Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643 |
Resumo: | The present work presents an analysis which is based on some results from a teaching experience involving the issue of mass transportation. Such activity integrated a lesson sequence of Physics with a STSE approach (Science, Technology, Society and Environment) whose theme was ‘Transport Phenomena’. The main objective of the work is to contribute to the debate regarding the potential of scientific education in promoting citizenship education linked to environmental issues. Sixty students from a high school integrated with professional education participated in the study. The data consisted of the written productions by the students during the investigation of the presented problem. The collected data were analyzed through content analysis. The results highlighted the fact that the students considered broad dimensions of the issue in focus, giving evidence of the production of understandings that took into account several perspectives of the complex relationship between humanity and the environment. |
id |
RCAP_ed1a23c02b38112e98ff9dda12baa1dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/21643 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequenceDimensões ambientais em uma sequência de ensino de Física CTSAThe present work presents an analysis which is based on some results from a teaching experience involving the issue of mass transportation. Such activity integrated a lesson sequence of Physics with a STSE approach (Science, Technology, Society and Environment) whose theme was ‘Transport Phenomena’. The main objective of the work is to contribute to the debate regarding the potential of scientific education in promoting citizenship education linked to environmental issues. Sixty students from a high school integrated with professional education participated in the study. The data consisted of the written productions by the students during the investigation of the presented problem. The collected data were analyzed through content analysis. The results highlighted the fact that the students considered broad dimensions of the issue in focus, giving evidence of the production of understandings that took into account several perspectives of the complex relationship between humanity and the environment.Este trabalho apresenta uma análise que tem como base alguns resultados advindos de uma atividade de ensino que envolvia a problemática dos transportes em massa. Esta atividade integrou uma sequência de ensino de Física com uma abordagem CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente) que teve como tema a ‘Fisica dos transportes’. O objetivo principal do trabalho é contribuir para o debate sobre a potencialidade da educação científica na promoção de uma formação cidadã vinculada às questões ambientais. Sessenta estudantes do ensino médio integrado à educação profissional participaram da pesquisa. Os dados consistiram nas produções escritas pelos estudantes durante a investigação da problemática apresentada e os dados colhidos foram analisados por meio da análise de conteúdo. Os resultados destacam que os estudantes consideraram dimensões amplas da situação em questão, dando indícios da produção de compreensões que levaram em conta várias facetas da complexa relação entre a humanidade e o meio ambiente.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-11-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 15-28Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 15-28Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 15-28Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 15-281647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643/15880da Silva, Fábio RamosNeves, Marcos Cesar Danhonida Silva, Josie Agatha Parrilhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:53Zoai:proa.ua.pt:article/21643Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:26.476291Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence Dimensões ambientais em uma sequência de ensino de Física CTSA |
title |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence |
spellingShingle |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence da Silva, Fábio Ramos |
title_short |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence |
title_full |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence |
title_fullStr |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence |
title_full_unstemmed |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence |
title_sort |
Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence |
author |
da Silva, Fábio Ramos |
author_facet |
da Silva, Fábio Ramos Neves, Marcos Cesar Danhoni da Silva, Josie Agatha Parrilha |
author_role |
author |
author2 |
Neves, Marcos Cesar Danhoni da Silva, Josie Agatha Parrilha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Fábio Ramos Neves, Marcos Cesar Danhoni da Silva, Josie Agatha Parrilha |
description |
The present work presents an analysis which is based on some results from a teaching experience involving the issue of mass transportation. Such activity integrated a lesson sequence of Physics with a STSE approach (Science, Technology, Society and Environment) whose theme was ‘Transport Phenomena’. The main objective of the work is to contribute to the debate regarding the potential of scientific education in promoting citizenship education linked to environmental issues. Sixty students from a high school integrated with professional education participated in the study. The data consisted of the written productions by the students during the investigation of the presented problem. The collected data were analyzed through content analysis. The results highlighted the fact that the students considered broad dimensions of the issue in focus, giving evidence of the production of understandings that took into account several perspectives of the complex relationship between humanity and the environment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643 https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643/15880 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 15-28 Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 15-28 Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 15-28 Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 15-28 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572390453248 |