The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Adriana Oliveira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Lima, Clauciene Aparecida, Hornink, Gabriel Gerber
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Bioquímica
Texto Completo: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287
Resumo: The online communication tools enable students to new ways of learning, and are important tools in online courses. Considering the focus on collaborative learning, one of the tools highlighted is the discussion forum and which interaction understanding of these interactions may contribute to the improvement of online courses. This work aims to analyze the relations in online discussion forums and seek evidence of their use in a biochemistry and to evaluate the use of other learning tools. In addition to the forums, will be presented the evidence of use of other tools (chats, wiki etc). All these are important tools for teaching and learning processes in an online course. It was observed a greater use of discussion forums that promoted a greater interaction between those involved. It is noteworthy that the students highlighted the need for interaction among themselves for their own learning. The contextualization, the questioning and encouraging dialogue were indicated as a possible way to improve Biochemistry online teaching.
id SBBQM-1_13500cf8728fdac05b1f696b5573de63
oai_identifier_str oai:ojs.bioquimica.org.br:article/287
network_acronym_str SBBQM-1
network_name_str Revista de Ensino de Bioquímica
repository_id_str
spelling The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case studyO ensino-aprendizagem online de Bioquímica e as ferramentas de mediação: um estudo de casoensino de bioquímica, ensino online, interação em fórunsBiochemistry learning, online learning, forums interactionsThe online communication tools enable students to new ways of learning, and are important tools in online courses. Considering the focus on collaborative learning, one of the tools highlighted is the discussion forum and which interaction understanding of these interactions may contribute to the improvement of online courses. This work aims to analyze the relations in online discussion forums and seek evidence of their use in a biochemistry and to evaluate the use of other learning tools. In addition to the forums, will be presented the evidence of use of other tools (chats, wiki etc). All these are important tools for teaching and learning processes in an online course. It was observed a greater use of discussion forums that promoted a greater interaction between those involved. It is noteworthy that the students highlighted the need for interaction among themselves for their own learning. The contextualization, the questioning and encouraging dialogue were indicated as a possible way to improve Biochemistry online teaching.As ferramentas de comunicação online possibilitam aos estudantes novos meios de aprendizagem, sendo importantes instrumentos nos cursos online. Tendo em vista o foco na aprendizagem colaborativa, uma das ferramentas de destaque é o fórum de discussões e cuja compreensão das interações poderá contribuir na melhoria dos cursos online. Este artigo objetiva analisar, em uma disciplina de Bioquímica, as relações online nos fóruns e verificar indícios de sua utilização, assim como de outras ferramentas de comunicação (chats, wiki etc). Todas estas ferramentas são importantes para o ensino-aprendizagem dos estudantes de um curso, sendo que, evidenciou-se maior uso dos fóruns de discussão que propiciaram maior interação entre os estudantes envolvidos. Ressalta-se que os estudantes demonstraram a necessidade de interação entre si para a própria aprendizagem. A contextualização, a problematização e o incentivo ao diálogo foram indicados como um possível caminho para melhoria do ensino online de Bioquímica.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqPAIRD/ Unifal-MGPrograma PAIRD/ Unifal-MGFerreira, Adriana OliveiraLima, Clauciene AparecidaHornink, Gabriel Gerber2014-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionquestionário semiaberto, análise de fórumapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/28710.16923/reb.v12i1.287Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23Journal of Biochemistry Education; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-232318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287/264/*ref*/Castells MA. Sociedade em Rede (A era da informação: economia, sociedade e cultura) v.1. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999./*ref*/Moore MG. (Ed.). Contemporary issues in american distance education. New York: Pergamon Press; 1990./*ref*/Prado MEBB, Valente J A. (2002) A educação a distância possibilitando a formação do professor In: MORAES MC. (org). Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: Núcleo de Informática Aplicada à Educação/UNICAMP./*ref*/Constantino GD. Discurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencial. Rev. Linguagem em (Dis)curso, on-line 2006; 6(2). Disponível em: <http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0602/05.htm>. Acesso em: 06 de ago. 2007./*ref*/Whitehead JP, Pence HE. Using Computers to teach Biochemistry. Biochemistry and Molecular Biology Education 2002; 30(3): 206-207./*ref*/Buckley BC. Interactive Multimedia and model-based learning in biology. International Journal of Science Education 2000; 22(9): 895-935./*ref*/Brasil. Decreto no 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências./*ref*/Hornink GG. Cartografando online: caminhos da informática na escola com professores que elaboram conhecimentos em formação contínua. Campinas. 306f.. Tese (doutorado em ciências) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, 2010./*ref*/Brasil. Decreto no 5.622, de 19 de dezembro e 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional./*ref*/Campos FCA, Santoro FM, Borges MRS, Santos N. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003./*ref*/Leite TM. O ambiente virtual de aprendizagem Moodle na prática docente: conteúdos pedagógicos. Versão Digital, 2006. Disponível em: http://www.virtual.unifesp.br/cursos/oficinamoodle/textomoodlevvirtual.pdf. Acesso: 08 de jun. 2013./*ref*/Yokaichiya DK. O ensino a distância aplicado a uma disciplina de bioquímica – bioquímica da nutrição. Dissertação de Mestrado [Bioquímica], Universidade Estadual de Campinas. 2001./*ref*/Zacharias VLCF. Vygotsky e a educação, 2007. Disponível em: <http://www.centrorefeducacional.com.br/vygotsky.html>. Acesso em: 12 de abr. 2009./*ref*/Ferraz PFO, Campos RS, Silva EJ, Silva RB, Balbino RR, Souza MM, Hornink GG. InMapMoodle, 2012. Patente: Programa de Computador. Número do registro: 014120000886. Título: “inMapMoodle”, Instituição de registro: INPI – Instituto Nacional de Propriedade Industrial./*ref*/Likert RA. A technique for the measure of attitudes. Archives of Psychology 1932; 140: 52.Direitos autorais 2014 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:25:30Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/287Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:25:30Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false
