Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310 |
Resumo: | This paper presents an analysis on quotas in public Higher Education Institutions, based on doctoral dissertations produced in Brazilian Graduate Programs in Education from 2012 to 2018, in the light of McCowan’s concept of equity in Higher Education, in dialogue with the literature on affirmative actions and Stetsenko’s Proposal of Transformative Activism. The results show the relevance of the quota law, the ethical and moral arguments supported by the authors of theses for the maintenance and improvement of this law, as well as the recommendations related to the access and permanence of the quotaholders. Keywords: Affirmative Actions. Quotas. Law no. 12.711/2012. Meta-research. |
id |
ReLePe-1_64a9719fbae91e887e3520eccded20d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/21310 |
network_acronym_str |
ReLePe-1 |
network_name_str |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of EducationDesafíos de la permanencia de los titulares de cuotas en instituciones públicas brasileñas: un meta-análisis de datos basados en tesis del área de la Educación Desafios da permanência de cotistas em instituições públicas brasileiras: uma meta-análise de dados baseada em teses da área da EducaçãoThis paper presents an analysis on quotas in public Higher Education Institutions, based on doctoral dissertations produced in Brazilian Graduate Programs in Education from 2012 to 2018, in the light of McCowan’s concept of equity in Higher Education, in dialogue with the literature on affirmative actions and Stetsenko’s Proposal of Transformative Activism. The results show the relevance of the quota law, the ethical and moral arguments supported by the authors of theses for the maintenance and improvement of this law, as well as the recommendations related to the access and permanence of the quotaholders. Keywords: Affirmative Actions. Quotas. Law no. 12.711/2012. Meta-research.Este artículo presenta una discusión sobre cuotas en las Instituciones de Educación Superior públicas, con base en un análisis de las tesis defendidas en Programas de Posgrado en Educación en el período de 2012 a 2018, a la luz del concepto de equidad en la Educación Superior, de McCowan, en diálogo con la literatura sobre acciones afirmativas y con la Propuesta del Activismo Transformador, de Stetsenko. Los resultados muestran la relevancia de la Ley de Cuotas, los argumentos éticos y morales apoyados por los autores de las tesis para el mantenimiento y el perfeccionamiento de esa ley, las dificultades internas de las instituciones, así como las recomendaciones relacionadas con el acceso y la permanencia de los titulares de cuotas. Palabras clave: Acciones Afirmativas. Cuotas. Ley Nº 12.711/2012. Metainvestigación.Este artigo apresenta uma discussão sobre cotas em Instituições de Ensino Superior públicas, com base em uma análise de teses defendidas em Programas de Pós-Graduação em Educação no período de 2012 a 2018, à luz do conceito de equidade no Ensino Superior, de McCowan, em diálogo com a literatura sobre ações afirmativas e com a Proposta do Ativismo Transformador, de Stetsenko. Os resultados mostram a relevância da Lei de Cotas, os argumentos éticos e morais sustentados pelos autores das teses para a manutenção e o aperfeiçoamento dessa lei, as dificuldades, internas às instituições, bem como as recomendações relacionadas ao acesso e à permanência dos cotistas. Palavras-chave: Ações Afirmativas. Cotas. Lei Nº 12.711/2012. Metapesquisa.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/2131010.5212/retepe.v.7.21310.011Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 7 (2022); 1-172409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310/209209217177Guedes, Elizabeth da SilvaMoreira, Laélia Portelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-12T12:52:46Zoai:uepg.br:article/21310Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2022-12-12T12:52:46Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education Desafíos de la permanencia de los titulares de cuotas en instituciones públicas brasileñas: un meta-análisis de datos basados en tesis del área de la Educación Desafios da permanência de cotistas em instituições públicas brasileiras: uma meta-análise de dados baseada em teses da área da Educação |
title |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education |
spellingShingle |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education Guedes, Elizabeth da Silva |
title_short |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education |
title_full |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education |
title_fullStr |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education |
title_full_unstemmed |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education |
title_sort |
Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education |
author |
Guedes, Elizabeth da Silva |
author_facet |
Guedes, Elizabeth da Silva Moreira, Laélia Portela |
author_role |
author |
author2 |
Moreira, Laélia Portela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guedes, Elizabeth da Silva Moreira, Laélia Portela |
description |
This paper presents an analysis on quotas in public Higher Education Institutions, based on doctoral dissertations produced in Brazilian Graduate Programs in Education from 2012 to 2018, in the light of McCowan’s concept of equity in Higher Education, in dialogue with the literature on affirmative actions and Stetsenko’s Proposal of Transformative Activism. The results show the relevance of the quota law, the ethical and moral arguments supported by the authors of theses for the maintenance and improvement of this law, as well as the recommendations related to the access and permanence of the quotaholders. Keywords: Affirmative Actions. Quotas. Law no. 12.711/2012. Meta-research. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310 10.5212/retepe.v.7.21310.011 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310 |
identifier_str_mv |
10.5212/retepe.v.7.21310.011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310/209209217177 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe |
publisher.none.fl_str_mv |
UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 7 (2022); 1-17 2409-3696 reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) instacron:ReLePe |
instname_str |
Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) |
instacron_str |
ReLePe |
institution |
ReLePe |
reponame_str |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
collection |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe) |
repository.mail.fl_str_mv |
||editores@relepeenrevista.org |
_version_ |
1808858584727945216 |