Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340 |
Resumo: | This work analyzed the understandings of graduates in Chemistry, on the relations between the freiriana category epistemological curiosity and the STS approach. From the reading of an article and room socialization of its main aspects, answers were presented in a virtual learning environment forum, to questions emphasized by the licenciandos themselves. The responses and the interactions were analyzed based on the analysis dimensions defined a priori based on the theoretical references adopted. It was found that the graduates still presented simplistic arguments about the STS approach as a way of overcoming naivete for criticality. Aspects about the valuation of previous knowledge of students in the process of knowledge construction were little discussed. These results point out the need to deepen the STS approach and its relationships. |
id |
RCAP_f5a843bed42ec6b51974e020cf6797e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/6340 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosityConcepções de um grupo de Licenciandos em Química sobre abordagem CTS e a categoria freiriana curiosidade epistemológicaThis work analyzed the understandings of graduates in Chemistry, on the relations between the freiriana category epistemological curiosity and the STS approach. From the reading of an article and room socialization of its main aspects, answers were presented in a virtual learning environment forum, to questions emphasized by the licenciandos themselves. The responses and the interactions were analyzed based on the analysis dimensions defined a priori based on the theoretical references adopted. It was found that the graduates still presented simplistic arguments about the STS approach as a way of overcoming naivete for criticality. Aspects about the valuation of previous knowledge of students in the process of knowledge construction were little discussed. These results point out the need to deepen the STS approach and its relationships.Este trabajo analizó las comprensiones de licenciantes en Química, sobre las relaciones entre la categoría freiriana curiosidad epistemológica y el enfoque CTS. A partir de la lectura de un artículo y socialización en sala de sus principales aspectos, se presentaron respuestas en un foro en ambiente virtual de aprendizaje, para cuestiones enfatizadas por los propios licenciandos. Las respuestas y las interacciones se analizaron con base en las dimensiones de análisis definidos a priori pautadas en los referenciales teóricos adoptados. Se verificó que los licenciantes todavía presentaban argumentos simplistas sobre el enfoque CTS como forma de superación de ingenuidad para la criticidad. Los aspectos sobre la valorización de los conocimientos previos de los estudiantes en el proceso de construcción del conocimiento, fueron poco abordados. Estos resultados apuntan a la necesidad de profundizar en el enfoque CTS y sus relaciones.Este trabalho analisou as compreensões de licenciandos em Química, sobre as relações entre a categoria freiriana curiosidade epistemológica e a abordagem CTS. A partir da leitura de um artigo e socialização em sala de seus principais aspectos, foram apresentadas respostas em um fórum em ambiente virtual de aprendizagem, para questões enfatizadas pelos próprios licenciandos. As respostas e as interações foram analisadas com base em dimensões de análises definidas a priori pautadas nos referenciais teóricos adotados. Verificou-se que os licenciandos ainda apresentavam argumentos simplistas sobre a abordagem CTS como forma de superação de ingenuidade para a criticidade. Aspectos sobre a valorização dos conhecimentos prévios de estudantes no processo de construção do conhecimento, foram pouco abordados. Tais resultados apontam a necessidade de aprofundamento sobre a abordagem CTS e suas relações.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 571-584Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 571-584Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 571-584Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 571-5841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340/4663Bedin, Flávia CarolineKiouranis, Neide Maria Michelandos Santos, Julio Murilo Trevasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:40Zoai:proa.ua.pt:article/6340Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:17.838846Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity Concepções de um grupo de Licenciandos em Química sobre abordagem CTS e a categoria freiriana curiosidade epistemológica |
title |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity |
spellingShingle |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity Bedin, Flávia Caroline |
title_short |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity |
title_full |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity |
title_fullStr |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity |
title_full_unstemmed |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity |
title_sort |
Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity |
author |
Bedin, Flávia Caroline |
author_facet |
Bedin, Flávia Caroline Kiouranis, Neide Maria Michelan dos Santos, Julio Murilo Trevas |
author_role |
author |
author2 |
Kiouranis, Neide Maria Michelan dos Santos, Julio Murilo Trevas |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bedin, Flávia Caroline Kiouranis, Neide Maria Michelan dos Santos, Julio Murilo Trevas |
description |
This work analyzed the understandings of graduates in Chemistry, on the relations between the freiriana category epistemological curiosity and the STS approach. From the reading of an article and room socialization of its main aspects, answers were presented in a virtual learning environment forum, to questions emphasized by the licenciandos themselves. The responses and the interactions were analyzed based on the analysis dimensions defined a priori based on the theoretical references adopted. It was found that the graduates still presented simplistic arguments about the STS approach as a way of overcoming naivete for criticality. Aspects about the valuation of previous knowledge of students in the process of knowledge construction were little discussed. These results point out the need to deepen the STS approach and its relationships. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-21 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340 https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340/4663 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 571-584 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 571-584 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 571-584 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 571-584 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570774597632 |