Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siebert, Emanuele Cristina
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/33724
Resumo: The evaluative forms emerge from the need to evaluate the practical work done by the students in the art classes, based on objective criteria and thus avoiding that the evaluation was veiled or based on the teacher’s personal tastes. The narrative dialogues with Hernandez (2000), who approaches the evaluation in the teaching of the visual arts and with Bourdieu (2007) that reinforces the importance of art in school and the accomplishment of practical works. The report contextualizes the school scenario in which the proposal was experienced and how the form was structured, and all items arose from needs observed in the classroom, some items of organizational, disciplinary and other characteristics reinforcing the contents studied. The evaluative forms made evaluations faster and more objective, facilitating the dialogue between teacher and students, guiding and enabling the work could be corrected or redone if the student chooses
id RCAP_b4ca9406cdc84719e57885298d4f04ba
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/33724
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativasEvaluating visual works at school : evaluation forms arise from concerns and experimentsEducação artísticaFichas formativasExpressão artísticaExperimentaçãoPedagogiaArte - FilosofiaEstéticaTeoria da arteCriticismoBrasilThe evaluative forms emerge from the need to evaluate the practical work done by the students in the art classes, based on objective criteria and thus avoiding that the evaluation was veiled or based on the teacher’s personal tastes. The narrative dialogues with Hernandez (2000), who approaches the evaluation in the teaching of the visual arts and with Bourdieu (2007) that reinforces the importance of art in school and the accomplishment of practical works. The report contextualizes the school scenario in which the proposal was experienced and how the form was structured, and all items arose from needs observed in the classroom, some items of organizational, disciplinary and other characteristics reinforcing the contents studied. The evaluative forms made evaluations faster and more objective, facilitating the dialogue between teacher and students, guiding and enabling the work could be corrected or redone if the student choosesUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaSiebert, Emanuele Cristina2018-06-04T10:40:52Z2018-012018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/33724porIn: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 48-59info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:28:43Zoai:repositorio.ul.pt:10451/33724Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:48:39.911855Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
Evaluating visual works at school : evaluation forms arise from concerns and experiments
title Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
spellingShingle Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
Siebert, Emanuele Cristina
Educação artística
Fichas formativas
Expressão artística
Experimentação
Pedagogia
Arte - Filosofia
Estética
Teoria da arte
Criticismo
Brasil
title_short Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
title_full Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
title_fullStr Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
title_full_unstemmed Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
title_sort Avaliar trabalhos visuais na escola : entre inquietações e experimentações surgem as fichas avaliativas
author Siebert, Emanuele Cristina
author_facet Siebert, Emanuele Cristina
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Siebert, Emanuele Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Educação artística
Fichas formativas
Expressão artística
Experimentação
Pedagogia
Arte - Filosofia
Estética
Teoria da arte
Criticismo
Brasil
topic Educação artística
Fichas formativas
Expressão artística
Experimentação
Pedagogia
Arte - Filosofia
Estética
Teoria da arte
Criticismo
Brasil
description The evaluative forms emerge from the need to evaluate the practical work done by the students in the art classes, based on objective criteria and thus avoiding that the evaluation was veiled or based on the teacher’s personal tastes. The narrative dialogues with Hernandez (2000), who approaches the evaluation in the teaching of the visual arts and with Bourdieu (2007) that reinforces the importance of art in school and the accomplishment of practical works. The report contextualizes the school scenario in which the proposal was experienced and how the form was structured, and all items arose from needs observed in the classroom, some items of organizational, disciplinary and other characteristics reinforcing the contents studied. The evaluative forms made evaluations faster and more objective, facilitating the dialogue between teacher and students, guiding and enabling the work could be corrected or redone if the student chooses
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-04T10:40:52Z
2018-01
2018-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/33724
url http://hdl.handle.net/10451/33724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv In: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2018. - Vol. 6, nº1 (Jan./Abr. 2018), p. 48-59
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134416780394496