Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giolo-Melo, Caroline
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432
Resumo: This article refers to an essay on special education and the role of the educator in the inclusion process, with the aim of reflecting on teaching practice through the theoretical framework “Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice”, classic work by the author Paulo Freire, Patron of Brazilian Education. Initially, a historical overview was presented on the different perspectives of disability and special education, also the history of special education in Brazil. Next, there was a dialogue between the Pedagogy of Autonomy and the role of the teacher in the inclusion process. In view of this, the need for a teaching practice focused on the potential and not on the limitations of students with special educational needs is highlighted.
id RCAP_f9c345bc39dc29831b66cad237d07bd2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29432
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practicePotencialidades e a Pedagogia da Autonomia: um olhar sobre a educação especial para além da condição de deficiência e o papel do docente no processo de inclusãoEducação EspecialInclusãoPedagogia da AutonomiaSpecial EducationInclusionAutonomy PedagogyThis article refers to an essay on special education and the role of the educator in the inclusion process, with the aim of reflecting on teaching practice through the theoretical framework “Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice”, classic work by the author Paulo Freire, Patron of Brazilian Education. Initially, a historical overview was presented on the different perspectives of disability and special education, also the history of special education in Brazil. Next, there was a dialogue between the Pedagogy of Autonomy and the role of the teacher in the inclusion process. In view of this, the need for a teaching practice focused on the potential and not on the limitations of students with special educational needs is highlighted.O presente artigo refere-se a um ensaio sobre a educação especial e o papel do educador no processo de inclusão, com o intuito de reflexão da prática docente por meio do referencial teórico “Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa”, obra clássica do autor Paulo Freire, patrono da Educação Brasileira. Inicialmente, apresentou-se um panorama histórico sobre as diferentes perspectivas da deficiência e a educação especial, também a história da educação especial no brasil. A seguir, realizou-se um diálogo entre a Pedagogia da Autonomia e o papel do docente no processo de inclusão. Diante disso, destaca-se a necessidade de uma prática docente com enfoque nas potencialidades e não nas limitações dos alunos com necessidades educacionais especiais.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2023-12-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432Saber & Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29432https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23690https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23691Direitos de Autor (c) 2023 Caroline Giolo-Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiolo-Melo, Caroline2023-12-29T08:45:18Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29432Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:55:35.080315Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
Potencialidades e a Pedagogia da Autonomia: um olhar sobre a educação especial para além da condição de deficiência e o papel do docente no processo de inclusão
title Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
spellingShingle Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
Giolo-Melo, Caroline
Educação Especial
Inclusão
Pedagogia da Autonomia
Special Education
Inclusion
Autonomy Pedagogy
title_short Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
title_full Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
title_fullStr Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
title_full_unstemmed Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
title_sort Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
author Giolo-Melo, Caroline
author_facet Giolo-Melo, Caroline
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giolo-Melo, Caroline
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Inclusão
Pedagogia da Autonomia
Special Education
Inclusion
Autonomy Pedagogy
topic Educação Especial
Inclusão
Pedagogia da Autonomia
Special Education
Inclusion
Autonomy Pedagogy
description This article refers to an essay on special education and the role of the educator in the inclusion process, with the aim of reflecting on teaching practice through the theoretical framework “Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice”, classic work by the author Paulo Freire, Patron of Brazilian Education. Initially, a historical overview was presented on the different perspectives of disability and special education, also the history of special education in Brazil. Next, there was a dialogue between the Pedagogy of Autonomy and the role of the teacher in the inclusion process. In view of this, the need for a teaching practice focused on the potential and not on the limitations of students with special educational needs is highlighted.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432
https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432
url https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/29432
https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23690
https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23691
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Caroline Giolo-Melo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Caroline Giolo-Melo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
dc.source.none.fl_str_mv Saber & Educar; Vol. 32 (2023)
Saber e Educar; Vol. 32 (2023)
Saber e Educar; Vol. 32 (2023)
1647-2144
0873-3600
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136441906757632