Memory and identity: a semiotic journey of the self in True Detective
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v6n1.459 |
Resumo: | This article posits a semiotic interpretation of the relation between memory and identity through the analysis of a scene from the second season of True Detective (HBO, 2015). Our aim is to understand how the process of remembering – in this case, triggered by the presence of a stain on the ceiling of the protagonist’s bedroom – reveals the journey of the self, in the context of contemporary audiovisual production, in which identity narratives gained prominence. To that end, we rely on Ransdell’s (1997) exegesis of the Peircean iconic sign, and on Andacht and Michel’s (2005) work on the semiotic self. By means of a fictional example, we attempt to demonstrate that identity construed as a self-interpretive process is based on semiosis, and that the act of narrating one’s life, which can only be done through memories, generates the present manifestation of its signs. |
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Memory and identity: a semiotic journey of the self in True DetectiveMemória e identidade: uma jornada semiótica do self em True Detectiveself, identity, iconic sign, True Detective, memoriesself, identidade, signo icônico, True Detective, memóriasThis article posits a semiotic interpretation of the relation between memory and identity through the analysis of a scene from the second season of True Detective (HBO, 2015). Our aim is to understand how the process of remembering – in this case, triggered by the presence of a stain on the ceiling of the protagonist’s bedroom – reveals the journey of the self, in the context of contemporary audiovisual production, in which identity narratives gained prominence. To that end, we rely on Ransdell’s (1997) exegesis of the Peircean iconic sign, and on Andacht and Michel’s (2005) work on the semiotic self. By means of a fictional example, we attempt to demonstrate that identity construed as a self-interpretive process is based on semiosis, and that the act of narrating one’s life, which can only be done through memories, generates the present manifestation of its signs.Este artigo propõe uma leitura semiótica da relação entre memória e identidade através da análise de uma cena da segunda temporada da série True Detective (HBO, 2015). Buscamos entender como o processo de rememoração – neste caso, desencadeado pela presença de uma mancha no teto do quarto do protagonista – revela a jornada do self, dentro do contexto da produção audivisual contemporânea, no qual as narrativas da identidade ganharam destaque. Para isso, nos apoiamos na exegese do signo icônico peirceano feita por Ransdell (1997), e no trabalho de Andacht e Michel (2005) a respeito do self semiótico. A partir de um exemplo ficcional, procuramos demonstrar que a identidade enquanto um processo autointerpretativo está baseada na semiose, e que o exercício da narração da própria vida, o qual só pode ser feito a partir de lembranças, produz a geração presente dos seus signos.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2019-02-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v6n1.459https://doi.org/10.14591/aniki.v6n1.459Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 1 (2019): The viewing and criticism of television series; 41-60Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 1 (2019): O visionamento e a crítica de séries de televisão; 41-602183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/459http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/459/pdfFerro, JefersonAndacht, Fernando Torresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:10Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/459Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:17.265991Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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