The research in education in a transdisciplinary perspective
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2557 |
Resumo: | The present article presents focusesthe research in education from the transdisciplinary perspective. Aimed to identify the epistemological foundations of transdisciplinary, highlighting its implication in educational research and as the transdisciplinary attitude can materialize in the development of research. Therefore we sought to know the epistemological foundations of this theme with the completion of bibliographic research and described the course of the first author research in his doctoral thesis. It was felt that this paradigm consists of a significant scientific approach that makes use of various methods and requires from the researcher a sensible attitude, intuitive, open listening in order to understand the complexity of the reality of educational phenomena and dialogue with art, with imaginary, difference, spirituality, with different knowledge, theories, in short, requires a change of values, principles, way of construction of knowledge, attitudes, thinking, feeling and getting along with others and nature. |
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The research in education in a transdisciplinary perspectiveA investigação em educação numa perspectiva transdisciplinarThe present article presents focusesthe research in education from the transdisciplinary perspective. Aimed to identify the epistemological foundations of transdisciplinary, highlighting its implication in educational research and as the transdisciplinary attitude can materialize in the development of research. Therefore we sought to know the epistemological foundations of this theme with the completion of bibliographic research and described the course of the first author research in his doctoral thesis. It was felt that this paradigm consists of a significant scientific approach that makes use of various methods and requires from the researcher a sensible attitude, intuitive, open listening in order to understand the complexity of the reality of educational phenomena and dialogue with art, with imaginary, difference, spirituality, with different knowledge, theories, in short, requires a change of values, principles, way of construction of knowledge, attitudes, thinking, feeling and getting along with others and nature.El artículo se centra en la investigación en la educación desde la perspectiva transdisciplinaria. Tuvo como objetivo identificar los fundamentos epistemológicos de la transdisciplinariedad, destacando sus implicaciones para la investigación sobre la educación y cómo la actitud transdisciplinaria puede materializarse en la investigación. Por lo tanto, se buscó conocer las bases epistemológicas de este problema con la realización de la investigación bibliográfica y describimos el curso de la primera investigación autor en su tesis doctoral. Se consideró que este paradigma consiste en un enfoque científico significativo que hace uso de varios métodos y requiere que el investigador una postura intuitiva sensible, escucha en abierto con el fin de comprender la complejidad de la realidad de los fenómenos educativos y el diálogo con el arte, con lo imaginario, diferente, espiritualidad, con diferentes conocimientos, teorías, en definitiva, requiere un cambio de valores, los principios, la forma de construcción del conocimiento, actitudes, pensar, sentir y llevarse bien con los demás y con la naturaleza.O presente artigo focaliza a investigação em educação a partir da perspectiva transdisciplinar. Objetivou identificar os fundamentos epistemológicos da transdisciplinaridade, destacando suas implicações na investigação em educação e como a atitude transdisciplinar pode se materializar no desenvolvimento da pesquisa. Para tanto buscou-se conhecer os fundamentos epistemológicos desta temática com a realização de pesquisa de caráter bibliográfico e descreveu-se o percurso da pesquisa da primeira autora em sua tese de doutorado. Percebeuse que este paradigma consiste em uma abordagem científica significativa que lança mão de vários métodos e requer do pesquisador uma postura sensível, intuitiva, de escuta aberta de modo a compreender a complexidade da realidade dos fenômenos educacionais e o diálogo com a arte, com o imaginário, o diferente, a espiritualidade, com os diferentes saberes, teorias, enfim, exige uma mudança de valores, princípios, forma de construção do conhecimento, atitudes, pensamento, sentir e conviver com os outros e com a natureza.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i3.2557https://doi.org/10.34624/id.v8i3.2557Indagatio Didactica; Vol 8 No 3 (2016); 8-22Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 3 (2016); 8-22Indagatio Didactica; Vol. 8 No 3 (2016); 8-22Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 3 (2016); 8-221647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2557https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2557/1996Paniago, Rosenilde NogueiraSarmento, Teresainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:49Zoai:proa.ua.pt:article/2557Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:57.596792Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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