TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Científica Educ@ção Online |
Texto Completo: | https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182 |
Resumo: | In this paper we will analyze the strategies tested during the pandemic, in a school on the outskirts of the city of Rosario, Santa Fe, Argentina, to sustain the social bond in the process of accompanying educational trajectories. For this, we carried out field work with an anthropological approach, which allowed us to observe and analyze the institutional policy of said school before and during the pandemic, built on the creative and unique implementation of state policies. At the macro-political level, we find a discursive structure in which the step from integration to inclusion as a horizon was taken, a process in which the social bond came to be conceived as a guarantor of the right to education, in a perspective of educational justice. . This was reflected at the micro-political level in an institutional framework that was able to sustain the social bond with others and with culture, thanks to already consolidated dynamics and new accompaniment modalities, rehearsed in an artisanal way, to sustain presence in the distance, in subjective processes. |
id |
RCE_210b15573066231898ec41ede8e8d613 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:jornal.periodicosrefoc.com.br:article/182 |
network_acronym_str |
RCE |
network_name_str |
Revista Científica Educ@ção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.social bond, trajectories, secondary education, pandemiclazo social, trayectorias, educación media, pandemiavínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemiaIn this paper we will analyze the strategies tested during the pandemic, in a school on the outskirts of the city of Rosario, Santa Fe, Argentina, to sustain the social bond in the process of accompanying educational trajectories. For this, we carried out field work with an anthropological approach, which allowed us to observe and analyze the institutional policy of said school before and during the pandemic, built on the creative and unique implementation of state policies. At the macro-political level, we find a discursive structure in which the step from integration to inclusion as a horizon was taken, a process in which the social bond came to be conceived as a guarantor of the right to education, in a perspective of educational justice. . This was reflected at the micro-political level in an institutional framework that was able to sustain the social bond with others and with culture, thanks to already consolidated dynamics and new accompaniment modalities, rehearsed in an artisanal way, to sustain presence in the distance, in subjective processes.En el presente trabajo analizaremos las estrategias ensayadas durante la pandemia, en una escuela de la periferia de la ciudad de Rosario, Santa Fe, Argentina, para sostener el lazo social en el proceso de acompañamiento de trayectorias educativas. Para ello realizamos trabajo de campo con un enfoque antropológico, el cual nos permitió observar y analizar la política institucional de dicha escuela antes y durante la pandemia, construida en la implementación creativa y singular de políticas estatales. A nivel macro-político encontramos una estructura discursiva en la cual se dio el paso de la integración a la inclusión como horizonte, proceso en el cual el lazo social es concebido como garante del derecho a la educación, en una perspectiva de justicia educativa. Esto se plasmó a nivel micro político en una institucionalidad que pudo sostener el lazo social con otros y con la cultura, gracias a dinámicas ya consolidadas y a modalidades de acompañamiento nuevas, ensayadas artesanalmente para sostener la presencia en la distancia, en procesos subjetivantes.Neste artigo analisaremos as estratégias testadas durante a pandemia, em uma escola da periferia da cidade de Rosario, Santa Fe, Argentina, para sustentar o vínculo social no processo de acompanhamento de trajetórias educacionais. Para tanto, realizamos um trabalho de campo com enfoque antropológico, o que nos permitiu observar e analisar a política institucional dessa escola antes e durante a pandemia, alicerçada na implementação criativa e singular de políticas de Estado. No plano macropolítico encontramos uma estrutura discursiva em que se deu o passo da integração à inclusão como horizonte, processo em que o vínculo social passou a ser concebido como fiador do direito à educação, numa perspectiva de justiça educacional. Isso se refletiu no nível micropolítico em um arcabouço institucional capaz de sustentar o vínculo social com o outro e com a cultura, graças a dinâmicas já consolidadas e novas modalidades de acompanhamento, ensaiadas de forma artesanal, para sustentar a presença à distância, em processos subjetivistas.Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)2021-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/18210.46616/rce.v6i10.182Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 6 No. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-1238Revista Científica Educ@ción ; Vol. 6 Núm. 10 (2021): Dossiê: Educación y Lazo Social; 1220-1238Revista Científica Educ@ção; v. 6 n. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-12382526-871610.46616/rce.v6i10reponame:Revista Científica Educ@ção Onlineinstname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)instacron:CEITspahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182/145Copyright (c) 2021 Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à RCE o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, desde que através do link da RCE) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlucin, Silvia2021-10-18T20:35:12ZRevistahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE |
dc.title.none.fl_str_mv |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. |
title |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. |
spellingShingle |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. Alucin, Silvia social bond, trajectories, secondary education, pandemic lazo social, trayectorias, educación media, pandemia vínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemia |
title_short |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. |
title_full |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. |
title_fullStr |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. |
title_full_unstemmed |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. |
title_sort |
TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. |
author |
Alucin, Silvia |
author_facet |
Alucin, Silvia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alucin, Silvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
social bond, trajectories, secondary education, pandemic lazo social, trayectorias, educación media, pandemia vínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemia |
topic |
social bond, trajectories, secondary education, pandemic lazo social, trayectorias, educación media, pandemia vínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemia |
description |
In this paper we will analyze the strategies tested during the pandemic, in a school on the outskirts of the city of Rosario, Santa Fe, Argentina, to sustain the social bond in the process of accompanying educational trajectories. For this, we carried out field work with an anthropological approach, which allowed us to observe and analyze the institutional policy of said school before and during the pandemic, built on the creative and unique implementation of state policies. At the macro-political level, we find a discursive structure in which the step from integration to inclusion as a horizon was taken, a process in which the social bond came to be conceived as a guarantor of the right to education, in a perspective of educational justice. . This was reflected at the micro-political level in an institutional framework that was able to sustain the social bond with others and with culture, thanks to already consolidated dynamics and new accompaniment modalities, rehearsed in an artisanal way, to sustain presence in the distance, in subjective processes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182 10.46616/rce.v6i10.182 |
url |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182 |
identifier_str_mv |
10.46616/rce.v6i10.182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182/145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 6 No. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-1238 Revista Científica Educ@ción ; Vol. 6 Núm. 10 (2021): Dossiê: Educación y Lazo Social; 1220-1238 Revista Científica Educ@ção; v. 6 n. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-1238 2526-8716 10.46616/rce.v6i10 reponame:Revista Científica Educ@ção Online instname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) instacron:CEIT |
instname_str |
Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT) |
instacron_str |
CEIT |
institution |
CEIT |
reponame_str |
Revista Científica Educ@ção Online |
collection |
Revista Científica Educ@ção Online |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1731820502480060416 |