Parent education program “Em Equilíbrio”: Critical-reflexive study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Craveiro, Nuno
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Relvas, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14195/1647-8606_59-1_4
Resumo: This study presents a critical reflection on the parents’ education program “Em Equilíbrio”, implemented within an inter-institutional network, following a logic of selective intervention, with the overall aim of promoting the development of parenting skills. The results obtained point to the program´s impact on key factors of parenting and family dynamics related to the prevention of antisocial behavior and child abuse. The study concludes that there is a good fit between the goals of the program and its implementation methodology. Its main asset is the promotion and involvement of the family’s formal network and the aspects to improve are the objectivity of the participants’ selection process, availability of supervision, centrality of intervention and the evaluation model.
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spelling Parent education program “Em Equilíbrio”: Critical-reflexive studyPrograma de educação parental “Em Equilíbrio”: Estudo crítico-reflexivoeducação parentalfamíliaparentalidadeprevençãoparental educationfamilyparentingpreventionThis study presents a critical reflection on the parents’ education program “Em Equilíbrio”, implemented within an inter-institutional network, following a logic of selective intervention, with the overall aim of promoting the development of parenting skills. The results obtained point to the program´s impact on key factors of parenting and family dynamics related to the prevention of antisocial behavior and child abuse. The study concludes that there is a good fit between the goals of the program and its implementation methodology. Its main asset is the promotion and involvement of the family’s formal network and the aspects to improve are the objectivity of the participants’ selection process, availability of supervision, centrality of intervention and the evaluation model.O presente estudo apresenta uma reflexão crítica sobre o programa de educação parental “Em Equilíbrio”, implementado numa rede interinstitucional, numa lógica de intervençãoseletiva, tendo como objetivo geral a promoção do desenvolvimento de competênciasparentais. Os resultados alcançados apontam para o impacto do programa em fatores-chave da parentalidade e dinâmica familiar, relacionados com a prevenção do comportamento antissocial e dos maus tratos infantis. O estudo conclui que existe um bom ajustamentoentre os objetivos do programa e a sua metodologia de implementação. A sua principal mais-valia é a dinamização e envolvimento da rede formal das famílias e os aspetos a melhorar são a objetividade da seleção dos participantes, disponibilidade de supervisão, a centralidade interventiva e o modelo de avaliação.Imprensa da Universidade de Coimbra2017-01-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_59-1_4https://doi.org/10.14195/1647-8606_59-1_4Psychologica; Vol. 59 No. 1 (2016); 55-75Psychologica; Vol. 59 N.º 1 (2016); 55-751647-86060871-465710.14195/1647-8606_59-1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_59-1_4https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_59-1_4/3134Direitos de Autor (c) 2017 Psychologicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCraveiro, NunoRelvas, Ana Paula2023-05-31T13:59:34Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/3910Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:57:31.764505Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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