PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carlachiani, Camila
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silvia Morelli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Científica Educ@ção Online
Texto Completo: https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124
Resumo: This work presents a series of reflections based on the first inquiries carried out within the framework of the research project: "Senses, contradictions and challenges of education in times of social isolation" based on the Faculty of Education Sciences and Psychopedagogy of the Inter-American Open University, Rosario regional headquarters, Argentina. Its purpose is to provide some reflections regarding the multiple implications caused by the global pandemic caused by the Covid-19 virus in the education of children and young people understood as a Generalized Structural Crisis. To do this, a series of consultations were carried out with students at the primary, secondary and higher levels, as well as teachers who work at these levels of the educational system, analyzing the effects of this global event in local contexts. From this first approach, we elaborate the following topics for discussion in order to construct possible social contours: between missing and missing in an unprecedented context; the visibility of that was invisible; what has been learned, what remains and what changes.
id RCE_0dbfae5f0c9937be4344605e24296f7c
oai_identifier_str oai:jornal.periodicosrefoc.com.br:article/124
network_acronym_str RCE
network_name_str Revista Científica Educ@ção Online
repository_id_str
spelling PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCARpandemic - social isolation - education - event.pandemia – aislamiento social – educación – acontecimientopandemia - isolamento social - educação - eventoThis work presents a series of reflections based on the first inquiries carried out within the framework of the research project: "Senses, contradictions and challenges of education in times of social isolation" based on the Faculty of Education Sciences and Psychopedagogy of the Inter-American Open University, Rosario regional headquarters, Argentina. Its purpose is to provide some reflections regarding the multiple implications caused by the global pandemic caused by the Covid-19 virus in the education of children and young people understood as a Generalized Structural Crisis. To do this, a series of consultations were carried out with students at the primary, secondary and higher levels, as well as teachers who work at these levels of the educational system, analyzing the effects of this global event in local contexts. From this first approach, we elaborate the following topics for discussion in order to construct possible social contours: between missing and missing in an unprecedented context; the visibility of that was invisible; what has been learned, what remains and what changes.Este trabajo presenta una serie de reflexiones a partir de las primeras indagaciones realizadas en el marco del proyecto de investigación: “Sentidos, contrasentidos y desafíos de la educación en tiempos de aislamiento social”. El mismo tiene como propósito proporcionar algunas reflexiones respecto de las múltiples implicancias ocasionadas por la pandemia mundial provocada por el virus Covid-19 en la educación de niños y jóvenes entendida como Crisis Estructural Generalizada. Para ello, se realizaron una serie de consultas a estudiantes de nivel primario, secundario y superior como así también a docentes que se desempeñan en estos niveles del sistema educativo analizando las afectaciones de este acontecimiento global en contextos locales.   A partir de esta primera aproximación elaboramos los siguientes tópicos de discusión para la construcción de posibles contornos sociales: entre el extrañar y el extrañamiento en un contexto inédito; la visibilidad de aquello estaba invisibilizado; lo aprendido, lo que permanece y lo que cambia.Este trabalho apresenta uma série de reflexões a partir das primeiras investigações realizadas no âmbito do projeto de pesquisa: "Sentidos, contradições e desafios da educação em tempos de isolamento social", com base na Faculdade de Ciências da Educação e Psicopedagogia da Universidade Aberta Interamericana, sede regional de Rosario, Argentina.             Seu objetivo é fornecer algumas reflexões sobre as múltiplas implicações causadas pela pandemia global causada pelo vírus Covid-19 na educação de crianças e jovens entendidos como uma crise estrutural generalizada. Para isso, foram realizadas consultas aos alunos dos níveis primário, secundário e superior, além de professores que atuam nesses níveis do sistema educacional, analisando os efeitos desse evento global em contextos locais.             A partir dessa primeira abordagem, elaboramos os seguintes tópicos de discussão para a construção de possíveis contornos sociais: entre falta e falta em um contexto sem precedentes; a visibilidade disso era invisível; o que foi aprendido, o que resta e o que muda.Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)2020-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/12410.46616/rce.v4i8.124Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 4 No. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-1042Revista Científica Educ@ción ; Vol. 4 Núm. 8 (2020): Dossié: Educación en tiempos de COVID19; 1030-1042Revista Científica Educ@ção; v. 4 n. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-10422526-871610.46616/rce.v4i8reponame:Revista Científica Educ@ção Onlineinstname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)instacron:CEITspahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124/106Copyright (c) 2020 Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à RCE o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, desde que através do link da RCE) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarlachiani, CamilaSilvia Morelli2021-05-22T16:18:46ZRevistahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE
dc.title.none.fl_str_mv PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
title PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
spellingShingle PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
Carlachiani, Camila
pandemic - social isolation - education - event.
pandemia – aislamiento social – educación – acontecimiento
pandemia - isolamento social - educação - evento
title_short PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
title_full PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
title_fullStr PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
title_full_unstemmed PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
title_sort PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
author Carlachiani, Camila
author_facet Carlachiani, Camila
Silvia Morelli
author_role author
author2 Silvia Morelli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carlachiani, Camila
Silvia Morelli
dc.subject.por.fl_str_mv pandemic - social isolation - education - event.
pandemia – aislamiento social – educación – acontecimiento
pandemia - isolamento social - educação - evento
topic pandemic - social isolation - education - event.
pandemia – aislamiento social – educación – acontecimiento
pandemia - isolamento social - educação - evento
description This work presents a series of reflections based on the first inquiries carried out within the framework of the research project: "Senses, contradictions and challenges of education in times of social isolation" based on the Faculty of Education Sciences and Psychopedagogy of the Inter-American Open University, Rosario regional headquarters, Argentina. Its purpose is to provide some reflections regarding the multiple implications caused by the global pandemic caused by the Covid-19 virus in the education of children and young people understood as a Generalized Structural Crisis. To do this, a series of consultations were carried out with students at the primary, secondary and higher levels, as well as teachers who work at these levels of the educational system, analyzing the effects of this global event in local contexts. From this first approach, we elaborate the following topics for discussion in order to construct possible social contours: between missing and missing in an unprecedented context; the visibility of that was invisible; what has been learned, what remains and what changes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124
10.46616/rce.v4i8.124
url https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124
identifier_str_mv 10.46616/rce.v4i8.124
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124/106
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
dc.source.none.fl_str_mv Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 4 No. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-1042
Revista Científica Educ@ción ; Vol. 4 Núm. 8 (2020): Dossié: Educación en tiempos de COVID19; 1030-1042
Revista Científica Educ@ção; v. 4 n. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-1042
2526-8716
10.46616/rce.v4i8
reponame:Revista Científica Educ@ção Online
instname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
instacron:CEIT
instname_str Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
instacron_str CEIT
institution CEIT
reponame_str Revista Científica Educ@ção Online
collection Revista Científica Educ@ção Online
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1731820502362619904