Interdisciplinaridade no 3º CEB : perspectivas e implementação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ana Maria Valente de
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/1293
Resumo: Nos dias de hoje, a Escola não pode alhear-se aos novos fenómenos sociais e tem de ser capaz de se flexibilizar de modo a acompanhar a sociedade moderna, já que a globalização gera a necessidade de acabar com esquemas rígidos e únicos. Neste contexto, os professores devem ter práticas curriculares guiadas pela selectividade, essencialidade e adequação, pelo que lhes cabe decidir: o que ensinar, quando ensinar e como ensinar. A emergência de uma nova cultura de Escola, em que se desenvolva um trabalho cooperativo entre os docentes da mesma área disciplinar, do mesmo ano escolar e entre os professores dos vários níveis sequenciais de ensino, é necessária para concretizar um novo paradigma de Escola. Surge assim a interdisciplinaridade como tentativa de superar uma visão fragmentária dos objectos e dos acontecimentos através da confrontação de olhares plurais na sua observação. São intenções deste estudo investigar a compreensão que os professores de Ciências Físico-Químicas, a leccionar no 3.º Ciclo do Ensino Básico, têm sobre a interdisciplinaridade e analisar as suas perspectivas. Para tal, desenvolveu- -se um estudo ideográfico, de natureza qualitativa. Como instrumento de recolha de dados recorreu-se a um questionário escrito, de resposta individual, dirigido a uma amostra reduzida de 24 professores, constatando-se, que a maioria dos docentes conhece o significado do termo interdisciplinaridade. Por outro lado, os inquiridos apontam como principais dificuldades à aplicação de uma prática interdisciplinar no seio escolar os seguintes factores: toda a escola estar organizada disciplinarmente, a forma de divisão do tempo e do espaço, a formação inicial dos professores e o desinteresse destes em participar em situações que se afastem do ensino dito tradicional. O presente estudo pretende ainda criar modelos (propostas de recursos didácticos) de como se podem construir pontes (articulações) entre os diversos ramos do saber de forma contextualizada, através de processos cooperativos e interactivos, utilizando uma linguagem partilhada pelas diversas disciplinas intervenientes. Dadas as circunstâncias que envolvem actualmente a colocação de professores, condicionando, à partida, a caracterização da área sócio- -geográfica e cultural da população estudantil em que o professor se vai inserir, criou-se uma situação que possa proporcionar experiências activas, significativas, diversificadas, integradas e socializadoras, e que seja transponível para outros contextos e circunstâncias lectivas. Para tal, escolheu-se como situação-problema a tratar interdisciplinarmente: “Será viável a produção de Vinho da Bairrada noutra região do país?”, com base no conhecimento profundo da área de origem da docente, e foram desenvolvidos recursos didácticos para a tratar. Estes foram validados por professores a leccionar, no ano lectivo 2004/2005, ao 8.º ano de escolaridade, as disciplinas envolvidas, na área geográfica em que a autora foi colocada, não só como forma de operacionalizar o trabalho e testar da versatilidade do tema escolhido, mas também como meio de averiguar a viabilidade da proposta de trabalho. Verificou-se, então, que os professores inquiridos se mostraram receptivos e disponíveis para a implementar no próximo ano lectivo. Pese embora as limitações do estudo, considera-se que ele dá um contributo relevante quer para professores quer para investigadores, nomeadamente no que respeita à operacionalização de situações de interdisciplinaridade possíveis de serem aplicadas em sala de aula, dado que aqui se alia a teoria à prática, no sentido de melhorar as aprendizagens dos alunos, aplicando simultaneamente as principais perspectivas de ensino das Ciências. O trabalho termina com sugestões para futuros trabalhos, no mesmo contexto. ABSTRACT: Nowadays, school cannot be alienated from new social phenomena. In fact, it should be able to adapt itself to today’s society since globalisation generates the necessity to bring an end to narrow-minded views. In this context, teachers must adopt curricular practices that are guided by selectivity, essentiality and suitability, so that they can decide what, when and how they teach. The emergence of a new school, where a cooperative work between teachers of the same subject area, the same school year and between teachers of the several sequential school years must occur, is necessary to reach a new paradigm of school. So, interdisciplinarity arises as an attempt to overcome a fragmentary vision of objects and events, through the confrontation of plural views in their observation. This study means to investigate the understanding that Physics and Chemistry teachers, giving lessons in the third stage of the basic education, have about interdisciplinarity and to analyse their perspectives. Thus, an ideographic qualitative study has been developed. I had recourse to a written questionnaire of individual answer, which was directed to a reduced sample of 24 teachers as a data recollection instrument. In the one hand, it has been concluded that most of the teachers know the meaning of the term interdisciplinarity. In another hand, the respondents point out the following reasons as main difficulties found in the application of an interdisciplinary practise at school: the entire