Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guedes, Elizabeth da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moreira, Laélia Portela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310
Resumo: This paper presents an analysis on quotas in public Higher Education Institutions, based on doctoral dissertations produced in Brazilian Graduate Programs in Education from 2012 to 2018, in the light of McCowan’s concept of equity in Higher Education, in dialogue with the literature on affirmative actions and Stetsenko’s Proposal of Transformative Activism. The results show the relevance of the quota law, the ethical and moral arguments supported by the authors of theses for the maintenance and improvement of this law, as well as the recommendations related to the access and permanence of the quotaholders. Keywords: Affirmative Actions. Quotas. Law no. 12.711/2012.  Meta-research.
id ReLePe-1_64a9719fbae91e887e3520eccded20d7
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/21310
network_acronym_str ReLePe-1
network_name_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository_id_str
spelling Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of EducationDesafíos de la permanencia de los titulares de cuotas en instituciones públicas brasileñas: un meta-análisis de datos basados en tesis del área de la Educación Desafios da permanência de cotistas em instituições públicas brasileiras: uma meta-análise de dados baseada em teses da área da EducaçãoThis paper presents an analysis on quotas in public Higher Education Institutions, based on doctoral dissertations produced in Brazilian Graduate Programs in Education from 2012 to 2018, in the light of McCowan’s concept of equity in Higher Education, in dialogue with the literature on affirmative actions and Stetsenko’s Proposal of Transformative Activism. The results show the relevance of the quota law, the ethical and moral arguments supported by the authors of theses for the maintenance and improvement of this law, as well as the recommendations related to the access and permanence of the quotaholders. Keywords: Affirmative Actions. Quotas. Law no. 12.711/2012.  Meta-research.Este artículo presenta una discusión sobre cuotas en las Instituciones de Educación Superior públicas, con base en un análisis de las tesis defendidas en Programas de Posgrado en Educación en el período de 2012 a 2018, a la luz del concepto de equidad en la Educación Superior, de McCowan, en diálogo con la literatura sobre acciones afirmativas y con la Propuesta del Activismo Transformador, de Stetsenko. Los resultados muestran la relevancia de la Ley de Cuotas, los argumentos éticos y morales apoyados por los autores de las tesis para el mantenimiento y el perfeccionamiento de esa ley, las dificultades internas de las instituciones, así como las recomendaciones relacionadas con el acceso y la permanencia de los titulares de cuotas. Palabras clave: Acciones Afirmativas. Cuotas. Ley Nº 12.711/2012.  Metainvestigación.Este artigo apresenta uma discussão sobre cotas em Instituições de Ensino Superior públicas, com base em uma análise de teses defendidas em Programas de Pós-Graduação em Educação no período de 2012 a 2018, à luz do conceito de equidade no Ensino Superior, de McCowan, em diálogo com a literatura sobre ações afirmativas e com a Proposta do Ativismo Transformador, de Stetsenko. Os resultados mostram a relevância da Lei de Cotas, os argumentos éticos e morais sustentados pelos autores das teses para a manutenção e o aperfeiçoamento dessa lei, as dificuldades, internas às instituições, bem como as recomendações relacionadas ao acesso e à permanência dos cotistas. Palavras-chave: Ações Afirmativas. Cotas. Lei Nº 12.711/2012. Metapesquisa.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/2131010.5212/retepe.v.7.21310.011Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 7 (2022); 1-172409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310/209209217177Guedes, Elizabeth da SilvaMoreira, Laélia Portelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-12T12:52:46Zoai:uepg.br:article/21310Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2022-12-12T12:52:46Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
Desafíos de la permanencia de los titulares de cuotas en instituciones públicas brasileñas: un meta-análisis de datos basados en tesis del área de la Educación
Desafios da permanência de cotistas em instituições públicas brasileiras: uma meta-análise de dados baseada em teses da área da Educação
title Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
spellingShingle Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
Guedes, Elizabeth da Silva
title_short Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
title_full Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
title_fullStr Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
title_full_unstemmed Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
title_sort Challenges of the permanence of quota holders in Brazilian public institutions: a meta-analysis of data based on doctoral dissertations in the area of Education
author Guedes, Elizabeth da Silva
author_facet Guedes, Elizabeth da Silva
Moreira, Laélia Portela
author_role author
author2 Moreira, Laélia Portela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guedes, Elizabeth da Silva
Moreira, Laélia Portela
description This paper presents an analysis on quotas in public Higher Education Institutions, based on doctoral dissertations produced in Brazilian Graduate Programs in Education from 2012 to 2018, in the light of McCowan’s concept of equity in Higher Education, in dialogue with the literature on affirmative actions and Stetsenko’s Proposal of Transformative Activism. The results show the relevance of the quota law, the ethical and moral arguments supported by the authors of theses for the maintenance and improvement of this law, as well as the recommendations related to the access and permanence of the quotaholders. Keywords: Affirmative Actions. Quotas. Law no. 12.711/2012.  Meta-research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310
10.5212/retepe.v.7.21310.011
url https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310
identifier_str_mv 10.5212/retepe.v.7.21310.011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21310/209209217177
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 7 (2022); 1-17
2409-3696
reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron:ReLePe
instname_str Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron_str ReLePe
institution ReLePe
reponame_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
collection Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
repository.mail.fl_str_mv ||editores@relepeenrevista.org
_version_ 1808858584727945216