Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589 |
Resumo: | The resource teachers for the digital teaching environments, is a reflection of the progressive integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context. It’s in this paradigm that the School Blogs arise as a mean of strengthening and promoting student learning. Therefore, this article, which is based on the methodological case study in relation to the analysis of 12 School Blogs from a private educational network in Brazil, seeks to ascertain whether these posts published on these Blogs School could provide and potentiate enabling environments for an active learning. The 12 blogs analyzed correspond to various disciplines of the 1st and 2nd level of education in Brazil. The analysis of the 221 posts and comments from these Blogs School allowed the assessment that they are not being used to promote active learning environments, revealing the vast majority a clear preference for passive learning. |
id |
RCAP_e0b63217c2c0b00c0089de48e7d3a579 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/589 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativaThe resource teachers for the digital teaching environments, is a reflection of the progressive integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context. It’s in this paradigm that the School Blogs arise as a mean of strengthening and promoting student learning. Therefore, this article, which is based on the methodological case study in relation to the analysis of 12 School Blogs from a private educational network in Brazil, seeks to ascertain whether these posts published on these Blogs School could provide and potentiate enabling environments for an active learning. The 12 blogs analyzed correspond to various disciplines of the 1st and 2nd level of education in Brazil. The analysis of the 221 posts and comments from these Blogs School allowed the assessment that they are not being used to promote active learning environments, revealing the vast majority a clear preference for passive learning.O recurso dos docentes a ambientes digitais para o ensino, é um reflexo da progressiva integração das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no contexto educativo. É neste paradigma que os Blogs Escolares surgem como um meio para o reforço e promoção da aprendizagem dos alunos. Dessa forma, este artigo, que tem por base metodológica o estudo de caso em relação à analise de 12 Blogs Escolares de uma rede educacional particular do Brasil, procura averiguar se os posts publicados nestes Blogs Escolares poderiam proporcionar e potenciar ambientes propícios à aprendizagem ativa. Os 12 blogs analisados correspondem a diversas disciplinas do 1º e 2º nível de ensino do Brasil. A análise aos 221 posts e respetivos comentários destes Blogs Escolares permitiu aferir que os mesmos não estão a ser usados para a promoção de ambientes de aprendizagem ativa, revelando na sua grande maioria uma evidente preferência pela aprendizagem passiva.Universidade de Aveiro2019-03-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589oai:proa.ua.pt:article/589Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 126-142Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 126-142Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 126-142Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 126-1421647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589/484https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDutra, AlexanderFreitas, FábioLeonel Luz, Edgard2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/589Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:43.576138Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa |
title |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa |
spellingShingle |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa Dutra, Alexander |
title_short |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa |
title_full |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa |
title_fullStr |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa |
title_full_unstemmed |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa |
title_sort |
Blogs Escolares e a promoção da aprendizagem ativa |
author |
Dutra, Alexander |
author_facet |
Dutra, Alexander Freitas, Fábio Leonel Luz, Edgard |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Fábio Leonel Luz, Edgard |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dutra, Alexander Freitas, Fábio Leonel Luz, Edgard |
description |
The resource teachers for the digital teaching environments, is a reflection of the progressive integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context. It’s in this paradigm that the School Blogs arise as a mean of strengthening and promoting student learning. Therefore, this article, which is based on the methodological case study in relation to the analysis of 12 School Blogs from a private educational network in Brazil, seeks to ascertain whether these posts published on these Blogs School could provide and potentiate enabling environments for an active learning. The 12 blogs analyzed correspond to various disciplines of the 1st and 2nd level of education in Brazil. The analysis of the 221 posts and comments from these Blogs School allowed the assessment that they are not being used to promote active learning environments, revealing the vast majority a clear preference for passive learning. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589 oai:proa.ua.pt:article/589 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/589 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589 https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.589 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/589/484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 126-142 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 126-142 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 126-142 Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 126-142 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003849347072 |