school is organized disciplinary, the way space and time are divided, the initial preparation of teachers and the disinterest of these latter in getting involved in situations that are different from the so-called traditional teaching practices. This study also aims to create models (proposals of didactic resources) of how bridges can be built (articulations) from the several branches of knowledge, in a contextualized way, through cooperative and interactive processes, by making use of a language that is shared by the several involved subjects. In virtue of the instability of the labour market that many teachers are facing at present in Portugal, educators have difficulties in characterising the new socialgeographical and cultural environment (year after year). Giving this, a new position that enables active, significant, diversified, integrated and socializing experiences arises and this latter has positive effects since it is transferable to other geographical and teaching circumstances. In order to achieve this goal, a problem-situation, to be treated interdisciplinary has been created: “Would it be viable to produce Vinho da Bairrada in any other region than Bairrada?”. This situation has been chosen because of the deep insight each teacher has of the place he/she lives in and didactic recourses have been developed to lead with it. Educators that are teaching the involved subjects of the 8th grade in Castelo de Paiva (city where the author is working) have validated these didactic resources, not only as a way to make the procedures operational and to test the versatility of the chosen topic, but also to check the viability of the work proposal. It has been concluded that the teachers who answered the questionnaire are willing to implement the problem-situation in the following school year. Although there are limitations to the study, it is clear that it provides a relevant contribution either for teachers or researchers, namely in what concerns the operationalization of interdisciplinary situations possible to be applied in real class contexts. In fact, in this case, theory allies with practise in order to improve the students’ learning, applying simultaneously the main perspectives of Sciences teaching. This study ends with suggestions for future works, in the same context.
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Surge assim a interdisciplinaridade como tentativa de superar uma visão fragmentária dos objectos e dos acontecimentos através da confrontação de olhares plurais na sua observação. São intenções deste estudo investigar a compreensão que os professores de Ciências Físico-Químicas, a leccionar no 3.º Ciclo do Ensino Básico, têm sobre a interdisciplinaridade e analisar as suas perspectivas. Para tal, desenvolveu- -se um estudo ideográfico, de natureza qualitativa. Como instrumento de recolha de dados recorreu-se a um questionário escrito, de resposta individual, dirigido a uma amostra reduzida de 24 professores, constatando-se, que a maioria dos docentes conhece o significado do termo interdisciplinaridade. Por outro lado, os inquiridos apontam como principais dificuldades à aplicação de uma prática interdisciplinar no seio escolar os seguintes factores: toda a escola estar organizada disciplinarmente, a forma de divisão do tempo e do espaço, a formação inicial dos professores e o desinteresse destes em participar em situações que se afastem do ensino dito tradicional. O presente estudo pretende ainda criar modelos (propostas de recursos didácticos) de como se podem construir pontes (articulações) entre os diversos ramos do saber de forma contextualizada, através de processos cooperativos e interactivos, utilizando uma linguagem partilhada pelas diversas disciplinas intervenientes. Dadas as circunstâncias que envolvem actualmente a colocação de professores, condicionando, à partida, a caracterização da área sócio- -geográfica e cultural da população estudantil em que o professor se vai inserir, criou-se uma situação que possa proporcionar experiências activas, significativas, diversificadas, integradas e socializadoras, e que seja transponível para outros contextos e circunstâncias lectivas. Para tal, escolheu-se como situação-problema a tratar interdisciplinarmente: “Será viável a produção de Vinho da Bairrada noutra região do país?”, com base no conhecimento profundo da área de origem da docente, e foram desenvolvidos recursos didácticos para a tratar. Estes foram validados por professores a leccionar, no ano lectivo 2004/2005, ao 8.º ano de escolaridade, as disciplinas envolvidas, na área geográfica em que a autora foi colocada, não só como forma de operacionalizar o trabalho e testar da versatilidade do tema escolhido, mas também como meio de averiguar a viabilidade da proposta de trabalho. Verificou-se, então, que os professores inquiridos se mostraram receptivos e disponíveis para a implementar no próximo ano lectivo. Pese embora as limitações do estudo, considera-se que ele dá um contributo relevante quer para professores quer para investigadores, nomeadamente no que respeita à operacionalização de situações de interdisciplinaridade possíveis de serem aplicadas em sala de aula, dado que aqui se alia a teoria à prática, no sentido de melhorar as aprendizagens dos alunos, aplicando simultaneamente as principais perspectivas de ensino das Ciências. O trabalho termina com sugestões para futuros trabalhos, no mesmo contexto. ABSTRACT: Nowadays, school cannot be