Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432 |
Resumo: | This article refers to an essay on special education and the role of the educator in the inclusion process, with the aim of reflecting on teaching practice through the theoretical framework “Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice”, classic work by the author Paulo Freire, Patron of Brazilian Education. Initially, a historical overview was presented on the different perspectives of disability and special education, also the history of special education in Brazil. Next, there was a dialogue between the Pedagogy of Autonomy and the role of the teacher in the inclusion process. In view of this, the need for a teaching practice focused on the potential and not on the limitations of students with special educational needs is highlighted. |
id |
RCAP_f9c345bc39dc29831b66cad237d07bd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29432 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practicePotencialidades e a Pedagogia da Autonomia: um olhar sobre a educação especial para além da condição de deficiência e o papel do docente no processo de inclusãoEducação EspecialInclusãoPedagogia da AutonomiaSpecial EducationInclusionAutonomy PedagogyThis article refers to an essay on special education and the role of the educator in the inclusion process, with the aim of reflecting on teaching practice through the theoretical framework “Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice”, classic work by the author Paulo Freire, Patron of Brazilian Education. Initially, a historical overview was presented on the different perspectives of disability and special education, also the history of special education in Brazil. Next, there was a dialogue between the Pedagogy of Autonomy and the role of the teacher in the inclusion process. In view of this, the need for a teaching practice focused on the potential and not on the limitations of students with special educational needs is highlighted.O presente artigo refere-se a um ensaio sobre a educação especial e o papel do educador no processo de inclusão, com o intuito de reflexão da prática docente por meio do referencial teórico “Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa”, obra clássica do autor Paulo Freire, patrono da Educação Brasileira. Inicialmente, apresentou-se um panorama histórico sobre as diferentes perspectivas da deficiência e a educação especial, também a história da educação especial no brasil. A seguir, realizou-se um diálogo entre a Pedagogia da Autonomia e o papel do docente no processo de inclusão. Diante disso, destaca-se a necessidade de uma prática docente com enfoque nas potencialidades e não nas limitações dos alunos com necessidades educacionais especiais.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2023-12-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432Saber & Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29432https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23690https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23691Direitos de Autor (c) 2023 Caroline Giolo-Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiolo-Melo, Caroline2023-12-29T08:45:18Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29432Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:55:35.080315Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice Potencialidades e a Pedagogia da Autonomia: um olhar sobre a educação especial para além da condição de deficiência e o papel do docente no processo de inclusão |
title |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice |
spellingShingle |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice Giolo-Melo, Caroline Educação Especial Inclusão Pedagogia da Autonomia Special Education Inclusion Autonomy Pedagogy |
title_short |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice |
title_full |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice |
title_fullStr |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice |
title_full_unstemmed |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice |
title_sort |
Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice |
author |
Giolo-Melo, Caroline |
author_facet |
Giolo-Melo, Caroline |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giolo-Melo, Caroline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Inclusão Pedagogia da Autonomia Special Education Inclusion Autonomy Pedagogy |
topic |
Educação Especial Inclusão Pedagogia da Autonomia Special Education Inclusion Autonomy Pedagogy |
description |
This article refers to an essay on special education and the role of the educator in the inclusion process, with the aim of reflecting on teaching practice through the theoretical framework “Pedagogy of Autonomy: necessary knowledge for educational practice”, classic work by the author Paulo Freire, Patron of Brazilian Education. Initially, a historical overview was presented on the different perspectives of disability and special education, also the history of special education in Brazil. Next, there was a dialogue between the Pedagogy of Autonomy and the role of the teacher in the inclusion process. In view of this, the need for a teaching practice focused on the potential and not on the limitations of students with special educational needs is highlighted. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432 https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432 |
url |
https://doi.org/10.25767/se.v32i1.29432 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.esepf.pt/article/view/29432 https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23690 https://revista.esepf.pt/article/view/29432/23691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Caroline Giolo-Melo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Caroline Giolo-Melo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
dc.source.none.fl_str_mv |
Saber & Educar; Vol. 32 (2023) Saber e Educar; Vol. 32 (2023) Saber e Educar; Vol. 32 (2023) 1647-2144 0873-3600 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136441906757632 |