TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alucin, Silvia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Científica Educ@ção Online
Texto Completo: https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182
Resumo: In this paper we will analyze the strategies tested during the pandemic, in a school on the outskirts of the city of Rosario, Santa Fe, Argentina, to sustain the social bond in the process of accompanying educational trajectories. For this, we carried out field work with an anthropological approach, which allowed us to observe and analyze the institutional policy of said school before and during the pandemic, built on the creative and unique implementation of state policies. At the macro-political level, we find a discursive structure in which the step from integration to inclusion as a horizon was taken, a process in which the social bond came to be conceived as a guarantor of the right to education, in a perspective of educational justice. . This was reflected at the micro-political level in an institutional framework that was able to sustain the social bond with others and with culture, thanks to already consolidated dynamics and new accompaniment modalities, rehearsed in an artisanal way, to sustain presence in the distance, in subjective processes.
id RCE_210b15573066231898ec41ede8e8d613
oai_identifier_str oai:jornal.periodicosrefoc.com.br:article/182
network_acronym_str RCE
network_name_str Revista Científica Educ@ção Online
repository_id_str
spelling TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.social bond, trajectories, secondary education, pandemiclazo social, trayectorias, educación media, pandemiavínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemiaIn this paper we will analyze the strategies tested during the pandemic, in a school on the outskirts of the city of Rosario, Santa Fe, Argentina, to sustain the social bond in the process of accompanying educational trajectories. For this, we carried out field work with an anthropological approach, which allowed us to observe and analyze the institutional policy of said school before and during the pandemic, built on the creative and unique implementation of state policies. At the macro-political level, we find a discursive structure in which the step from integration to inclusion as a horizon was taken, a process in which the social bond came to be conceived as a guarantor of the right to education, in a perspective of educational justice. . This was reflected at the micro-political level in an institutional framework that was able to sustain the social bond with others and with culture, thanks to already consolidated dynamics and new accompaniment modalities, rehearsed in an artisanal way, to sustain presence in the distance, in subjective processes.En el presente trabajo analizaremos las estrategias ensayadas durante la pandemia, en una escuela de la periferia de la ciudad de Rosario, Santa Fe, Argentina, para sostener el lazo social en el proceso de acompañamiento de trayectorias educativas. Para ello realizamos trabajo de campo con un enfoque antropológico, el cual nos permitió observar y analizar la política institucional de dicha escuela antes y durante la pandemia, construida en la implementación creativa y singular de políticas estatales.  A nivel macro-político encontramos una estructura discursiva en la cual se dio el paso de la integración a la inclusión como horizonte, proceso en el cual el lazo social es concebido como garante del derecho a la educación, en una perspectiva de justicia educativa. Esto se plasmó a nivel micro político en una institucionalidad que pudo sostener el lazo social con otros y con la cultura, gracias a dinámicas ya consolidadas y a modalidades de acompañamiento nuevas, ensayadas artesanalmente para sostener la presencia en la distancia, en procesos subjetivantes.Neste artigo analisaremos as estratégias testadas durante a pandemia, em uma escola da periferia da cidade de Rosario, Santa Fe, Argentina, para sustentar o vínculo social no processo de acompanhamento de trajetórias educacionais. Para tanto, realizamos um trabalho de campo com enfoque antropológico, o que nos permitiu observar e analisar a política institucional dessa escola antes e durante a pandemia, alicerçada na implementação criativa e singular de políticas de Estado. No plano macropolítico encontramos uma estrutura discursiva em que se deu o passo da integração à inclusão como horizonte, processo em que o vínculo social passou a ser concebido como fiador do direito à educação, numa perspectiva de justiça educacional. Isso se refletiu no nível micropolítico em um arcabouço institucional capaz de sustentar o vínculo social com o outro e com a cultura, graças a dinâmicas já consolidadas e novas modalidades de acompanhamento, ensaiadas de forma artesanal, para sustentar a presença à distância, em processos subjetivistas.Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)2021-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/18210.46616/rce.v6i10.182Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 6 No. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-1238Revista Científica Educ@ción ; Vol. 6 Núm. 10 (2021): Dossiê: Educación y Lazo Social; 1220-1238Revista Científica Educ@ção; v. 6 n. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-12382526-871610.46616/rce.v6i10reponame:Revista Científica Educ@ção Onlineinstname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)instacron:CEITspahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182/145Copyright (c) 2021 Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à RCE o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, desde que através do link da RCE) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlucin, Silvia2021-10-18T20:35:12ZRevistahttps://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE
dc.title.none.fl_str_mv TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
title TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
spellingShingle TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
Alucin, Silvia
social bond, trajectories, secondary education, pandemic
lazo social, trayectorias, educación media, pandemia
vínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemia
title_short TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
title_full TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
title_fullStr TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
title_full_unstemmed TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
title_sort TAN LEJOS, TAN CERCA:: Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia.
author Alucin, Silvia
author_facet Alucin, Silvia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alucin, Silvia
dc.subject.por.fl_str_mv social bond, trajectories, secondary education, pandemic
lazo social, trayectorias, educación media, pandemia
vínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemia
topic social bond, trajectories, secondary education, pandemic
lazo social, trayectorias, educación media, pandemia
vínculo social, trajetórias, ensino médio, pandemia
description In this paper we will analyze the strategies tested during the pandemic, in a school on the outskirts of the city of Rosario, Santa Fe, Argentina, to sustain the social bond in the process of accompanying educational trajectories. For this, we carried out field work with an anthropological approach, which allowed us to observe and analyze the institutional policy of said school before and during the pandemic, built on the creative and unique implementation of state policies. At the macro-political level, we find a discursive structure in which the step from integration to inclusion as a horizon was taken, a process in which the social bond came to be conceived as a guarantor of the right to education, in a perspective of educational justice. . This was reflected at the micro-political level in an institutional framework that was able to sustain the social bond with others and with culture, thanks to already consolidated dynamics and new accompaniment modalities, rehearsed in an artisanal way, to sustain presence in the distance, in subjective processes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182
10.46616/rce.v6i10.182
url https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182
identifier_str_mv 10.46616/rce.v6i10.182
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/RCE/article/view/182/145
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
dc.source.none.fl_str_mv Educ @ tion Scientific Journal; Vol. 6 No. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-1238
Revista Científica Educ@ción ; Vol. 6 Núm. 10 (2021): Dossiê: Educación y Lazo Social; 1220-1238
Revista Científica Educ@ção; v. 6 n. 10 (2021): Dossiê: Educação e Laço Social; 1220-1238
2526-8716
10.46616/rce.v6i10
reponame:Revista Científica Educ@ção Online
instname:Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
instacron:CEIT
instname_str Centro de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia (CEIT)
instacron_str CEIT
institution CEIT
reponame_str Revista Científica Educ@ção Online
collection Revista Científica Educ@ção Online
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1731820502480060416