Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melbye, David
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267
Resumo: This article serves to broadly address formalist approaches to rendering natural settings psychological in cinema, or, in other words, mobilizing landscapes to function beyond their usual function as narrative backdrop. By “formalist” it should be understood that such an approach to visual representation is both inherently aggressive and experimental, where one implies the other, especially when compared to more realist modes of expression. Instead of human characters portrayed within an authenticating wilderness, as in the typical classical Hollywood Western, the precise topography of the landscape becomes reflective of a particular human consciousness.
id RCAP_f9adb64a6988a3ed7d4374974dbe44ec
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/267
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Psychological landscape films: narrative and stylistic approachesFilmes de paisagem psicológicos: abordagens narrativas e estilísticasLandscape and CinemaCinema AllegoryModernist CinemaCinema e PaisagemAlegoria FílmicaCinema ModernistaThis article serves to broadly address formalist approaches to rendering natural settings psychological in cinema, or, in other words, mobilizing landscapes to function beyond their usual function as narrative backdrop. By “formalist” it should be understood that such an approach to visual representation is both inherently aggressive and experimental, where one implies the other, especially when compared to more realist modes of expression. Instead of human characters portrayed within an authenticating wilderness, as in the typical classical Hollywood Western, the precise topography of the landscape becomes reflective of a particular human consciousness.Este artigo pretende discutir abordagens formalistas à tentativa de tornar psicológicos cenários naturais no cinema ou, por outras palavras, à tentativa de fazer com que paisagens possam transpor a sua função habitual enquanto pano de fundo narrativo. Por “formalista” entenda-se que semelhante abordagem da representação visual é, ao mesmo tempo, intrinsecamente agressiva e experimental (sendo que um aspecto implica o outro), especialmente se compararmos esta abordagem com formas de expressão mais realistas. Em vez de personagens humanos retratados dentro de uma natureza autêntica, como no típico western do cinema clássico de Hollywood, é a topografia da paisagem que se torna reflexo de uma consciência humana particular.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2016-11-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 4 No 1 (2017): Landscape and cinema; 108-132Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 4 n. 1 (2017): Paisagem e cinema; 108-1322183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267/pdfMelbye, Davidinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:03Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/267Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:13.708115Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
Filmes de paisagem psicológicos: abordagens narrativas e estilísticas
title Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
spellingShingle Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
Melbye, David
Landscape and Cinema
Cinema Allegory
Modernist Cinema
Cinema e Paisagem
Alegoria Fílmica
Cinema Modernista
title_short Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
title_full Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
title_fullStr Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
title_full_unstemmed Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
title_sort Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
author Melbye, David
author_facet Melbye, David
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melbye, David
dc.subject.por.fl_str_mv Landscape and Cinema
Cinema Allegory
Modernist Cinema
Cinema e Paisagem
Alegoria Fílmica
Cinema Modernista
topic Landscape and Cinema
Cinema Allegory
Modernist Cinema
Cinema e Paisagem
Alegoria Fílmica
Cinema Modernista
description This article serves to broadly address formalist approaches to rendering natural settings psychological in cinema, or, in other words, mobilizing landscapes to function beyond their usual function as narrative backdrop. By “formalist” it should be understood that such an approach to visual representation is both inherently aggressive and experimental, where one implies the other, especially when compared to more realist modes of expression. Instead of human characters portrayed within an authenticating wilderness, as in the typical classical Hollywood Western, the precise topography of the landscape becomes reflective of a particular human consciousness.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-08
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267
https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267
url https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 4 No 1 (2017): Landscape and cinema; 108-132
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 4 n. 1 (2017): Paisagem e cinema; 108-132
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059290480640