O Marketing Turístico Sustentável orientado para as Comunidades Locais: o Polo de Desenvolvimento Turístico da Serra da Estrela
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12715 |
Resumo: | This paper aims to explore the marketing of tourism destinations that follow the principles of sustainability, focusing on the socio-cultural aspect of this development model which implies the involvement of local communities.The research focused on the Tourism Development Pole of Serra da Estrela and sought to evaluate the residents’ opinions about tourism activity, as well as to assess their willingness to get involved in a future marketing plan for the region. The results obtained from the study reveal that most of the local residents have positive perceptions and opinions towards tourism, regardless of being employed in this activity or not.Furthermore, the findings indicate that tourists are well accepted by the community which, in turn, also shows willingness to participate in local touristic development decisions, thus meeting the conditions for its involvement in a sustainable tourism marketing plan. |
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O Marketing Turístico Sustentável orientado para as Comunidades Locais: o Polo de Desenvolvimento Turístico da Serra da EstrelaThis paper aims to explore the marketing of tourism destinations that follow the principles of sustainability, focusing on the socio-cultural aspect of this development model which implies the involvement of local communities.The research focused on the Tourism Development Pole of Serra da Estrela and sought to evaluate the residents’ opinions about tourism activity, as well as to assess their willingness to get involved in a future marketing plan for the region. The results obtained from the study reveal that most of the local residents have positive perceptions and opinions towards tourism, regardless of being employed in this activity or not.Furthermore, the findings indicate that tourists are well accepted by the community which, in turn, also shows willingness to participate in local touristic development decisions, thus meeting the conditions for its involvement in a sustainable tourism marketing plan. Este trabalho pretende explorar o marketing dos destinos turísticos que se rejam pelos princípios da sustentabilidade, com enfoque na vertente sociocultural deste modelo de desenvolvimento, implicando o envolvimento das comunidades locais.A investigação incidiu no Polo de Desenvolvimento Turístico da Serra da Estrela, na qual se procurou avaliar as opiniões dos residentes face à atividade turística, bem como a sua predisposição para se envolverem num futuro plano de marketing turístico para a região. Deste modo, os resultados obtidos revelam que a maioria dos residentes da região têm perceções e opiniões positivas face ao turismo, independentemente de trabalharem ou não na atividade. Em relação aos turistas, estes são bem aceites pela comunidade que, por seu lado, demonstra ainda vontade de participar nas decisões de desenvolvimento turístico local, permitindo, assim, reunir condições para o seu envolvimento num plano de marketing turístico sustentável. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12715oai:proa.ua.pt:article/12715Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 33-44Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 33-442182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12715https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12715https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12715/8431https://creativecommons.org/licences/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Inês Elias daPereira, Hélia GonçalvesPatuleia, Mafalda2022-09-26T10:57:07Zoai:proa.ua.pt:article/12715Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:48.673703Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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