Revisiting social reproduction theory: application to the Portuguese case
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2011199.04 |
Resumo: | Reproduction Theory as presented in the 1970 work of Bourdieu and Passeron is reexamined, and its theoretical and empirical validity is discussed. Comparison with other international perspectives on the sociology of education shows more similarity than difference. The relevance of the Theory is then explored with regard to contemporary Portuguese society, based on recent research in social mobility, curricula development, and teaching-learning processes. We conclude that a revised theory of social reproduction that includes a socio-historical perspective offers powerful heuristic virtues for our understanding of educational systems and their relationship with social structures. |
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Revisiting social reproduction theory: application to the Portuguese case.Revisitando a teoria da reprodução: debate teórico e aplicações ao caso portuguêssociologiaeducaçãodesigualdadesreproduçãoSociologyeducationinequalitysocial reproductionReproduction Theory as presented in the 1970 work of Bourdieu and Passeron is reexamined, and its theoretical and empirical validity is discussed. Comparison with other international perspectives on the sociology of education shows more similarity than difference. The relevance of the Theory is then explored with regard to contemporary Portuguese society, based on recent research in social mobility, curricula development, and teaching-learning processes. We conclude that a revised theory of social reproduction that includes a socio-historical perspective offers powerful heuristic virtues for our understanding of educational systems and their relationship with social structures..O artigo recupera a teoria da reprodução, apresentada na obra homónima de Bourdieu e Passeron, discutindo a sua validade teórica e empírica. A confrontação com outras correntes internacionais em sociologia da educação mostra que estas a têm complementado mais do que refutado. Explora-se, em seguida, a sua relevância para a análise da sociedade portuguesa contemporânea, a partir de pesquisas recentes sobre mobilidade social; currículos escolares e processos de ensino-aprendizagem. Conclui-se que uma teoria da reprodução revista, incorporando uma perspectiva sóciohistórica, preserva poderosas virtualidades heurísticas para a compreensão dos sistemas educativos e das sua relação com as estruturas sociais.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2011-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2011199.04https://doi.org/10.31447/AS00032573.2011199.04Análise Social; Vol. 46 N.º 199 (2011); 261-2812182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23536https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23536/17535Direitos de Autor (c) 2011 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbrantes, Pedro2024-02-24T06:10:33Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23536Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:55.992937Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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