Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dutra, Alexander
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Freitas, Fábio, Leonel Luz, Edgard
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589
Resumo: The resource teachers for the digital teaching environments, is a reflection of the progressive integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context. It’s in this paradigm that the School Blogs arise as a mean of strengthening and promoting student learning. Therefore, this article, which is based on the methodological case study in relation to the analysis of 12 School Blogs from a private educational network in Brazil, seeks to ascertain whether these posts published on these Blogs School could provide and potentiate enabling environments for an active learning. The 12 blogs analyzed correspond to various disciplines of the 1st and 2nd level of education in Brazil. The analysis of the 221 posts and comments from these Blogs School allowed the assessment that they are not being used to promote active learning environments, revealing the vast majority a clear preference for passive learning.
id RCAP_e0b63217c2c0b00c0089de48e7d3a579
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/589
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativaThe resource teachers for the digital teaching environments, is a reflection of the progressive integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context. It’s in this paradigm that the School Blogs arise as a mean of strengthening and promoting student learning. Therefore, this article, which is based on the methodological case study in relation to the analysis of 12 School Blogs from a private educational network in Brazil, seeks to ascertain whether these posts published on these Blogs School could provide and potentiate enabling environments for an active learning. The 12 blogs analyzed correspond to various disciplines of the 1st and 2nd level of education in Brazil. The analysis of the 221 posts and comments from these Blogs School allowed the assessment that they are not being used to promote active learning environments, revealing the vast majority a clear preference for passive learning.O recurso dos docentes a ambientes digitais para o ensino, é um reflexo da progressiva integração das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no contexto educativo. É neste paradigma que os Blogs Escolares surgem como um meio para o reforço e promoção da aprendizagem dos alunos. Dessa forma, este artigo, que tem por base metodológica o estudo de caso em relação à analise de 12 Blogs Escolares de uma rede educacional particular do Brasil, procura averiguar se os posts publicados nestes Blogs Escolares poderiam proporcionar e potenciar ambientes propícios à aprendizagem ativa. Os 12 blogs analisados correspondem a diversas disciplinas do 1º e 2º nível de ensino do Brasil. A análise aos 221 posts e respetivos comentários destes Blogs Escolares permitiu aferir que os mesmos não estão a ser usados para a promoção de ambientes de aprendizagem ativa, revelando na sua grande maioria uma evidente preferência pela aprendizagem passiva.Universidade de Aveiro2019-03-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589oai:proa.ua.pt:article/589Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 126-142Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 126-142Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 126-142Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 126-1421647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589/484https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDutra, AlexanderFreitas, FábioLeonel Luz, Edgard2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/589Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:43.576138Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
title Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
spellingShingle Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
Dutra, Alexander
title_short Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
title_full Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
title_fullStr Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
title_full_unstemmed Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
title_sort Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
author Dutra, Alexander
author_facet Dutra, Alexander
Freitas, Fábio
Leonel Luz, Edgard
author_role author
author2 Freitas, Fábio
Leonel Luz, Edgard
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dutra, Alexander
Freitas, Fábio
Leonel Luz, Edgard
description The resource teachers for the digital teaching environments, is a reflection of the progressive integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context. It’s in this paradigm that the School Blogs arise as a mean of strengthening and promoting student learning. Therefore, this article, which is based on the methodological case study in relation to the analysis of 12 School Blogs from a private educational network in Brazil, seeks to ascertain whether these posts published on these Blogs School could provide and potentiate enabling environments for an active learning. The 12 blogs analyzed correspond to various disciplines of the 1st and 2nd level of education in Brazil. The analysis of the 221 posts and comments from these Blogs School allowed the assessment that they are not being used to promote active learning environments, revealing the vast majority a clear preference for passive learning.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589
oai:proa.ua.pt:article/589
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/589
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589/484
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 126-142
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 126-142
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 126-142
Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 126-142
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003849347072