Em torno do ensino da geometria descritiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Marta Maria Rocha Burnay Ferreira de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/6938
Resumo: Relatório da prática de ensino supervisionadaTese de mestrado, Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, 2012
id RCAP_dd1325dc321b66f46950257d7b6b568f
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/6938
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Em torno do ensino da geometria descritivaGeometria descritivaEnsinoPedagogiaRepresentação gráficaSoftwareRelatório da prática de ensino supervisionadaTese de mestrado, Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, 2012Possui um CD com Anexos apenas consultável na Biblioteca da FBAUL : cota CDA 102The present report is carried out within the curricular unit Introduction to Professional Practice IV of Master’s degree in Visual Arts Education; it is based upon the supervised school activity of a working unit, the Shadows, in an 11th grade class of the Secondary School covering the discipline of descriptive geometry. On a first stage the relevance of Descriptive Geometry in the representation is considered, by showing initially an historic synthesis, its role on modern society and the advantages of the geometrical knowledge in the conceptual process. The different projection systems and representation methods are shown as well as it is explained the way the science of Descriptive Geometry fits in the teaching programs curricula where its contents are described. Then the difficulties students encounters in this discipline are mentioned and the adequate strategies and teaching methodologies are referred, pointing out the use of software for graphical representation in the education of the mentioned discipline. On the second part, within the school context, the practice of teaching is described, focussing the subject of shadows and introducing a characterization of the school and the class in question, the strategies and methods adopted in the education of the subject, as well as the standards and assessment elements. Finally a reflection is offered about the work carried out, based upon the analysis of the data described previouslyTrindade, António de Oriol, 1967-Repositório da Universidade de LisboaCampos, Marta Maria Rocha Burnay Ferreira de2012-09-20T13:21:27Z20122012-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/6938porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:49:46Zoai:repositorio.ul.pt:10451/6938Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:31:53.219470Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Em torno do ensino da geometria descritiva
title Em torno do ensino da geometria descritiva
spellingShingle Em torno do ensino da geometria descritiva
Campos, Marta Maria Rocha Burnay Ferreira de
Geometria descritiva
Ensino
Pedagogia
Representação gráfica
Software
title_short Em torno do ensino da geometria descritiva
title_full Em torno do ensino da geometria descritiva
title_fullStr Em torno do ensino da geometria descritiva
title_full_unstemmed Em torno do ensino da geometria descritiva
title_sort Em torno do ensino da geometria descritiva
author Campos, Marta Maria Rocha Burnay Ferreira de
author_facet Campos, Marta Maria Rocha Burnay Ferreira de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Trindade, António de Oriol, 1967-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Marta Maria Rocha Burnay Ferreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria descritiva
Ensino
Pedagogia
Representação gráfica
Software
topic Geometria descritiva
Ensino
Pedagogia
Representação gráfica
Software
description Relatório da prática de ensino supervisionadaTese de mestrado, Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, 2012
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-20T13:21:27Z
2012
2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/6938
url http://hdl.handle.net/10451/6938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134209898446848