pretende, através da criação de um mundo virtual colaborativo, promover a inclusão de alunos com Perturbação do Espetro-Autista (P.E.A.) em turmas regulares do terceiro ciclo de escolaridade. Fomentar formas de colaboração e de socialização, em que alunos com P.E.A. interajam, numa ilha virtual designada Amiko, com os restantes colegas da turma, poderá facilitar o desenvolvimento de competências que promovam o processo de inclusão social, procurando generalizar comportamentos mais assertivos para situações da vida real. O envolvimento de todos os alunos na dinamização de um serious game procura a consciencialização e o respeito pelas diferenças individuais, valorizando a contribuição de cada um. Esta proposta de ferramenta, desenvolvida no âmbito da Unidade Curricular Multimédia e Acessibilidade, do Programa Doutoral em Multimédia em Educação, da Universidade de Aveiro, será disponibilizada numa página Web, com o objetivo de informar e envolver o maior número possível de intervenientes no processo educativo.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i2.4552https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4552Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 285-295Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 285-295Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 285-295Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 285-2951647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4552https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4552/3461Cruz, CláudiaAraújo, IsabelPereira, LuísMartins, Lurdesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:56Zoai:proa.ua.pt:article/4552Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:12.988224Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista |
title |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista |
spellingShingle |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista Cruz, Cláudia |
title_short |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista |
title_full |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista |
title_fullStr |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista |
title_full_unstemmed |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista |
title_sort |
Projeto “Tax Bem”: Um ambiente virtual colaborativo para alunos com perturbação do espetro autista |
author |
Cruz, Cláudia |
author_facet |
Cruz, Cláudia Araújo, Isabel Pereira, Luís Martins, Lurdes |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Isabel Pereira, Luís Martins, Lurdes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Cláudia Araújo, Isabel Pereira, Luís Martins, Lurdes |
description |
The “Tax Bem” project aims to promote the inclusion of students with Autistic Spectrum-Disorder (ASD) in regular Middle School classes through the creation of a collaborative virtual world. The authors believe that fostering forms of cooperation and socialization, in which students with ASD interact with other classmates in a virtual island called Amiko, can enhance the development of skills that promote social inclusion. It also seeks to generalize more assertive behaviors in real life situations. The involvement of all students in this serious game can raise awareness for individual differences, valuing the contributions of each individual. This project was developed for the course subject Multimedia and Accessibility of the Doctoral Program in Multimedia in Education at the University of Aveiro. The project will be hosted on a Web page, with the aim of informing and involving the largest possible number of educational actors. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4552 https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4552 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4552 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4552/3461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 285-295 Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 285-295 Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 285-295 Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 285-295 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569999699968 |