The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas, Guibson
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rodrigues, Gárdia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.404
Resumo: Institutions, demonstrations, and socio-cultural movements; disputes, interests and power games; relations with the State, positions, and discursive formations, are some nuances that demarcate the trajectory of Brazilian cinema. In this wake, we turn our attention to the insertion of Globo Filmes in the national cinematographic scene. To this end, the study encompasses the contextualisation of the economic transformations of this context, with emphasis on the creation of the company under consideration, and in the years subsequent to such event (1998-2007). Understanding the contours of Brazilian cinema, considered here the relations with television, are the guiding threads of this text.
id RCAP_ea9bdeaa0cb2790dad1c193c063cf2d3
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/404
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic sceneA inserção da Globo Filmes no cenário cinematográfico brasileiro.: Movie theaterTVTV GloboGlobo MoviesCinemaTelevisãoTV GloboGlobo FilmesInstitutions, demonstrations, and socio-cultural movements; disputes, interests and power games; relations with the State, positions, and discursive formations, are some nuances that demarcate the trajectory of Brazilian cinema. In this wake, we turn our attention to the insertion of Globo Filmes in the national cinematographic scene. To this end, the study encompasses the contextualisation of the economic transformations of this context, with emphasis on the creation of the company under consideration, and in the years subsequent to such event (1998-2007). Understanding the contours of Brazilian cinema, considered here the relations with television, are the guiding threads of this text.Instituições, manifestações e movimentos sócio-culturais; disputas, interesses e jogos de poder; relações com o Estado, tomadas de posição e formações discursivas, são algumas nuances que demarcam a trajetória do cinema brasileiro. Nessa esteira, tem-se como propósito, voltar a atenção para a inserção da Globo Filmes no cenário cinematográfico nacional. Para tanto, o estudo abrange a contextualização das transformações econômicas desse contexto, com ênfase na criação da empresa em apreço, e nos anos subsequentes a tal evento (1998-2007). Apreender os contornos do cinema brasileiro, consideradas aqui as relações com a televisão, são os fios condutores deste texto.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.404https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.404Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 480-500Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 480-5002183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/404http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/404/pdfDantas, GuibsonRodrigues, Gárdiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:09Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/404Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:16.519040Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
A inserção da Globo Filmes no cenário cinematográfico brasileiro.
title The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
spellingShingle The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
Dantas, Guibson
: Movie theater
TV
TV Globo
Globo Movies
Cinema
Televisão
TV Globo
Globo Filmes
title_short The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
title_full The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
title_fullStr The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
title_full_unstemmed The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
title_sort The insertion of Globo Filmes in the Brazilian cinematographic scene
author Dantas, Guibson
author_facet Dantas, Guibson
Rodrigues, Gárdia
author_role author
author2 Rodrigues, Gárdia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dantas, Guibson
Rodrigues, Gárdia
dc.subject.por.fl_str_mv : Movie theater
TV
TV Globo
Globo Movies
Cinema
Televisão
TV Globo
Globo Filmes
topic : Movie theater
TV
TV Globo
Globo Movies
Cinema
Televisão
TV Globo
Globo Filmes
description Institutions, demonstrations, and socio-cultural movements; disputes, interests and power games; relations with the State, positions, and discursive formations, are some nuances that demarcate the trajectory of Brazilian cinema. In this wake, we turn our attention to the insertion of Globo Filmes in the national cinematographic scene. To this end, the study encompasses the contextualisation of the economic transformations of this context, with emphasis on the creation of the company under consideration, and in the years subsequent to such event (1998-2007). Understanding the contours of Brazilian cinema, considered here the relations with television, are the guiding threads of this text.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.404
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.404
url https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.404
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/404
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/404/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 480-500
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 480-500
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059394289664