Networks, experts and the internationalization of education policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shiroma, Eneida Oto
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14425
Resumo: This paper discusses the regional policy networks relevance for studies about the international local agendas alignment. The reform isomorphism adopted in different countries led us to research the borrowing policies phenomenon. We investigated an experts network invited by Unesco to develop a regional project on teaching policies for the Latin America. We analyzed their members, institutional filiations, documents and proposals. We mapped the previous expert participation in international organizations, political charge in State, universities and their joint actions. The network ethnography allowed us to point out the public-private permeability.  Our approach highlighted that experts, engaged in regional networks disseminate their ideas, promote a policies international circulation and contribute for building the active reception of their recommendations at a local level. Mapping networks proves to be a fruitful methodological resource to investigate the policymaking complex process and experts role on establishing the Education agenda. Keywords: Public policies networks. Policy transfer. Experts.
id ReLePe-1_f3c694d5b2dd4676f4d271613bd5d59b
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14425
network_acronym_str ReLePe-1
network_name_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository_id_str
spelling Networks, experts and the internationalization of education policiesRedes, expertos y la internacionalización de políticas educativasRedes, experts e a internacionalização de políticas educacionaisThis paper discusses the regional policy networks relevance for studies about the international local agendas alignment. The reform isomorphism adopted in different countries led us to research the borrowing policies phenomenon. We investigated an experts network invited by Unesco to develop a regional project on teaching policies for the Latin America. We analyzed their members, institutional filiations, documents and proposals. We mapped the previous expert participation in international organizations, political charge in State, universities and their joint actions. The network ethnography allowed us to point out the public-private permeability.  Our approach highlighted that experts, engaged in regional networks disseminate their ideas, promote a policies international circulation and contribute for building the active reception of their recommendations at a local level. Mapping networks proves to be a fruitful methodological resource to investigate the policymaking complex process and experts role on establishing the Education agenda. Keywords: Public policies networks. Policy transfer. Experts.Este artículo discute la relevancia de las redes de políticas públicas regionales para estudiar el alineamiento de las agendas internacionales y locales. El isomorfismo de las reformas adoptadas en diferentes países nos llevó a investigar el fenómeno de “préstamo” de políticas. Investigamos una red de expertos invitados por la Unesco para desarrollar un proyecto regional sobre políticas docentes para América Latina. Analizamos sus miembros, filiaciones institucionales, documentos y propuestas. Mapeamos la participación previa de los expertos en organizaciones internacionales, cargos en el Estado, universidades y sus acciones conjuntas. La etnografía de la red nos permitió apuntar la permeabilidad público-privada. Este abordaje resaltó que expertos comprometidos en redes regionales diseminan sus ideas, promueven la circulación internacional de políticas y contribuyen para construcción de la recepción activa de sus recomendaciones a nivel local. El mapeo de redes se ha mostrado como un recurso metodológico fecundo para investigar el complejo proceso de formulación de políticas y el rol de los expertos en establecer la agenda para la Educación. Palabras clave: Redes de políticas públicas. Transferencia de política. Expertos.Este artigo discute a relevância das redes de políticas públicas regionais para os estudos sobre o alinhamento das agendas internacionais e locais. O isomorfismo das reformas adotadas em diferentes países leva a estudar o fenômeno do “empréstimo” de políticas.  Pesquisa-se uma rede de especialistas convidados pela Unesco para desenvolver um projeto regional de políticas docentes para a América Latina. Analisam-se seus membros, filiações institucionais, documentos e propostas. Mapeia-se a participação anterior de especialistas em organizações internacionais, cargos no Estado, em universidades e suas ações conjuntas. A etnografia da rede permitiu apontar a permeabilidade público-privada. Esta abordagem destacou que especialistas engajados em redes regionais disseminam suas ideias, promovem a circulação internacional de políticas e contribuem para a construção da recepção ativa de suas recomendações em nível local. O mapeamento de redes se mostrou um recurso metodológico fecundo para investigar o complexo processo de formulação de políticas e o papel dos experts no estabelecimento de agendas para a Educação. Palavras-chave: Redes de políticas públicas. Transferência de política. Especialistas.UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe2019-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/1442510.5212/retepe.v.5.14425.003Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 5 (2020); 1-222409-3696reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainstname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)instacron:ReLePeporhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14425/209209212681Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessShiroma, Eneida Oto2019-12-05T14:45:12Zoai:uepg.br:article/14425Revistahttps://revistas.uepg.br/index.php/retepeONGhttps://revistas.uepg.br/index.php/retepe/oai||editores@relepeenrevista.org2409-36962409-3696opendoar:2019-12-05T14:45:12Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)false
dc.title.none.fl_str_mv Networks, experts and the internationalization of education policies
Redes, expertos y la internacionalización de políticas educativas
Redes, experts e a internacionalização de políticas educacionais
title Networks, experts and the internationalization of education policies
spellingShingle Networks, experts and the internationalization of education policies
Shiroma, Eneida Oto
title_short Networks, experts and the internationalization of education policies
title_full Networks, experts and the internationalization of education policies
title_fullStr Networks, experts and the internationalization of education policies
title_full_unstemmed Networks, experts and the internationalization of education policies
title_sort Networks, experts and the internationalization of education policies
author Shiroma, Eneida Oto
author_facet Shiroma, Eneida Oto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Shiroma, Eneida Oto
description This paper discusses the regional policy networks relevance for studies about the international local agendas alignment. The reform isomorphism adopted in different countries led us to research the borrowing policies phenomenon. We investigated an experts network invited by Unesco to develop a regional project on teaching policies for the Latin America. We analyzed their members, institutional filiations, documents and proposals. We mapped the previous expert participation in international organizations, political charge in State, universities and their joint actions. The network ethnography allowed us to point out the public-private permeability.  Our approach highlighted that experts, engaged in regional networks disseminate their ideas, promote a policies international circulation and contribute for building the active reception of their recommendations at a local level. Mapping networks proves to be a fruitful methodological resource to investigate the policymaking complex process and experts role on establishing the Education agenda. Keywords: Public policies networks. Policy transfer. Experts.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14425
10.5212/retepe.v.5.14425.003
url https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14425
identifier_str_mv 10.5212/retepe.v.5.14425.003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/14425/209209212681
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
publisher.none.fl_str_mv UEPG e Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - ReLePe
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa; v. 5 (2020); 1-22
2409-3696
reponame:Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
instname:Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron:ReLePe
instname_str Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
instacron_str ReLePe
institution ReLePe
reponame_str Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
collection Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa - Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe)
repository.mail.fl_str_mv ||editores@relepeenrevista.org
_version_ 1808858584592678912