Gramsci’s thinking and the research about education policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flach, Simone de Fátima
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/15219
Resumo: In the light of the historical and dialectical materialism, this text aims to reflect on the contributions of Antonio Gramsci’s thinking to the analysis of education policies. To this end, an incursion into the Gramscian writings in order to highlight his concern with the understanding of reality and the need for its transformation to universally change the way of life of men is made. Some essential assumptions that researchers need to consider when operating with Gramsci’s thinking without becoming methodological bonds are indicated. Finally, the relevance of his writings is reaffirmed. Keywords: Antonio Gramsci. Policy analysis. Education policies.
id ReLePe-1_265b937d998ce693cfde09695a0ef493
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/15219
network_acronym_str ReLePe-1
network_name_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository_id_str
spelling Gramsci’s thinking and the research about education policiesEl pensamiento de Antonio Gramsci y las investigaciones sobre políticas educativasO pensamento de Antonio Gramsci e as pesquisas sobre políticas educacionaisIn the light of the historical and dialectical materialism, this text aims to reflect on the contributions of Antonio Gramsci’s thinking to the analysis of education policies. To this end, an incursion into the Gramscian writings in order to highlight his concern with the understanding of reality and the need for its transformation to universally change the way of life of men is made. Some essential assumptions that researchers need to consider when operating with Gramsci’s thinking without becoming methodological bonds are indicated. Finally, the relevance of his writings is reaffirmed. Keywords: Antonio Gramsci. Policy analysis. Education policies.Bajo la luz del materialismo histórico y dialéctico, este texto tiene por finalidad presentar reflexión sobre las contribuciones del pensamiento de Antonio Gramsci al análisis de políticas educativas. Para ello, se hace una incursión en las escrituras Gramscianos para evidenciar su preocupación por la comprensión de la realidad y la necesidad de su transformación con miras a alterar universalmente la forma de vida de los hombres. Se indican algunos supuestos esenciales que los investigadores deben tener en cuenta al operar con el pensamiento de Gramsci sin que se conviertan en ataduras metodológicas. Por último, reafirma la actualidad de sus escrituras. Palabras clave: Antonio Gramsci. Análisis de Políticas.  Políticas Educativas.Sob a luz do materialismo histórico e dialético, este texto tem por finalidade apresentar reflexão acerca das contribuições do pensamento de Antonio Gramsci para a análise de políticas educacionais. Para tanto, faz-se uma incursão nos escritos gramscianos de modo a evidenciar sua preocupação com a compreensão da realidade e a necessidade de sua transformação com vistas a alterar universalmente o modo de vida dos homens. Indicam-se alguns pressupostos essenciais que pesquisadores precisam considerar ao operar com o pensamento de Gramsci sem que se tornem amarras metodológicas. Por fim, reafirma-se a atualidade de seus escritos. Palavras-chave: Antonio Gramsci. Análise de políticas. Políticas educacionais.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2020-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/1521910.5212/retepe.v.5.15219.009Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 5 (2020); 1-182409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/15219/209209213304Copyright (c) 2020 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessFlach, Simone de Fátima2020-05-04T18:52:49Zoai:uepg.br:article/15219Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2020-05-04T18:52:49Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false
dc.title.none.fl_str_mv Gramsci’s thinking and the research about education policies
El pensamiento de Antonio Gramsci y las investigaciones sobre políticas educativas
O pensamento de Antonio Gramsci e as pesquisas sobre políticas educacionais
title Gramsci’s thinking and the research about education policies
spellingShingle Gramsci’s thinking and the research about education policies
Flach, Simone de Fátima
title_short Gramsci’s thinking and the research about education policies
title_full Gramsci’s thinking and the research about education policies
title_fullStr Gramsci’s thinking and the research about education policies
title_full_unstemmed Gramsci’s thinking and the research about education policies
title_sort Gramsci’s thinking and the research about education policies
author Flach, Simone de Fátima
author_facet Flach, Simone de Fátima
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flach, Simone de Fátima
description In the light of the historical and dialectical materialism, this text aims to reflect on the contributions of Antonio Gramsci’s thinking to the analysis of education policies. To this end, an incursion into the Gramscian writings in order to highlight his concern with the understanding of reality and the need for its transformation to universally change the way of life of men is made. Some essential assumptions that researchers need to consider when operating with Gramsci’s thinking without becoming methodological bonds are indicated. Finally, the relevance of his writings is reaffirmed. Keywords: Antonio Gramsci. Policy analysis. Education policies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/15219
10.5212/retepe.v.5.15219.009
url https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/15219
identifier_str_mv 10.5212/retepe.v.5.15219.009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/15219/209209213304
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 5 (2020); 1-18
2409-3696
reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron:ReLePe
instname_str Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron_str ReLePe
institution ReLePe
reponame_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
collection Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
repository.mail.fl_str_mv ||editores@relepeenrevista.org
_version_ 1754565303701864448