Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bedin, Flávia Caroline
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Kiouranis, Neide Maria Michelan, dos Santos, Julio Murilo Trevas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340
Resumo: This work analyzed the understandings of graduates in Chemistry, on the relations between the freiriana category epistemological curiosity and the STS approach. From the reading of an article and room socialization of its main aspects, answers were presented in a virtual learning environment forum, to questions emphasized by the licenciandos themselves. The responses and the interactions were analyzed based on the analysis dimensions defined a priori based on the theoretical references adopted. It was found that the graduates still presented simplistic arguments about the STS approach as a way of overcoming naivete for criticality. Aspects about the valuation of previous knowledge of students in the process of knowledge construction were little discussed. These results point out the need to deepen the STS approach and its relationships.
id RCAP_f5a843bed42ec6b51974e020cf6797e4
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/6340
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosityConcepções de um grupo de Licenciandos em Química sobre abordagem CTS e a categoria freiriana curiosidade epistemológicaThis work analyzed the understandings of graduates in Chemistry, on the relations between the freiriana category epistemological curiosity and the STS approach. From the reading of an article and room socialization of its main aspects, answers were presented in a virtual learning environment forum, to questions emphasized by the licenciandos themselves. The responses and the interactions were analyzed based on the analysis dimensions defined a priori based on the theoretical references adopted. It was found that the graduates still presented simplistic arguments about the STS approach as a way of overcoming naivete for criticality. Aspects about the valuation of previous knowledge of students in the process of knowledge construction were little discussed. These results point out the need to deepen the STS approach and its relationships.Este trabajo analizó las comprensiones de licenciantes en Química, sobre las relaciones entre la categoría freiriana curiosidad epistemológica y el enfoque CTS. A partir de la lectura de un artículo y socialización en sala de sus principales aspectos, se presentaron respuestas en un foro en ambiente virtual de aprendizaje, para cuestiones enfatizadas por los propios licenciandos. Las respuestas y las interacciones se analizaron con base en las dimensiones de análisis definidos a priori pautadas en los referenciales teóricos adoptados. Se verificó que los licenciantes todavía presentaban argumentos simplistas sobre el enfoque CTS como forma de superación de ingenuidad para la criticidad. Los aspectos sobre la valorización de los conocimientos previos de los estudiantes en el proceso de construcción del conocimiento, fueron poco abordados. Estos resultados apuntan a la necesidad de profundizar en el enfoque CTS y sus relaciones.Este trabalho analisou as compreensões de licenciandos em Química, sobre as relações entre a categoria freiriana curiosidade epistemológica e a abordagem CTS. A partir da leitura de um artigo e socialização em sala de seus principais aspectos, foram apresentadas respostas em um fórum em ambiente virtual de aprendizagem, para questões enfatizadas pelos próprios licenciandos. As respostas e as interações foram analisadas com base em dimensões de análises definidas a priori pautadas nos referenciais teóricos adotados. Verificou-se que os licenciandos ainda apresentavam argumentos simplistas sobre a abordagem CTS como forma de superação de ingenuidade para a criticidade. Aspectos sobre a valorização dos conhecimentos prévios de estudantes no processo de construção do conhecimento, foram pouco abordados. Tais resultados apontam a necessidade de aprofundamento sobre a abordagem CTS e suas relações.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 571-584Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 571-584Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 571-584Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 571-5841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340/4663Bedin, Flávia CarolineKiouranis, Neide Maria Michelandos Santos, Julio Murilo Trevasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:40Zoai:proa.ua.pt:article/6340Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:17.838846Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
Concepções de um grupo de Licenciandos em Química sobre abordagem CTS e a categoria freiriana curiosidade epistemológica
title Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
spellingShingle Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
Bedin, Flávia Caroline
title_short Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
title_full Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
title_fullStr Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
title_full_unstemmed Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
title_sort Conceptions of a group of Undergraduates in Chemistry on CTS approach and the freirian’s category epistemological curiosity
author Bedin, Flávia Caroline
author_facet Bedin, Flávia Caroline
Kiouranis, Neide Maria Michelan
dos Santos, Julio Murilo Trevas
author_role author
author2 Kiouranis, Neide Maria Michelan
dos Santos, Julio Murilo Trevas
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bedin, Flávia Caroline
Kiouranis, Neide Maria Michelan
dos Santos, Julio Murilo Trevas
description This work analyzed the understandings of graduates in Chemistry, on the relations between the freiriana category epistemological curiosity and the STS approach. From the reading of an article and room socialization of its main aspects, answers were presented in a virtual learning environment forum, to questions emphasized by the licenciandos themselves. The responses and the interactions were analyzed based on the analysis dimensions defined a priori based on the theoretical references adopted. It was found that the graduates still presented simplistic arguments about the STS approach as a way of overcoming naivete for criticality. Aspects about the valuation of previous knowledge of students in the process of knowledge construction were little discussed. These results point out the need to deepen the STS approach and its relationships.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340
url https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6340
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6340/4663
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 571-584
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 571-584
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 571-584
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 571-584
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570774597632