Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Fábio Ramos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Neves, Marcos Cesar Danhoni, da Silva, Josie Agatha Parrilha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643
Resumo: The present work presents an analysis which is based on some results from a teaching expe­rience involving the issue of mass transportation. Such activity integrated a lesson sequence of Physics with a STSE approach (Science, Technology, Society and Environment) whose theme was ‘Transport Phenomena’. The main objective of the work is to contribute to the de­bate regarding the potential of scientific education in promoting citizenship education linked to environmental issues. Sixty students from a high school integrated with professional education participated in the study. The data consisted of the written productions by the students during the investigation of the presented problem. The collected data were analyzed through content analysis. The results highlighted the fact that the students considered broad dimensions of the issue in focus, giving evidence of the production of understandings that took into account several perspectives of the complex relationship between humanity and the environment.
id RCAP_ed1a23c02b38112e98ff9dda12baa1dc
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/21643
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequenceDimensões ambientais em uma sequência de ensino de Física CTSAThe present work presents an analysis which is based on some results from a teaching expe­rience involving the issue of mass transportation. Such activity integrated a lesson sequence of Physics with a STSE approach (Science, Technology, Society and Environment) whose theme was ‘Transport Phenomena’. The main objective of the work is to contribute to the de­bate regarding the potential of scientific education in promoting citizenship education linked to environmental issues. Sixty students from a high school integrated with professional education participated in the study. The data consisted of the written productions by the students during the investigation of the presented problem. The collected data were analyzed through content analysis. The results highlighted the fact that the students considered broad dimensions of the issue in focus, giving evidence of the production of understandings that took into account several perspectives of the complex relationship between humanity and the environment.Este trabalho apresenta uma análise que tem como base alguns resultados advindos de uma atividade de ensino que envolvia a problemática dos transportes em massa. Esta atividade integrou uma sequência de ensino de Física com uma abordagem CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente) que teve como tema a ‘Fisica dos transportes’. O objetivo principal do trabalho é contribuir para o debate sobre a potencialidade da educação científica na promoção de uma formação cidadã vinculada às questões ambientais. Sessenta estudantes do ensino médio integrado à educação profissional participaram da pesquisa. Os dados consistiram nas produções escritas pelos estudantes durante a investigação da problemática apresentada e os dados colhidos foram analisados por meio da análise de conteúdo. Os resultados destacam que os estudantes consideraram dimensões amplas da situação em questão, dando indícios da produção de compreensões que levaram em conta várias facetas da complexa relação entre a humanidade e o meio ambiente.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-11-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 15-28Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 15-28Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 15-28Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 15-281647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643/15880da Silva, Fábio RamosNeves, Marcos Cesar Danhonida Silva, Josie Agatha Parrilhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:53Zoai:proa.ua.pt:article/21643Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:26.476291Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
Dimensões ambientais em uma sequência de ensino de Física CTSA
title Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
spellingShingle Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
da Silva, Fábio Ramos
title_short Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
title_full Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
title_fullStr Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
title_full_unstemmed Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
title_sort Environmental dimensions in a STSE Physics lesson sequence
author da Silva, Fábio Ramos
author_facet da Silva, Fábio Ramos
Neves, Marcos Cesar Danhoni
da Silva, Josie Agatha Parrilha
author_role author
author2 Neves, Marcos Cesar Danhoni
da Silva, Josie Agatha Parrilha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Fábio Ramos
Neves, Marcos Cesar Danhoni
da Silva, Josie Agatha Parrilha
description The present work presents an analysis which is based on some results from a teaching expe­rience involving the issue of mass transportation. Such activity integrated a lesson sequence of Physics with a STSE approach (Science, Technology, Society and Environment) whose theme was ‘Transport Phenomena’. The main objective of the work is to contribute to the de­bate regarding the potential of scientific education in promoting citizenship education linked to environmental issues. Sixty students from a high school integrated with professional education participated in the study. The data consisted of the written productions by the students during the investigation of the presented problem. The collected data were analyzed through content analysis. The results highlighted the fact that the students considered broad dimensions of the issue in focus, giving evidence of the production of understandings that took into account several perspectives of the complex relationship between humanity and the environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643
https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643
url https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21643/15880
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 15-28
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 15-28
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 15-28
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 15-28
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572390453248