O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10174/15777 |
Resumo: | In order to abandon the traditional idea that the observation is objective and that, due to the objectivity of empirical facts is possible to establish a correspondence with reality and truth looking through a problematic experimental situation, centered on a context of the History of Science, creating an appropriate teaching-learning sequence for understanding the relationship of observation with the theory that interprets it. The results obtained during the Ibero-American Project of Evaluation of Attitudes Related to Science, Technology and Society, by applying the "Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia-Tecnología-Sociedad" showed that the idea that students have on the Nature of Science and Technology and on the relationship between observation and theory is not the most appropriate. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of an experimental activity and discussion of results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and on the oxygen theory. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of a problematic experimental activity and discussion of their results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and the oxygen theory. |
id |
RCAP_df683722b8c1001a417af8bfc3fb21fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.uevora.pt:10174/15777 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de CombustãoTeaching-Learning SequencesObservationHistory of ScienceScience-Technology-SocietyIn order to abandon the traditional idea that the observation is objective and that, due to the objectivity of empirical facts is possible to establish a correspondence with reality and truth looking through a problematic experimental situation, centered on a context of the History of Science, creating an appropriate teaching-learning sequence for understanding the relationship of observation with the theory that interprets it. The results obtained during the Ibero-American Project of Evaluation of Attitudes Related to Science, Technology and Society, by applying the "Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia-Tecnología-Sociedad" showed that the idea that students have on the Nature of Science and Technology and on the relationship between observation and theory is not the most appropriate. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of an experimental activity and discussion of results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and on the oxygen theory. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of a problematic experimental activity and discussion of their results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and the oxygen theory.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa2015-09-15T14:28:35Z2015-09-152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10174/15777http://hdl.handle.net/10174/15777porFigueiredo, M. & Paixão, F. (2015). O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão, Proceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura, 205-209, Lisboa.205-209CIEP-Artigos em Livros de Actas/Proceedingsmtf@uevora.ptndProceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura229Figueiredo, MargaridaPaixão, Fátimainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:01:59Zoai:dspace.uevora.pt:10174/15777Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:08:15.871969Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão |
title |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão |
spellingShingle |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão Figueiredo, Margarida Teaching-Learning Sequences Observation History of Science Science-Technology-Society |
title_short |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão |
title_full |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão |
title_fullStr |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão |
title_full_unstemmed |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão |
title_sort |
O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão |
author |
Figueiredo, Margarida |
author_facet |
Figueiredo, Margarida Paixão, Fátima |
author_role |
author |
author2 |
Paixão, Fátima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiredo, Margarida Paixão, Fátima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching-Learning Sequences Observation History of Science Science-Technology-Society |
topic |
Teaching-Learning Sequences Observation History of Science Science-Technology-Society |
description |
In order to abandon the traditional idea that the observation is objective and that, due to the objectivity of empirical facts is possible to establish a correspondence with reality and truth looking through a problematic experimental situation, centered on a context of the History of Science, creating an appropriate teaching-learning sequence for understanding the relationship of observation with the theory that interprets it. The results obtained during the Ibero-American Project of Evaluation of Attitudes Related to Science, Technology and Society, by applying the "Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia-Tecnología-Sociedad" showed that the idea that students have on the Nature of Science and Technology and on the relationship between observation and theory is not the most appropriate. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of an experimental activity and discussion of results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and on the oxygen theory. The Teaching-Learning Sequence proposal is based on the realization of a problematic experimental activity and discussion of their results, relating them to the analysis and debate of two texts on the phlogiston theory and the oxygen theory. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-15T14:28:35Z 2015-09-15 2015-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10174/15777 http://hdl.handle.net/10174/15777 |
url |
http://hdl.handle.net/10174/15777 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Figueiredo, M. & Paixão, F. (2015). O Papel da Observação na Compreensão da Natureza do Conhecimento Científico: Uma Proposta Didática Baseada nas Reações de Combustão, Proceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura, 205-209, Lisboa. 205-209 CIEP-Artigos em Livros de Actas/Proceedings mtf@uevora.pt nd Proceedings do Encontro Nacional de Educação em Ciências – ENEC 2015 - Ciência com Cultura 229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136565844246528 |