The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/13143 |
Resumo: | The aim of this work is to study the practice of monitoring strategic information from the external environment in small companies, and its importance lies in the fact that studies on small companies and on monitoring are still incipient in Brazil. The research can be characterized as a survey, with the application of a questionnaire to be answered by the managers of the units studied. Among the main results obtained are the findings that companies favor the monitoring of some aspects of the environment, to the detriment of others, that they use only a small number of sources of information and that the barriers to effective monitoring seem to be a consequence of the managerial profile of the respondents rather than the result of limitations of resources, whether human or financial. |
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The monitoring of strategic information from the external environment by small companiesEl monitoreo de informaciones estratégicas del ambiente externo en pequeñas empresasO monitoramento de informações estratégicas do ambiente externo em pequenas empresasEnvironment monitoring; strategic information; small businesses.Monitoramento ambiental; informação estratégica; pequenas empresas.monitoreo ambiental; información estratégica; pequeñas empresas.The aim of this work is to study the practice of monitoring strategic information from the external environment in small companies, and its importance lies in the fact that studies on small companies and on monitoring are still incipient in Brazil. The research can be characterized as a survey, with the application of a questionnaire to be answered by the managers of the units studied. Among the main results obtained are the findings that companies favor the monitoring of some aspects of the environment, to the detriment of others, that they use only a small number of sources of information and that the barriers to effective monitoring seem to be a consequence of the managerial profile of the respondents rather than the result of limitations of resources, whether human or financial.Este trabajo tiene como objetivo estudiar el monitoreo de informaciones estratégicas del ambiente externo en pequeñas empresas. El mismo es relevante ya que los estudios en pequeñas y medianas empresas y sobre monitoreo aun son muy incipientes en Brasil. La investigación se caracteriza por ser una encuesta o survey, en la cual se aplicó un cuestionario que fue respondido por los dirigentes de las unidades investigadas. Entre los principales resultados obtenidos se destacan que las empresas privilegian el monitoreo de algunos aspectos del ambiente en detrimento de otros, se basan en un reducido número de fuentes de informaciones y las barreras al monitoreo parecen situarse más en el perfil gerencial de los dirigentes que en las limitaciones de recursos humanos y financieros.Este artigo tem por objetivo estudar o monitoramento de informações estratégicas do ambiente externo em pequenas empresas. A relevância deste trabalho situa-se no fato de os estudos em pequenas empresas e sobre monitoramento serem ainda muito incipientes no Brasil. A pesquisa caracteriza-se por ser do tipo levantamento ou survey, com aplicação de questionário respondido pelos dirigentes das unidades pesquisadas. Dentre os principais resultados obtidos pode-se destacar que as empresas privilegiam o monitoramento de alguns aspectos do ambiente em detrimento de outros, baseiam-se em um reduzido número de fontes de informações e que as barreiras ao monitoramento parecem situar-se mais no perfil gerencial dos dirigentes do que em limitações de recursos humanos e financeiros.Universidade Nove de Julho - UNINOVECancellier, Everton Luis Pellizzaro de LorenziAlberton, Aneteda Silva, Anielson BarbosaMarcon, Rosilene2009-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/1314310.5585/ijsm.v8i1.1624Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol 8, No 1 (2009): RIAE v8n1; 28-51Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol 8, No 1 (2009): RIAE v8n1; 28-512176-0756reponame:Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAEinstname:Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)instacron:RIEOEIporhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/13143/6595Copyright (c) 2019 Iberoamerican Journal of Strategic Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-23T15:20:38Zoai:https://periodicos.uninove.br:article/13143Revistahttps://periodicos.uninove.br/riaePRIhttps://periodicos.uninove.br/riae/oai||bennycosta@yahoo.com.br2176-07562176-0756opendoar:2021-02-23T15:20:38Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE - Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)false |
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