Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/33726 |
Resumo: | This article discusses the possibility of incorporating visual content from social networks, such as memes, social videos, infographics, and quotes, in the curricular development of visual arts in secondary education. In order to achieve this, a theoretical-practical methodology is proposed, arising from the selection of the curriculum components of History of Culture and Arts, present in Humanistic Scientific Visual Arts courses of secondary school level in Portugal. Consequently, we proposed a teacher-training workshop in creating social media contents for students of the master’s degree in art education of the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon |
id |
RCAP_dfad2f2feabe8b2cbd704ce3372396db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/33726 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundárioMemes, social videos, infographics and quotations : social media visual contents as a curricular proposition to teaching visual arts in secondary schoolsEducação artísticaRedes sociaisCultura visualPedagogiaArte - FilosofiaEstéticaTeoria da arteCriticismoPortugalThis article discusses the possibility of incorporating visual content from social networks, such as memes, social videos, infographics, and quotes, in the curricular development of visual arts in secondary education. In order to achieve this, a theoretical-practical methodology is proposed, arising from the selection of the curriculum components of History of Culture and Arts, present in Humanistic Scientific Visual Arts courses of secondary school level in Portugal. Consequently, we proposed a teacher-training workshop in creating social media contents for students of the master’s degree in art education of the Faculty of Fine Arts of the University of LisbonUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaAristimuño, Felipe2018-06-04T10:57:09Z2018-012018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/33726porIn: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 70-83info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:28:44Zoai:repositorio.ul.pt:10451/33726Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:48:40.009379Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário Memes, social videos, infographics and quotations : social media visual contents as a curricular proposition to teaching visual arts in secondary schools |
title |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário |
spellingShingle |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário Aristimuño, Felipe Educação artística Redes sociais Cultura visual Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo Portugal |
title_short |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário |
title_full |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário |
title_fullStr |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário |
title_full_unstemmed |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário |
title_sort |
Memes, social videos, infográficos, citações : conteúdos visuais das redes sociais como proposta curricular para as artes visuais no ensino secundário |
author |
Aristimuño, Felipe |
author_facet |
Aristimuño, Felipe |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aristimuño, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação artística Redes sociais Cultura visual Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo Portugal |
topic |
Educação artística Redes sociais Cultura visual Pedagogia Arte - Filosofia Estética Teoria da arte Criticismo Portugal |
description |
This article discusses the possibility of incorporating visual content from social networks, such as memes, social videos, infographics, and quotes, in the curricular development of visual arts in secondary education. In order to achieve this, a theoretical-practical methodology is proposed, arising from the selection of the curriculum components of History of Culture and Arts, present in Humanistic Scientific Visual Arts courses of secondary school level in Portugal. Consequently, we proposed a teacher-training workshop in creating social media contents for students of the master’s degree in art education of the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-04T10:57:09Z 2018-01 2018-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/33726 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/33726 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 70-83 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134416782491648 |