alienated from new social phenomena. In fact, it should be able to adapt itself to today’s society since globalisation generates the necessity to bring an end to narrow-minded views. In this context, teachers must adopt curricular practices that are guided by selectivity, essentiality and suitability, so that they can decide what, when and how they teach. The emergence of a new school, where a cooperative work between teachers of the same subject area, the same school year and between teachers of the several sequential school years must occur, is necessary to reach a new paradigm of school. So, interdisciplinarity arises as an attempt to overcome a fragmentary vision of objects and events, through the confrontation of plural views in their observation. This study means to investigate the understanding that Physics and Chemistry teachers, giving lessons in the third stage of the basic education, have about interdisciplinarity and to analyse their perspectives. Thus, an ideographic qualitative study has been developed. I had recourse to a written questionnaire of individual answer, which was directed to a reduced sample of 24 teachers as a data recollection instrument. In the one hand, it has been concluded that most of the teachers know the meaning of the term interdisciplinarity. In another hand, the respondents point out the following reasons as main difficulties found in the application of an interdisciplinary practise at school: the entire school is organized disciplinary, the way space and time are divided, the initial preparation of teachers and the disinterest of these latter in getting involved in situations that are different from the so-called traditional teaching practices. This study also aims to create models (proposals of didactic resources) of how bridges can be built (articulations) from the several branches of knowledge, in a contextualized way, through cooperative and interactive processes, by making use of a language that is shared by the several involved subjects. In virtue of the instability of the labour market that many teachers are facing at present in Portugal, educators have difficulties in characterising the new socialgeographical and cultural environment (year after year). Giving this, a new position that enables active, significant, diversified, integrated and socializing experiences arises and this latter has positive effects since it is transferable to other geographical and teaching circumstances. In order to achieve this goal, a problem-situation, to be treated interdisciplinary has been created: “Would it be viable to produce Vinho da Bairrada in any other region than Bairrada?”. This situation has been chosen because of the deep insight each teacher has of the place he/she lives in and didactic recourses have been developed to lead with it. Educators that are teaching the involved subjects of the 8th grade in Castelo de Paiva (city where the author is working) have validated these didactic resources, not only as a way to make the procedures operational and to test the versatility of the chosen topic, but also to check the viability of the work proposal. It has been concluded that the teachers who answered the questionnaire are willing to implement the problem-situation in the following school year. Although there are limitations to the study, it is clear that it provides a relevant contribution either for teachers or researchers, namely in what concerns the operationalization of interdisciplinary situations possible to be applied in real class contexts. In fact, in this case, theory allies with practise in order to improve the students’ learning, applying simultaneously the main perspectives of Sciences teaching. This study ends with suggestions for future works, in the same context.Universidade de Aveiro2011-04-19T13:37:51Z2005-01-01T00:00:00Z2005info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10773/1293porOliveira, Ana Maria Valente deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-22T10:57:00Zoai:ria.ua.pt:10773/1293Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:40:00.280893Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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São intenções deste estudo investigar a compreensão que os professores de Ciências Físico-Químicas, a leccionar no 3.º Ciclo do Ensino Básico, têm sobre a interdisciplinaridade e analisar as suas perspectivas. Para tal, desenvolveu- -se um estudo ideográfico, de natureza qualitativa. Como instrumento de recolha de dados recorreu-se a um questionário escrito, de resposta individual, dirigido a uma amostra reduzida de 24 professores, constatando-se, que a maioria dos docentes conhece o significado do termo interdisciplinaridade. Por outro lado, os inquiridos apontam como principais dificuldades à aplicação de uma prática interdisciplinar no seio escolar os seguintes factores: toda a escola estar organizada disciplinarmente, a forma de divisão do tempo e do espaço, a formação inicial dos professores e o desinteresse destes em participar em situações que se afastem do ensino dito tradicional. O presente estudo pretende ainda criar modelos (propostas de recursos didácticos) de como se podem construir pontes (articulações) entre os diversos ramos do saber de forma contextualizada, através de processos cooperativos e interactivos, utilizando uma linguagem partilhada pelas diversas disciplinas intervenientes. Dadas as circunstâncias que envolvem actualmente a colocação de professores, condicionando, à partida, a caracterização da área sócio- -geográfica e cultural da população estudantil em que o professor se vai inserir, criou-se uma situação que possa proporcionar experiências activas, significativas, diversificadas, integradas e socializadoras, e que seja transponível para outros contextos e circunstâncias lectivas. Para tal, escolheu-se como situação-problema a tratar interdisciplinarmente: “Será viável a produção de Vinho da Bairrada noutra região do país?”, com base no conhecimento profundo da área de origem da docente, e foram desenvolvidos recursos didácticos para a tratar. Estes foram validados por professores a leccionar, no ano lectivo 2004/2005, ao 8.