The monitoring of strategic information from the external environment by small companies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cancellier, Everton Luis Pellizzaro de Lorenzi
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Alberton, Anete, da Silva, Anielson Barbosa, Marcon, Rosilene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE
Texto Completo: https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/13143
Resumo: The aim of this work is to study the practice of monitoring strategic information from the external environment in small companies, and its importance lies in the fact that studies on small companies and on monitoring are still incipient in Brazil. The research can be characterized as a survey, with the application of a questionnaire to be answered by the managers of the units studied. Among the main results obtained are the findings that companies favor the monitoring of some aspects of the environment, to the detriment of others, that they use only a small number of sources of information and that the barriers to effective monitoring seem to be a consequence of the managerial profile of the respondents rather than the result of limitations of resources, whether human or financial.
id RIEOEI-1_0caf3f34a60f3496071126380547ae12
oai_identifier_str oai:https://periodicos.uninove.br:article/13143
network_acronym_str RIEOEI-1
network_name_str Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE
repository_id_str
spelling The monitoring of strategic information from the external environment by small companiesEl monitoreo de informaciones estratégicas del ambiente externo en pequeñas empresasO monitoramento de informações estratégicas do ambiente externo em pequenas empresasEnvironment monitoring; strategic information; small businesses.Monitoramento ambiental; informação estratégica; pequenas empresas.monitoreo ambiental; información estratégica; pequeñas empresas.The aim of this work is to study the practice of monitoring strategic information from the external environment in small companies, and its importance lies in the fact that studies on small companies and on monitoring are still incipient in Brazil. The research can be characterized as a survey, with the application of a questionnaire to be answered by the managers of the units studied. Among the main results obtained are the findings that companies favor the monitoring of some aspects of the environment, to the detriment of others, that they use only a small number of sources of information and that the barriers to effective monitoring seem to be a consequence of the managerial profile of the respondents rather than the result of limitations of resources, whether human or financial.Este trabajo tiene como objetivo estudiar el monitoreo de informaciones estratégicas del ambiente externo en pequeñas empresas. El mismo es relevante ya que los estudios en pequeñas y medianas empresas y sobre monitoreo aun son muy incipientes en Brasil. La investigación se caracteriza por ser una encuesta o survey, en la cual se aplicó un cuestionario que fue respondido por los dirigentes de las unidades investigadas. Entre los principales resultados obtenidos se destacan que las empresas privilegian el monitoreo de algunos aspectos del ambiente en detrimento de otros, se basan en un reducido número de fuentes de informaciones y las barreras al monitoreo parecen situarse más  en el perfil gerencial de los dirigentes  que en las limitaciones de recursos humanos y financieros.Este artigo tem por objetivo estudar o monitoramento de informações estratégicas do ambiente externo em pequenas empresas. A relevância deste trabalho situa-se no fato de os estudos em pequenas empresas e sobre monitoramento serem ainda muito incipientes no Brasil. A pesquisa caracteriza-se por ser do tipo levantamento ou survey, com aplicação de questionário respondido pelos dirigentes das unidades pesquisadas. Dentre os principais resultados obtidos pode-se destacar que as empresas privilegiam o monitoramento de alguns aspectos do ambiente em detrimento de outros, baseiam-se em um reduzido número de fontes de informações e que as barreiras ao monitoramento parecem situar-se mais no perfil gerencial dos dirigentes do que em limitações de recursos humanos e financeiros.Universidade Nove de Julho - UNINOVECancellier, Everton Luis Pellizzaro de LorenziAlberton, Aneteda Silva, Anielson BarbosaMarcon, Rosilene2009-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/1314310.5585/ijsm.v8i1.1624Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol 8, No 1 (2009): RIAE v8n1; 28-51Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol 8, No 1 (2009): RIAE v8n1; 28-512176-0756reponame:Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAEinstname:Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)instacron:RIEOEIporhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/13143/6595Copyright (c) 2019 Iberoamerican Journal of Strategic Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-23T15:20:38Zoai:https://periodicos.uninove.br:article/13143Revistahttps://periodicos.uninove.br/riaePRIhttps://periodicos.uninove.br/riae/oai||bennycosta@yahoo.com.br2176-07562176-0756opendoar:2021-02-23T15:20:38Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE - Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)false
dc.title.none.fl_str_mv The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
El monitoreo de informaciones estratégicas del ambiente externo en pequeñas empresas
O monitoramento de informações estratégicas do ambiente externo em pequenas empresas
title The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
spellingShingle The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
Cancellier, Everton Luis Pellizzaro de Lorenzi
Environment monitoring; strategic information; small businesses.
Monitoramento ambiental; informação estratégica; pequenas empresas.
monitoreo ambiental; información estratégica; pequeñas empresas.
title_short The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
title_full The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
title_fullStr The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
title_full_unstemmed The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
title_sort The monitoring of strategic information from the external environment by small companies
author Cancellier, Everton Luis Pellizzaro de Lorenzi
author_facet Cancellier, Everton Luis Pellizzaro de Lorenzi
Alberton, Anete
da Silva, Anielson Barbosa
Marcon, Rosilene
author_role author
author2 Alberton, Anete
da Silva, Anielson Barbosa
Marcon, Rosilene
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Cancellier, Everton Luis Pellizzaro de Lorenzi
Alberton, Anete
da Silva, Anielson Barbosa
Marcon, Rosilene
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Environment monitoring; strategic information; small businesses.
Monitoramento ambiental; informação estratégica; pequenas empresas.
monitoreo ambiental; información estratégica; pequeñas empresas.
topic Environment monitoring; strategic information; small businesses.
Monitoramento ambiental; informação estratégica; pequenas empresas.
monitoreo ambiental; información estratégica; pequeñas empresas.
description The aim of this work is to study the practice of monitoring strategic information from the external environment in small companies, and its importance lies in the fact that studies on small companies and on monitoring are still incipient in Brazil. The research can be characterized as a survey, with the application of a questionnaire to be answered by the managers of the units studied. Among the main results obtained are the findings that companies favor the monitoring of some aspects of the environment, to the detriment of others, that they use only a small number of sources of information and that the barriers to effective monitoring seem to be a consequence of the managerial profile of the respondents rather than the result of limitations of resources, whether human or financial.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-18
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/13143
10.5585/ijsm.v8i1.1624
url https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/13143
identifier_str_mv 10.5585/ijsm.v8i1.1624
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/13143/6595
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Iberoamerican Journal of Strategic Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Iberoamerican Journal of Strategic Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - UNINOVE
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - UNINOVE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol 8, No 1 (2009): RIAE v8n1; 28-51
Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol 8, No 1 (2009): RIAE v8n1; 28-51
2176-0756
reponame:Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE
instname:Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)
instacron:RIEOEI
instname_str Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)
instacron_str RIEOEI
institution RIEOEI
reponame_str Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE
collection Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE - Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)
repository.mail.fl_str_mv ||bennycosta@yahoo.com.br
_version_ 1799138724110401536