Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267 |
Resumo: | This article serves to broadly address formalist approaches to rendering natural settings psychological in cinema, or, in other words, mobilizing landscapes to function beyond their usual function as narrative backdrop. By “formalist” it should be understood that such an approach to visual representation is both inherently aggressive and experimental, where one implies the other, especially when compared to more realist modes of expression. Instead of human characters portrayed within an authenticating wilderness, as in the typical classical Hollywood Western, the precise topography of the landscape becomes reflective of a particular human consciousness. |
id |
RCAP_f9adb64a6988a3ed7d4374974dbe44ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/267 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approachesFilmes de paisagem psicológicos: abordagens narrativas e estilísticasLandscape and CinemaCinema AllegoryModernist CinemaCinema e PaisagemAlegoria FílmicaCinema ModernistaThis article serves to broadly address formalist approaches to rendering natural settings psychological in cinema, or, in other words, mobilizing landscapes to function beyond their usual function as narrative backdrop. By “formalist” it should be understood that such an approach to visual representation is both inherently aggressive and experimental, where one implies the other, especially when compared to more realist modes of expression. Instead of human characters portrayed within an authenticating wilderness, as in the typical classical Hollywood Western, the precise topography of the landscape becomes reflective of a particular human consciousness.Este artigo pretende discutir abordagens formalistas à tentativa de tornar psicológicos cenários naturais no cinema ou, por outras palavras, à tentativa de fazer com que paisagens possam transpor a sua função habitual enquanto pano de fundo narrativo. Por “formalista” entenda-se que semelhante abordagem da representação visual é, ao mesmo tempo, intrinsecamente agressiva e experimental (sendo que um aspecto implica o outro), especialmente se compararmos esta abordagem com formas de expressão mais realistas. Em vez de personagens humanos retratados dentro de uma natureza autêntica, como no típico western do cinema clássico de Hollywood, é a topografia da paisagem que se torna reflexo de uma consciência humana particular.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2016-11-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 4 No 1 (2017): Landscape and cinema; 108-132Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 4 n. 1 (2017): Paisagem e cinema; 108-1322183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267/pdfMelbye, Davidinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:03Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/267Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:13.708115Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches Filmes de paisagem psicológicos: abordagens narrativas e estilísticas |
title |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches |
spellingShingle |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches Melbye, David Landscape and Cinema Cinema Allegory Modernist Cinema Cinema e Paisagem Alegoria Fílmica Cinema Modernista |
title_short |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches |
title_full |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches |
title_fullStr |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches |
title_full_unstemmed |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches |
title_sort |
Psychological landscape films: narrative and stylistic approaches |
author |
Melbye, David |
author_facet |
Melbye, David |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melbye, David |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Landscape and Cinema Cinema Allegory Modernist Cinema Cinema e Paisagem Alegoria Fílmica Cinema Modernista |
topic |
Landscape and Cinema Cinema Allegory Modernist Cinema Cinema e Paisagem Alegoria Fílmica Cinema Modernista |
description |
This article serves to broadly address formalist approaches to rendering natural settings psychological in cinema, or, in other words, mobilizing landscapes to function beyond their usual function as narrative backdrop. By “formalist” it should be understood that such an approach to visual representation is both inherently aggressive and experimental, where one implies the other, especially when compared to more realist modes of expression. Instead of human characters portrayed within an authenticating wilderness, as in the typical classical Hollywood Western, the precise topography of the landscape becomes reflective of a particular human consciousness. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-08 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267 https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v4n1.267 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/267/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 4 No 1 (2017): Landscape and cinema; 108-132 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 4 n. 1 (2017): Paisagem e cinema; 108-132 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059290480640 |