º ano de escolaridade, as disciplinas envolvidas, na área geográfica em que a autora foi colocada, não só como forma de operacionalizar o trabalho e testar da versatilidade do tema escolhido, mas também como meio de averiguar a viabilidade da proposta de trabalho. Verificou-se, então, que os professores inquiridos se mostraram receptivos e disponíveis para a implementar no próximo ano lectivo. Pese embora as limitações do estudo, considera-se que ele dá um contributo relevante quer para professores quer para investigadores, nomeadamente no que respeita à operacionalização de situações de interdisciplinaridade possíveis de serem aplicadas em sala de aula, dado que aqui se alia a teoria à prática, no sentido de melhorar as aprendizagens dos alunos, aplicando simultaneamente as principais perspectivas de ensino das Ciências. O trabalho termina com sugestões para futuros trabalhos, no mesmo contexto. ABSTRACT: Nowadays, school cannot be alienated from new social phenomena. In fact, it should be able to adapt itself to today’s society since globalisation generates the necessity to bring an end to narrow-minded views. In this context, teachers must adopt curricular practices that are guided by selectivity, essentiality and suitability, so that they can decide what, when and how they teach. The emergence of a new school, where a cooperative work between teachers of the same subject area, the same school year and between teachers of the several sequential school years must occur, is necessary to reach a new paradigm of school. So, interdisciplinarity arises as an attempt to overcome a fragmentary vision of objects and events, through the confrontation of plural views in their observation. This study means to investigate the understanding that Physics and Chemistry teachers, giving lessons in the third stage of the basic education, have about interdisciplinarity and to analyse their perspectives. Thus, an ideographic qualitative study has been developed. I had recourse to a written questionnaire of individual answer, which was directed to a reduced sample of 24 teachers as a data recollection instrument. In the one hand, it has been concluded that most of the teachers know the meaning of the term interdisciplinarity. In another hand, the respondents point out the following reasons as main difficulties found in the application of an interdisciplinary practise at school: the entire school is organized disciplinary, the way space and time are divided, the initial preparation of teachers and the disinterest of these latter in getting involved in situations that are different from the so-called traditional teaching practices. This study also aims to create models (proposals of didactic resources) of how bridges can be built (articulations) from the several branches of knowledge, in a contextualized way, through cooperative and interactive processes, by making use of a language that is shared by the several involved subjects. In virtue of the instability of the labour market that many teachers are facing at present in Portugal, educators have difficulties in characterising the new socialgeographical and cultural environment (year after year). Giving this, a new position that enables active, significant, diversified, integrated and socializing experiences arises and this latter has positive effects since it is transferable to other geographical and teaching circumstances. In order to achieve this goal, a problem-situation, to be treated interdisciplinary has been created: “Would it be viable to produce Vinho da Bairrada in any other region than Bairrada?”. This situation has been chosen because of the deep insight each teacher has of the place he/she lives in and didactic recourses have been developed to lead with it. Educators that are teaching the involved subjects of the 8th grade in Castelo de Paiva (city where the author is working) have validated these didactic resources, not only as a way to make the procedures operational and to test the versatility of the chosen topic, but also to check the viability of the work proposal. It has been concluded that the teachers who answered the questionnaire are willing to implement the problem-situation in the following school year. Although there are limitations to the study, it is clear that it provides a relevant contribution either for teachers or researchers, namely in what concerns the operationalization of interdisciplinary situations possible to be applied in real class contexts. In fact, in this case, theory allies with practise in order to improve the students’ learning, applying simultaneously the main perspectives of Sciences teaching. This study ends with suggestions for future works, in the same context.
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