O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Margarida
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Paixão, Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/15777
Resumo: In order to abandon the traditional idea that the observation is objective and that, due to the objectivity of empirical facts is possible to establish a correspondence with reality and truth looking through a problematic experimental situation, centered on a context of the History of Science, creating an appropriate teaching-learning sequence for understanding the relationship of observation with the theory that interprets it. The results obtained during the Ibero-American Project of Evaluation of Attitudes Related to Science, Technology and Society, by applying the "Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia-Tecnología-Sociedad" showed that the idea that students have on the Nature of Science and Technology and on the relationship between observation and theory is not the most appropriate. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of an experimental activity and discussion of results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and on the oxygen theory. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of a problematic experimental activity and discussion of their results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and the oxygen theory.
id RCAP_df683722b8c1001a417af8bfc3fb21fb
oai_identifier_str oai:dspace.uevora.pt:10174/15777
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de CombustãoTeaching-Learning SequencesObservationHistory of ScienceScience-Technology-SocietyIn order to abandon the traditional idea that the observation is objective and that, due to the objectivity of empirical facts is possible to establish a correspondence with reality and truth looking through a problematic experimental situation, centered on a context of the History of Science, creating an appropriate teaching-learning sequence for understanding the relationship of observation with the theory that interprets it. The results obtained during the Ibero-American Project of Evaluation of Attitudes Related to Science, Technology and Society, by applying the "Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia-Tecnología-Sociedad" showed that the idea that students have on the Nature of Science and Technology and on the relationship between observation and theory is not the most appropriate. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of an experimental activity and discussion of results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and on the oxygen theory. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of a problematic experimental activity and discussion of their results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and the oxygen theory.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa2015-09-15T14:28:35Z2015-09-152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10174/15777http://hdl.handle.net/10174/15777porFigueiredo, M. & Paixão, F. (2015). O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão, Proceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura, 205-209, Lisboa.205-209CIEP-Artigos em Livros de Actas/Proceedingsmtf@uevora.ptndProceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura229Figueiredo, MargaridaPaixão, Fátimainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:01:59Zoai:dspace.uevora.pt:10174/15777Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:08:15.871969Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
title O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
spellingShingle O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
Figueiredo, Margarida
Teaching-Learning Sequences
Observation
History of Science
Science-Technology-Society
title_short O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
title_full O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
title_fullStr O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
title_full_unstemmed O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
title_sort O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
author Figueiredo, Margarida
author_facet Figueiredo, Margarida
Paixão, Fátima
author_role author
author2 Paixão, Fátima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Margarida
Paixão, Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching-Learning Sequences
Observation
History of Science
Science-Technology-Society
topic Teaching-Learning Sequences
Observation
History of Science
Science-Technology-Society
description In order to abandon the traditional idea that the observation is objective and that, due to the objectivity of empirical facts is possible to establish a correspondence with reality and truth looking through a problematic experimental situation, centered on a context of the History of Science, creating an appropriate teaching-learning sequence for understanding the relationship of observation with the theory that interprets it. The results obtained during the Ibero-American Project of Evaluation of Attitudes Related to Science, Technology and Society, by applying the "Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia-Tecnología-Sociedad" showed that the idea that students have on the Nature of Science and Technology and on the relationship between observation and theory is not the most appropriate. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of an experimental activity and discussion of results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and on the oxygen theory. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of a problematic experimental activity and discussion of their results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and the oxygen theory.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-15T14:28:35Z
2015-09-15
2015-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10174/15777
http://hdl.handle.net/10174/15777
url http://hdl.handle.net/10174/15777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Figueiredo, M. & Paixão, F. (2015). O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão, Proceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura, 205-209, Lisboa.
205-209
CIEP-Artigos em Livros de Actas/Proceedings
mtf@uevora.pt
nd
Proceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura
229
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136565844246528