Impression Management and Organizational Performance: the Portuguese case
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ei.v0i4.6289 |
Resumo: | This study assesses the influence of performance in the adoption of impression management strategies. The study conducts a content analysis of a sample of 45 chairman’s statements, included in the annual reports for 2010 Portuguese companies in the non-finance sector. Findings indicate that performance does not explain impression management.Consistent with social psychology theory of impression management, larger companies present a favourable image of the firm, however consistent with an overall reading of the annual report. These companies are more verbose, consistent with the retrospective sense-making argument. |
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Impression Management and Organizational Performance: the Portuguese caseImpression Management e Desempenho Organizacional: o caso PortuguêsThis study assesses the influence of performance in the adoption of impression management strategies. The study conducts a content analysis of a sample of 45 chairman’s statements, included in the annual reports for 2010 Portuguese companies in the non-finance sector. Findings indicate that performance does not explain impression management.Consistent with social psychology theory of impression management, larger companies present a favourable image of the firm, however consistent with an overall reading of the annual report. These companies are more verbose, consistent with the retrospective sense-making argument.O estudo pretende avaliar o impacte do desempenho organizacional na adopção de estratégias de impression management. O estudo apresenta uma análise de conteúdo de 45 cartas do Presidente do Conselho de Administração, contidas nos relatórios e contas anuais de 2010, das empresas Portuguesas não financeiras. Os resultados indicam que o desempenho organizacional não influencia a adoção de estratégias de impression management.Consistente com a teoria psicológica social de impression management, as empresas de maior dimensão tendem a apresentar uma imagem corporativa mais favorecida, contudo consistente com a restante informação contida no relatório e contas anual. Estas empresas apresentam um maior nível de verbosidade, consistente com o argumento da racionalidade retrospetiva.Instituto Superior de Contabilidade e Administração da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zotherinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ei.v0i4.6289oai:proa.ua.pt:article/6289Estudos do ISCA; No 4 (2012)Estudos do ISCA; n.º 4 (2012)1646-48500873-2019reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6289https://doi.org/10.34624/ei.v0i4.6289https://proa.ua.pt/index.php/estudosdoisca/article/view/6289/4642https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Maria de Fátima Ribeiro2022-09-22T16:24:21Zoai:proa.ua.pt:article/6289Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:59:31.667212Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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