The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Júlio César Leal de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10198/29056
Resumo: Mestrado de dupla diplomação com a UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná
id RCAP_ee2fe82e59cc82e20ee516daeca1cb2c
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.ipb.pt:10198/29056
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approachEducational gamesHistoryTeachingDigital gamesDomínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e TecnologiasMestrado de dupla diplomação com a UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do ParanáThis work examines the challenges faced by students in learning history using traditional methods, which are frequently associated with uninteresting and uninspiring teaching approaches. Traditional history teaching methods often struggle to captivate students, resulting in reduced enthusiasm and an insufficient understanding of historical events. As an alternative for increasing student engagement, digital games offer a more dynamic and captivating approach to history education, with the goal of addressing student disinterest in the subject. By incorporating interactive components, compelling narratives, and stimulating challenges, educational games have the potential to transform history learning into an engaging and meaningful experience. The objective of this project was to develop an educational game, presenting the entire process and applied knowledge involved in creating a game with the aim of delivering history education in a dynamic and interactive manner. Following its completion, the game was made available for a group of participants to play, and we subsequently assessed the outcomes using a questionnaire to gain insights into the use of games as an educational enhancement tool. We determined that developing games that are simultaneously engaging, enjoyable, and educational is a challenging endeavor. It necessitates meticulous planning, a solid grasp of game design, and expertise in all aspects of game production. Nevertheless, when these criteria are met, an educational game can motivate, enrich, and deepen students’ knowledge, thereby rendering the classroom a significantly more enjoyable and effective learning environment for all.Este trabalho aborda as dificuldades que os estudantes enfrentam ao aprender história por meio de métodos tradicionais, frequentemente caracterizados por abordagens de ensino desinteressantes e monótonas. Os métodos convencionais de ensino de história frequentemente falham em envolver os estudantes, resultando em falta de entusiasmo e compreensão inadequada dos eventos históricos. Como alternativa para aumentar o engajamento dos alunos, os jogos digitais podem oferecer uma abordagem mais dinâmica e empolgante para a educação em história, com o objetivo de superar a apatia dos estudantes em relação à disciplina. Ao incorporar elementos interativos, narrativas envolventes e desafios estimulantes, os jogos educacionais têm o potencial de transformar a aprendizagem da história em uma experiência cativante e significativa. O objetivo deste projeto foi desenvolver um jogo educativo, exibindo todo o processo e conhecimento aplicado na criação do jogo com a intenção de ensinar história de forma dinâmica e interativa. Após sua conclusão, disponibilizamos o jogo para um grupo de indivíduos jogar e, em seguida, avaliamos os resultados por meio de um questionário para obter uma compreensão melhor de como usar jogos como uma ferramenta de fortalecimento educacional. Concluímos que desenvolver jogos que sejam envolventes, divertidos e educativos não é uma tarefa fácil. Isso requer planejamento detalhado, um bom entendimento de design de jogos e experiência em todas as áreas envolvidas na produção de jogos. No entanto, quando esses requisitos são atendidos, um jogo educativo pode motivar, enriquecer e aprofundar o conhecimento dos alunos, tornando a sala de aula um local muito mais agradável e eficaz para todos.Lopes, Rui PedroSouza, Francisco Carlos Monteiro deBiblioteca Digital do IPBFaria, Júlio César Leal de2024-01-03T11:58:33Z20232023-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10198/29056TID:203444272enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-10T01:20:12Zoai:bibliotecadigital.ipb.pt:10198/29056Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:31:05.562547Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
title The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
spellingShingle The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
Faria, Júlio César Leal de
Educational games
History
Teaching
Digital games
Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologias
title_short The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
title_full The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
title_fullStr The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
title_full_unstemmed The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
title_sort The potential of digital games as a history teaching tool: overcoming the unengaging traditional approach
author Faria, Júlio César Leal de
author_facet Faria, Júlio César Leal de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lopes, Rui Pedro
Souza, Francisco Carlos Monteiro de
Biblioteca Digital do IPB
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Júlio César Leal de
dc.subject.por.fl_str_mv Educational games
History
Teaching
Digital games
Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologias
topic Educational games
History
Teaching
Digital games
Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologias
description Mestrado de dupla diplomação com a UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023
2023-01-01T00:00:00Z
2024-01-03T11:58:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10198/29056
TID:203444272
url http://hdl.handle.net/10198/29056
identifier_str_mv TID:203444272
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136793016139776