Clickbait no jornalismo desportivo: a caça ao clique em três sites portugueses
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10348/10964 |
Resumo: | News headlines are short but complex informative elements, fundamental to hold the public's attention. In the digital context and a journalism in crisis, the attempt to deceive the audience to generate clicks from misleading titles, known as clickbait, represents a threat. This article qualitatively analyses 31 headlines with clickbait marks, selected after a first quantitative evaluation of 214 headlines originating from the three most popular online sports media in Portugal, the newspapers A Bola, Record and O Jogo. In the analysed sample, clickbait plays with the reader's curiosity through references that are only understandable by reading the news, which reduces the informative dimension of the headline alone. It also resorts to headlines with quotes without attribution (by text or image) to the authors of the direct speech, to the manipulation of statements and to the absence of the quotes highlighted in the headlines in the body of the news. |
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Clickbait no jornalismo desportivo: a caça ao clique em três sites portuguesesanálise qualitativaclickbaitjornalismo desportivosensacionalismotítulosPortugalanálisis cualitativociberanzueloperiodismo deportivoqualitative analysisclickbaitsports journalismsensationalismheadlinesNews headlines are short but complex informative elements, fundamental to hold the public's attention. In the digital context and a journalism in crisis, the attempt to deceive the audience to generate clicks from misleading titles, known as clickbait, represents a threat. This article qualitatively analyses 31 headlines with clickbait marks, selected after a first quantitative evaluation of 214 headlines originating from the three most popular online sports media in Portugal, the newspapers A Bola, Record and O Jogo. In the analysed sample, clickbait plays with the reader's curiosity through references that are only understandable by reading the news, which reduces the informative dimension of the headline alone. It also resorts to headlines with quotes without attribution (by text or image) to the authors of the direct speech, to the manipulation of statements and to the absence of the quotes highlighted in the headlines in the body of the news.Los titulares periodísticos son elementos informativos cortos, pero complejos, fundamentales para captar la atención del público. En el contexto digital y de un periodismo en crisis, el intento de engañar al público para generar clics a partir de títulos falsos, conocido como ciberanzuelo, representa un peligro. En este artículo se analiza cualitativamente 31 titulares con marcas de ciberanzuelo, seleccionados después de una primera evaluación cuantitativa de 214 titulares provenientes de los tres medios de comunicación en línea sobre deportes más populares en Portugal, los periódicos A Bola, Record y O Jogo. En el corpus analizado, el ciberanzuelo juega con la curiosidad del lector a través de referencias solo inteligibles al leer las noticias, lo que reduce la dimensión informativa del título aislado. También se recurre a títulos con citas sin atribución (mediante texto o imagen) a los autores del discurso directo, a la manipulación de las declaraciones y a la ausencia de las citas destacadas en los titulares en el cuerpo de la noticia.Os títulos jornalísticos são elementos informativos curtos, mas complexos, fundamentais para captar a atenção do público. No contexto digital e de um jornalismo em crise, a tentativa de enganar o público para gerar cliques a partir de títulos enganadores, o clickbait, representa um perigo. Este artigo analisa qualitativamente 31 títulos com marcas de clickbait, selecionados depois de uma primeira avaliação quantitativa de 214 títulos originários dos três meios de comunicação online desportivos mais populares de Portugal, os jornais A Bola, Record e O Jogo. Na amostra analisada, o clickbait joga com a curiosidade do leitor através de referências que são somente compreensíveis pela leitura das notícias, o que reduz a dimensão informativa do título isolado. Também se recorre a títulos com citações sem atribuição (por texto ou imagem) aos autores do discurso direto, à manipulação de declarações e à ausência das citações destacadas nos títulos no corpo da notícia.Facultad de Comunicaciones - Pontificia Universidad Católica de Chile2022-01-11T09:57:38Z2022-01-01T00:00:00Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10348/10964por0719-367xMoura, PedroRibeiro, Fábioinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-02T12:53:52Zoai:repositorio.utad.pt:10348/10964Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:05:44.275533Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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