O ensino jurídico no Brasil e o senso comum teórico dos juristas: um “olhar” a partir de Warat
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Direito da Faculdade Guanambi |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13907 |
Resumo: | This essay aims at the formation of the jurist in the contemporary Brazilian context, with special attention to the search for alternatives to a crisis scenario in legal education in this thirty - year Federal Constitution. Of course, this is a multifaceted context marked by major challenges arising not only from the complexity and social complexity and the emergence of new rights, but also from the intensification of the crisis of jurisdiction in the 21st century as a substitute for the state crisis itself and the problem of legal interpretation and judicial decision in post-positivist times. The proposal of this brief article, written in the form of a short essay, starts from the premise of the exhaustion of the traditional model of law teaching, as well as the Waratian diagnosis of the jurist's theoretical common sense. Therefore, in order not to ignore minimal methodological requirements, the reflections depart from the Waratian work, adopting a phenomenological approach, based on qualitative and exploratory research, to describe a socially constructed reality with a view to questioning its foundations. At the end, it will be presented the proposal of the carnavalization of the teaching of law, as a way to overcome the exhaustion of the traditional model today based on the theoretical common sense of the jurist. |
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O ensino jurídico no Brasil e o senso comum teórico dos juristas: um “olhar” a partir de WaratEnsino jurídico. Senso comum teórico. Interpretação jurídica. Carnavalização. Warat.This essay aims at the formation of the jurist in the contemporary Brazilian context, with special attention to the search for alternatives to a crisis scenario in legal education in this thirty - year Federal Constitution. Of course, this is a multifaceted context marked by major challenges arising not only from the complexity and social complexity and the emergence of new rights, but also from the intensification of the crisis of jurisdiction in the 21st century as a substitute for the state crisis itself and the problem of legal interpretation and judicial decision in post-positivist times. The proposal of this brief article, written in the form of a short essay, starts from the premise of the exhaustion of the traditional model of law teaching, as well as the Waratian diagnosis of the jurist's theoretical common sense. Therefore, in order not to ignore minimal methodological requirements, the reflections depart from the Waratian work, adopting a phenomenological approach, based on qualitative and exploratory research, to describe a socially constructed reality with a view to questioning its foundations. At the end, it will be presented the proposal of the carnavalization of the teaching of law, as a way to overcome the exhaustion of the traditional model today based on the theoretical common sense of the jurist.Este ensaio tem como objeto a formação do jurista no contexto contemporâneo brasileiro, com atenção especial à busca de alternativas para um cenário de crise no ensino jurídico neste trintagenário da Constituição Federal. Por certo, trata-se de um contexto multifacetado, marcado por grandes desafios decorrentes não só na complexidade e complexificação social e pela emergência de novos direitos, mas sobretudo pelo acirramento da crise da jurisdição no século XXI, enquanto sucedâneo da própria crise do Estado e do problema da interpretação jurídica e da decisão judicial em tempos pós-positivistas. A proposta deste breve artigo, redigido na forma de breve ensaio, parte da premissa do esgotamento do modelo tradicional de ensino do direito, bem como do diagnóstico waratiano acerca do senso comum teórico do jurista. Para tanto, buscando não desatender exigências metodológicas mínimas, as reflexões partem da obra waratiana, adotando uma abordagem fenomenológica, sustentada em pesquisa qualitativa, de caráter exploratório, para descrever uma realidade construída socialmente com vistas a questionar seus fundamentos. Ao final, será apresentada a proposta da carnavalização do ensino do direito, como forma de superar o esgotamento do modelo tradicional hoje alicerçado sobre o senso comum teórico do jurista.Centro Universitário FG (UniFG)2019-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/1390710.29293/rdfg.v5i02.239Guanambi College Law Journal; Vol. 5 No. 02 (2018); 92-120Revista de Direito da Faculdade Guanambi; v. 5 n. 02 (2018); 92-1202447-653610.29293/rdfg.v5i02reponame:Revista de Direito da Faculdade Guanambiinstname:Centro Universitário UniFG (UniFG)instacron:RDporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13907/7651https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13907/7652BrasilCopyright (c) 2019 Angela Araujo da Silveira Espindola, Luana da Silva Seegerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEspindola, Angela Araujo da SilveiraSeeger, Luana da Silva2022-07-12T13:40:31Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13907Revistahttp://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/RevistadedireitoONGhttp://revistas.faculdadeguanambi.edu.br/index.php/Revistadedireito/oaimuriloricart@hotmail.com || revistadedireito@faculdadeguanambi.edu.br2447-65362447-6536opendoar:2022-07-12T13:40:31Revista de Direito da Faculdade Guanambi - Centro Universitário UniFG (UniFG)false |
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