A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159 |
Resumo: | The actor’s voice can span several usages and orientations. The confrontation of the thoughts of various specialists in the field such as: Clifford Turner, Kristin Linklater, Enrique Pardo and Sara Pereira Lopes, was the subject of study for a substantial part of this thesis. After contextualizing the practice of the actor’s vocal learning and coaching in the Portuguese theatrical reality, a practical exercise and a documentary (which is an integral part of this dissertation) focusing on the various forms of usage of the voice in scenical creation were developed, and its expressive possibilities asserted, harnessing its sonic, corporeal and emotional materiality, giving voice and speech a scenical dimension, relating body, voice and emotion. |
id |
RCAP_fc6954ba7ed4777152ef4a2a76ecae91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/159 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actora voz do actora voz criativaa relação corpo/voz/emoçãoa relação emoção/intenção/entoaçãoo desenho sonoroexercícios de voz em cenathe actor’s voicethe creative voicethe body/voice/emotion relationshipthe emotion/intention/intonation relationshipthe sonic design; scenic vocal exercisesThe actor’s voice can span several usages and orientations. The confrontation of the thoughts of various specialists in the field such as: Clifford Turner, Kristin Linklater, Enrique Pardo and Sara Pereira Lopes, was the subject of study for a substantial part of this thesis. After contextualizing the practice of the actor’s vocal learning and coaching in the Portuguese theatrical reality, a practical exercise and a documentary (which is an integral part of this dissertation) focusing on the various forms of usage of the voice in scenical creation were developed, and its expressive possibilities asserted, harnessing its sonic, corporeal and emotional materiality, giving voice and speech a scenical dimension, relating body, voice and emotion.A voz do actor pode ter diversas utilizações e sentidos de orientação. A confrontação do pensamento sobre a voz no teatro de alguns especialistas nesta matéria tais como: Clifford Turner, Kristin Linklater, Enrique Pardo e Sara Pereira Lopes, foi objecto de estudo de uma parte substancial deste trabalho. Depois de contextualizar a prática da aprendizagem e do acompanhamento vocal dos actores na realidade teatral portuguesa, foi realizado um exercício prático e um documentário (que é parte integrante desta dissertação) sobre as diversas formas de uso da voz na criação cénica e constatadas as suas possibilidades expressivas, potenciando a sua materialidade sonora, corpórea e emocional, dando à concretização da palavra e do som vocal uma dimensão cénica, relacionando o corpo, a voz e a emoção.MUNDIS2011-06-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/159ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 2 N.º 1 (2011): 4.ª Edição | ERAS; 17-441647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159/153Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBelo, Sara2022-09-05T13:57:46Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/159Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:50.645765Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor |
title |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor |
spellingShingle |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor Belo, Sara a voz do actor a voz criativa a relação corpo/voz/emoção a relação emoção/intenção/entoação o desenho sonoro exercícios de voz em cena the actor’s voice the creative voice the body/voice/emotion relationship the emotion/intention/intonation relationship the sonic design; scenic vocal exercises |
title_short |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor |
title_full |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor |
title_fullStr |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor |
title_full_unstemmed |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor |
title_sort |
A VOZ NA CRIAÇÃO CÉNICA - Reflexões sobre a vocalidade do actor |
author |
Belo, Sara |
author_facet |
Belo, Sara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Belo, Sara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
a voz do actor a voz criativa a relação corpo/voz/emoção a relação emoção/intenção/entoação o desenho sonoro exercícios de voz em cena the actor’s voice the creative voice the body/voice/emotion relationship the emotion/intention/intonation relationship the sonic design; scenic vocal exercises |
topic |
a voz do actor a voz criativa a relação corpo/voz/emoção a relação emoção/intenção/entoação o desenho sonoro exercícios de voz em cena the actor’s voice the creative voice the body/voice/emotion relationship the emotion/intention/intonation relationship the sonic design; scenic vocal exercises |
description |
The actor’s voice can span several usages and orientations. The confrontation of the thoughts of various specialists in the field such as: Clifford Turner, Kristin Linklater, Enrique Pardo and Sara Pereira Lopes, was the subject of study for a substantial part of this thesis. After contextualizing the practice of the actor’s vocal learning and coaching in the Portuguese theatrical reality, a practical exercise and a documentary (which is an integral part of this dissertation) focusing on the various forms of usage of the voice in scenical creation were developed, and its expressive possibilities asserted, harnessing its sonic, corporeal and emotional materiality, giving voice and speech a scenical dimension, relating body, voice and emotion. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-30T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159 oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/159 |
url |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159 |
identifier_str_mv |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159 https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/159/153 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
dc.source.none.fl_str_mv |
ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 2 N.º 1 (2011): 4.ª Edição | ERAS; 17-44 1647-3558 2184-2116 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129978631094272 |