Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Amanda Castelão
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Riani de Mendonça, Rafael, Trajano, Valéria da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.168-181
Resumo: . Biosafety education is still at an incipient stage in Brazil and little is known about these health practices at different levels of education. However, health professionals and students in the area live with constant risks from biological materials in their activities. In this study we aim to understand how the teaching of Biosafety develops in the Brazilian territory. To this end, we developed a qualitative approach based on an integrative review in order to answer the question: How is the teaching of risk containment (biosafety) addressed at different levels of education in this area in Brazil? Our results showed that teaching in Biosafety, as well as publications, are centered in the southeast region, as it is a region with the highest concentration of universities and research institutions. There are flaws in the teaching of Biosafety regarding vaccination, PPE, occupational risks and universal precaution, with reports of accidents at work. Teaching is fragmented, compartmentalized and the methodologies employed are traditional. In our view, teaching based on active methodologies, whose students are protagonists in building knowledge about Biosafety, can be one of the paths to a more effective and meaningful teaching and learning process for students and professionals.
id RCAP_fdecdfd26a54985e5ed4cfe1c0d6e004
oai_identifier_str oai:ojs.publi.ludomedia.org:article/131
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?Risk containment in Brazil: A teaching issue?Biosafety; Risk Containment; Biosafety EducationBiossegurança; Contenção de Riscos; Ensino em Biossegurança. Biosafety education is still at an incipient stage in Brazil and little is known about these health practices at different levels of education. However, health professionals and students in the area live with constant risks from biological materials in their activities. In this study we aim to understand how the teaching of Biosafety develops in the Brazilian territory. To this end, we developed a qualitative approach based on an integrative review in order to answer the question: How is the teaching of risk containment (biosafety) addressed at different levels of education in this area in Brazil? Our results showed that teaching in Biosafety, as well as publications, are centered in the southeast region, as it is a region with the highest concentration of universities and research institutions. There are flaws in the teaching of Biosafety regarding vaccination, PPE, occupational risks and universal precaution, with reports of accidents at work. Teaching is fragmented, compartmentalized and the methodologies employed are traditional. In our view, teaching based on active methodologies, whose students are protagonists in building knowledge about Biosafety, can be one of the paths to a more effective and meaningful teaching and learning process for students and professionals.O ensino em Biossegurança ainda se encontra em estágio incipiente no Brasil e pouco se conhece sobre essas práticas na área de saúde nos diferentes níveis de ensino. Entretanto, os profissionais de saúde e estudantes da área convivem com riscos constantes provenientes de materiais biológicos de suas atividades. Neste estudo objetivamos compreender como o ensino de Biossegurança se desenvolve no território brasileiro. Para tanto, desenvolvemos uma abordagem qualitativa baseada em uma revisão integrativa no intuito de responder a questão: Como o ensino de contenção de riscos (biossegurança) é abordado nos diferentes níveis de ensino dessa área no Brasil? Nossos resultados demonstraram que o ensino em Biossegurança e as publicações estão centrados na região sudeste, por ser uma região de maior concentração de universidades e instituições de pesquisa. Há falhas no ensino de Biossegurança referente à vacinação, EPI, riscos ocupacionais e precaução universal, com relatos de acidentes de trabalho. O ensino está fragmentado, compartimentalizado e as metodologias empregadas são tradicionais. A nosso ver, um ensino baseado em metodologias ativas, cujos estudantes são protagonistas na construção de conhecimentos sobre Biossegurança, pode ser um dos caminhos para um processo ensino e aprendizagem mais efetivos e significativos para estudantes e profissionais. Ludomedia2020-07-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.168-181https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.168-181New Trends in Qualitative Research; Vol. 2 (2020): Qualitative Research in Education: advances and challenges; 168-181New Trends in Qualitative Research; Vol. 2 (2020): Investigación Cualitativa en Educación: avances y desafíos; 168-181New Trends in Qualitative Research; Vol. 2 (2020): Investigação Qualitativa em Educação: avanços e desafios; 168-1812184-777010.36367/ntqr.2.2020reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/131https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/131/128Sousa, Amanda CastelãoRiani de Mendonça, RafaelTrajano, Valéria da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-13T09:12:21Zoai:ojs.publi.ludomedia.org:article/131Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:47:58.647283Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
Risk containment in Brazil: A teaching issue?
title Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
spellingShingle Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
Sousa, Amanda Castelão
Biosafety; Risk Containment; Biosafety Education
Biossegurança; Contenção de Riscos; Ensino em Biossegurança
title_short Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
title_full Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
title_fullStr Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
title_full_unstemmed Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
title_sort Contenção de riscos no Brasil: Uma questão de ensino?
author Sousa, Amanda Castelão
author_facet Sousa, Amanda Castelão
Riani de Mendonça, Rafael
Trajano, Valéria da Silva
author_role author
author2 Riani de Mendonça, Rafael
Trajano, Valéria da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Amanda Castelão
Riani de Mendonça, Rafael
Trajano, Valéria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Biosafety; Risk Containment; Biosafety Education
Biossegurança; Contenção de Riscos; Ensino em Biossegurança
topic Biosafety; Risk Containment; Biosafety Education
Biossegurança; Contenção de Riscos; Ensino em Biossegurança
description . Biosafety education is still at an incipient stage in Brazil and little is known about these health practices at different levels of education. However, health professionals and students in the area live with constant risks from biological materials in their activities. In this study we aim to understand how the teaching of Biosafety develops in the Brazilian territory. To this end, we developed a qualitative approach based on an integrative review in order to answer the question: How is the teaching of risk containment (biosafety) addressed at different levels of education in this area in Brazil? Our results showed that teaching in Biosafety, as well as publications, are centered in the southeast region, as it is a region with the highest concentration of universities and research institutions. There are flaws in the teaching of Biosafety regarding vaccination, PPE, occupational risks and universal precaution, with reports of accidents at work. Teaching is fragmented, compartmentalized and the methodologies employed are traditional. In our view, teaching based on active methodologies, whose students are protagonists in building knowledge about Biosafety, can be one of the paths to a more effective and meaningful teaching and learning process for students and professionals.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.168-181
https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.168-181
url https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.168-181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/131
https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/131/128
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Ludomedia
publisher.none.fl_str_mv Ludomedia
dc.source.none.fl_str_mv New Trends in Qualitative Research; Vol. 2 (2020): Qualitative Research in Education: advances and challenges; 168-181
New Trends in Qualitative Research; Vol. 2 (2020): Investigación Cualitativa en Educación: avances y desafíos; 168-181
New Trends in Qualitative Research; Vol. 2 (2020): Investigação Qualitativa em Educação: avanços e desafios; 168-181
2184-7770
10.36367/ntqr.2.2020
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130346467360768