PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Científica Educ@ção Online |
Texto Completo: | https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124 |
Resumo: | This work presents a series of reflections based on the first inquiries carried out within the framework of the research project: "Senses, contradictions and challenges of education in times of social isolation" based on the Faculty of Education Sciences and Psychopedagogy of the Inter-American Open University, Rosario regional headquarters, Argentina. Its purpose is to provide some reflections regarding the multiple implications caused by the global pandemic caused by the Covid-19 virus in the education of children and young people understood as a Generalized Structural Crisis. To do this, a series of consultations were carried out with students at the primary, secondary and higher levels, as well as teachers who work at these levels of the educational system, analyzing the effects of this global event in local contexts. From this first approach, we elaborate the following topics for discussion in order to construct possible social contours: between missing and missing in an unprecedented context; the visibility of that was invisible; what has been learned, what remains and what changes. |
id |
RCE_0dbfae5f0c9937be4344605e24296f7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:jornal.periodicosrefoc.com.br:article/124 |
network_acronym_str |
RCE |
network_name_str |
Revista Científica Educ@ção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCARpandemic - social isolation - education - event.pandemia – aislamiento social – educación – acontecimientopandemia - isolamento social - educação - eventoThis work presents a series of reflections based on the first inquiries carried out within the framework of the research project: "Senses, contradictions and challenges of education in times of social isolation" based on the Faculty of Education Sciences and Psychopedagogy of the Inter-American Open University, Rosario regional headquarters, Argentina. Its purpose is to provide some reflections regarding the multiple implications caused by the global pandemic caused by the Covid-19 virus in the education of children and young people understood as a Generalized Structural Crisis. To do this, a series of consultations were carried out with students at the primary, secondary and higher levels, as well as teachers who work at these levels of the educational system, analyzing the effects of this global event in local contexts. From this first approach, we elaborate the following topics for discussion in order to construct possible social contours: between missing and missing in an unprecedented context; the visibility of that was invisible; what has been learned, what remains and what changes.Este trabajo presenta una serie de reflexiones a partir de las primeras indagaciones realizadas en el marco del proyecto de investigación: “Sentidos, contrasentidos y desafíos de la educación en tiempos de aislamiento social”. El mismo tiene como propósito proporcionar algunas reflexiones respecto de las múltiples implicancias ocasionadas por la pandemia mundial provocada por el virus Covid-19 en la educación de niños y jóvenes entendida como Crisis Estructural Generalizada. Para ello, se realizaron una serie de consultas a estudiantes de nivel primario, secundario y superior como así también a docentes que se desempeñan en estos niveles del sistema educativo analizando las afectaciones de este acontecimiento global en contextos locales. A partir de esta primera aproximación elaboramos los siguientes tópicos de discusión para la construcción de posibles contornos sociales: entre el extrañar y el extrañamiento en un contexto inédito; la visibilidad de aquello estaba invisibilizado; lo aprendido, lo que permanece y lo que cambia.Este trabalho apresenta uma série de reflexões a partir das primeiras investigações realizadas no âmbito do projeto de pesquisa: "Sentidos, contradições e desafios da educação em tempos de isolamento social", com base na Faculdade de Ciências da Educação e Psicopedagogia da Universidade Aberta Interamericana, sede regional de Rosario, Argentina. Seu objetivo é fornecer algumas reflexões sobre as múltiplas implicações causadas pela pandemia global causada pelo vírus Covid-19 na educação de crianças e jovens entendidos como uma crise estrutural generalizada. Para isso, foram realizadas consultas aos alunos dos níveis primário, secundário e superior, além de professores que atuam nesses níveis do sistema educacional, analisando os efeitos desse evento global em contextos locais. A partir dessa primeira abordagem, elaboramos os seguintes tópicos de discussão para a construção de possíveis contornos sociais: entre falta e falta em um contexto sem precedentes; a visibilidade disso era invisível; o que foi aprendido, o que resta e o que muda.Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)2020-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/12410.46616/rce.v4i8.124Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 4 No. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-1042Revista Científica Educ@ción ; Vol. 4 Núm. 8 (2020): Dossié: Educación en tiempos de COVID19; 1030-1042Revista Científica Educ@ção; v. 4 n. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-10422526-871610.46616/rce.v4i8reponame:Revista Científica Educ@ção Onlineinstname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)instacron:CEITspahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124/106Copyright (c) 2020 Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à RCE o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, desde que através do link da RCE) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarlachiani, CamilaSilvia Morelli2021-05-22T16:18:46ZRevistahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE |
dc.title.none.fl_str_mv |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR |
title |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR |
spellingShingle |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR Carlachiani, Camila pandemic - social isolation - education - event. pandemia – aislamiento social – educación – acontecimiento pandemia - isolamento social - educação - evento |
title_short |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR |
title_full |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR |
title_fullStr |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR |
title_full_unstemmed |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR |
title_sort |
PANDEMIA, ISOLAMENTO SOCIAL E DESIGUALDADES: UMA COMPLEXA TRILOGIA PARA EDUCAR |
author |
Carlachiani, Camila |
author_facet |
Carlachiani, Camila Silvia Morelli |
author_role |
author |
author2 |
Silvia Morelli |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carlachiani, Camila Silvia Morelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pandemic - social isolation - education - event. pandemia – aislamiento social – educación – acontecimiento pandemia - isolamento social - educação - evento |
topic |
pandemic - social isolation - education - event. pandemia – aislamiento social – educación – acontecimiento pandemia - isolamento social - educação - evento |
description |
This work presents a series of reflections based on the first inquiries carried out within the framework of the research project: "Senses, contradictions and challenges of education in times of social isolation" based on the Faculty of Education Sciences and Psychopedagogy of the Inter-American Open University, Rosario regional headquarters, Argentina. Its purpose is to provide some reflections regarding the multiple implications caused by the global pandemic caused by the Covid-19 virus in the education of children and young people understood as a Generalized Structural Crisis. To do this, a series of consultations were carried out with students at the primary, secondary and higher levels, as well as teachers who work at these levels of the educational system, analyzing the effects of this global event in local contexts. From this first approach, we elaborate the following topics for discussion in order to construct possible social contours: between missing and missing in an unprecedented context; the visibility of that was invisible; what has been learned, what remains and what changes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124 10.46616/rce.v4i8.124 |
url |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124 |
identifier_str_mv |
10.46616/rce.v4i8.124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/124/106 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 4 No. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-1042 Revista Científica Educ@ción ; Vol. 4 Núm. 8 (2020): Dossié: Educación en tiempos de COVID19; 1030-1042 Revista Científica Educ@ção; v. 4 n. 8 (2020): Dossiê: Educação em tempos de COVID19 ; 1030-1042 2526-8716 10.46616/rce.v4i8 reponame:Revista Científica Educ@ção Online instname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) instacron:CEIT |
instname_str |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
instacron_str |
CEIT |
institution |
CEIT |
reponame_str |
Revista Científica Educ@ção Online |
collection |
Revista Científica Educ@ção Online |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1731820502362619904 |