Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venera, Raquel A. L. S.
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10464
Resumo: Abstract: This article aims to socialize an epistemological choice in analyses of educational policies based on genealogy and biopolitics concepts, mainly according to Michel Foucault (2002, 2008), and the latter one to Antônio Negri and Michel Hardt (2004, 2005), as a powerful alternative to debate the epistemological approaches and perspectives in the analyses of policies field. It is proposed that do research in educational policies is, ultimately, a place of compliment to the creation and build of new knowledge in educational policies. It will be presented issues that came up in researches from the line of research Culture, Youth and Subjectivity Production, from Univille’s Educational Policies and Practices Research Group, GPPPE, and that were extended in new research fronts in which other creations are in act.   Keywords: Educational Policy. Epistemology. Genealogy. Biopolitics. Subjectivities.
id ReLePe-1_87f759dbe59500ecc4899d6aff6c8ec5
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/10464
network_acronym_str ReLePe-1
network_name_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository_id_str
spelling Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policiesLa genealogía y la biopolítica: opciones epistemológicas en análisis de políticas educativasA genealogia e a biopolítica: escolhas epistemológicas em análises de políticas educacionaisAbstract: This article aims to socialize an epistemological choice in analyses of educational policies based on genealogy and biopolitics concepts, mainly according to Michel Foucault (2002, 2008), and the latter one to Antônio Negri and Michel Hardt (2004, 2005), as a powerful alternative to debate the epistemological approaches and perspectives in the analyses of policies field. It is proposed that do research in educational policies is, ultimately, a place of compliment to the creation and build of new knowledge in educational policies. It will be presented issues that came up in researches from the line of research Culture, Youth and Subjectivity Production, from Univille’s Educational Policies and Practices Research Group, GPPPE, and that were extended in new research fronts in which other creations are in act.   Keywords: Educational Policy. Epistemology. Genealogy. Biopolitics. Subjectivities.Resumen: Este artículo tiene la intención de socializar una opción epistemológica en análisis de políticas educativas basado en conceptos de genealogía y biopolítica, especialmente por Michel Foucault (2002, 2008), y de manera específica la biopolítica también por Antônio Negri y Michel Hardt (2004, 2005), como una apuesta potente para el debate de los enfoques y perspectivas epistemológicos en el campo de las análisis de políticas. Se propone que el hacer investigaciones en Políticas Educativas sea, en última instancia, un lugar de elogio a la creación y construcción de nuevos conocimientos en políticas educativas. Son presentadas cuestiones generadas por pesquisas desarrolladas en la línea de investigación Cultura, Juventudes y Producción de Subjetividades, del Grupo de Investigación Políticas y Prácticas Educativas de la Univille, GPPPE, y que acabaron por extenderse en nuevas vanguardias de investigaciones en que otras creaciones están puestas en acto.   Palabras clave: Políticas Educativas. Epistemología. Genealogía. Biopolítica. Subjetividades.Resumo: Este artigo tem a intenção de socializar uma escolha epistemológica em análises de políticas educacionais a partir dos conceitos genealogia e biopolítica, especialmente trabalhado por Michel Foucault (2002, 2008), e este último também por Antônio Negri e Michel Hardt (2004, 2005), como uma aposta potente para o debate dos enfoques e perspectivas epistemológicos no campo das análises de políticas. Propõe-se que o fazer pesquisa em Políticas Educacionais seja, em última instância, um local de elogio à criação e construção de conhecimentos novos em políticas educacionais. Quer-se apresentar questões que foram geradas durante as pesquisas desenvolvidas na linha de pesquisa Cultura, Juventudes e Produção de Subjetividades, do Grupo de Pesquisa Políticas e Práticas Educativas da Univille, GPPPE, e que acabaram por se desdobrar em novas frentes de pesquisas onde outras criações estão postas em ato.   Palavras-chave: Políticas Educacionais. Epistemologia. Genealogia. Biopolítica. Subjetividades.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2017-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10464Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 1 n. 2 (2016); 334-3522409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10464/5923Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessVenera, Raquel A. L. S.2020-04-09T14:35:43Zoai:uepg.br:article/10464Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2020-04-09T14:35:43Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false
dc.title.none.fl_str_mv Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
La genealogía y la biopolítica: opciones epistemológicas en análisis de políticas educativas
A genealogia e a biopolítica: escolhas epistemológicas em análises de políticas educacionais
title Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
spellingShingle Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
Venera, Raquel A. L. S.
title_short Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
title_full Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
title_fullStr Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
title_full_unstemmed Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
title_sort Genealogy and biopolitics: epistemological choices in analyses of educational policies
author Venera, Raquel A. L. S.
author_facet Venera, Raquel A. L. S.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Venera, Raquel A. L. S.
description Abstract: This article aims to socialize an epistemological choice in analyses of educational policies based on genealogy and biopolitics concepts, mainly according to Michel Foucault (2002, 2008), and the latter one to Antônio Negri and Michel Hardt (2004, 2005), as a powerful alternative to debate the epistemological approaches and perspectives in the analyses of policies field. It is proposed that do research in educational policies is, ultimately, a place of compliment to the creation and build of new knowledge in educational policies. It will be presented issues that came up in researches from the line of research Culture, Youth and Subjectivity Production, from Univille’s Educational Policies and Practices Research Group, GPPPE, and that were extended in new research fronts in which other creations are in act.   Keywords: Educational Policy. Epistemology. Genealogy. Biopolitics. Subjectivities.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10464
url https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10464
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10464/5923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 1 n. 2 (2016); 334-352
2409-3696
reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron:ReLePe
instname_str Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron_str ReLePe
institution ReLePe
reponame_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
collection Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
repository.mail.fl_str_mv ||editores@relepeenrevista.org
_version_ 1808858584175345664