dc.title.none.fl_str_mv The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
O ensino-aprendizagem online de Bioquímica e as ferramentas de mediação: um estudo de caso
title The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
spellingShingle The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
Ferreira, Adriana Oliveira
ensino de bioquímica, ensino online, interação em fóruns
Biochemistry learning, online learning, forums interactions
title_short The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
title_full The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
title_fullStr The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
title_full_unstemmed The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
title_sort The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
author Ferreira, Adriana Oliveira
author_facet Ferreira, Adriana Oliveira
Lima, Clauciene Aparecida
Hornink, Gabriel Gerber
author_role author
author2 Lima, Clauciene Aparecida
Hornink, Gabriel Gerber
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv PAIRD/ Unifal-MG
Programa PAIRD/ Unifal-MG
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Adriana Oliveira
Lima, Clauciene Aparecida
Hornink, Gabriel Gerber
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de bioquímica, ensino online, interação em fóruns
Biochemistry learning, online learning, forums interactions
topic ensino de bioquímica, ensino online, interação em fóruns
Biochemistry learning, online learning, forums interactions
description The online communication tools enable students to new ways of learning, and are important tools in online courses. Considering the focus on collaborative learning, one of the tools highlighted is the discussion forum and which interaction understanding of these interactions may contribute to the improvement of online courses. This work aims to analyze the relations in online discussion forums and seek evidence of their use in a biochemistry and to evaluate the use of other learning tools. In addition to the forums, will be presented the evidence of use of other tools (chats, wiki etc). All these are important tools for teaching and learning processes in an online course. It was observed a greater use of discussion forums that promoted a greater interaction between those involved. It is noteworthy that the students highlighted the need for interaction among themselves for their own learning. The contextualization, the questioning and encouraging dialogue were indicated as a possible way to improve Biochemistry online teaching.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-29
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
questionário semiaberto, análise de fórum
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287
10.16923/reb.v12i1.287
url http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287
identifier_str_mv 10.16923/reb.v12i1.287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287/264
/*ref*/Castells MA. Sociedade em Rede (A era da informação: economia, sociedade e cultura) v.1. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
/*ref*/Moore MG. (Ed.). Contemporary issues in american distance education. New York: Pergamon Press; 1990.
/*ref*/Prado MEBB, Valente J A. (2002) A educação a distância possibilitando a formação do professor In: MORAES MC. (org). Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: Núcleo de Informática Aplicada à Educação/UNICAMP.
/*ref*/Constantino GD. Discurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencial. Rev. Linguagem em (Dis)curso, on-line 2006; 6(2). Disponível em: <http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0602/05.htm>. Acesso em: 06 de ago. 2007.
/*ref*/Whitehead JP, Pence HE. Using Computers to teach Biochemistry. Biochemistry and Molecular Biology Education 2002; 30(3): 206-207.
/*ref*/Buckley BC. Interactive Multimedia and model-based learning in biology. International Journal of Science Education 2000; 22(9): 895-935.
/*ref*/Brasil. Decreto no 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências.
/*ref*/Hornink GG. Cartografando online: caminhos da informática na escola com professores que elaboram conhecimentos em formação contínua. Campinas. 306f.. Tese (doutorado em ciências) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, 2010.
/*ref*/Brasil. Decreto no 5.622, de 19 de dezembro e 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
/*ref*/Campos FCA, Santoro FM, Borges MRS, Santos N. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
/*ref*/Leite TM. O ambiente virtual de aprendizagem Moodle na prática docente: conteúdos pedagógicos. Versão Digital, 2006. Disponível em: http://www.virtual.unifesp.br/cursos/oficinamoodle/textomoodlevvirtual.pdf. Acesso: 08 de jun. 2013.
/*ref*/Yokaichiya DK. O ensino a distância aplicado a uma disciplina de bioquímica – bioquímica da nutrição. Dissertação de Mestrado [Bioquímica], Universidade Estadual de Campinas. 2001.
/*ref*/Zacharias VLCF. Vygotsky e a educação, 2007. Disponível em: <http://www.centrorefeducacional.com.br/vygotsky.html>. Acesso em: 12 de abr. 2009.
/*ref*/Ferraz PFO, Campos RS, Silva EJ, Silva RB, Balbino RR, Souza MM, Hornink GG. InMapMoodle, 2012. Patente: Programa de Computador. Número do registro: 014120000886. Título: “inMapMoodle”, Instituição de registro: INPI – Instituto Nacional de Propriedade Industrial.
/*ref*/Likert RA. A technique for the measure of attitudes. Archives of Psychology 1932; 140: 52.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2014 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2014 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23
Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23
Journal of Biochemistry Education; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23
2318-8790
reponame:Revista de Ensino de Bioquímica
instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron:SBBQM
instname_str Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron_str SBBQM
institution SBBQM
reponame_str Revista de Ensino de Bioquímica
collection Revista de Ensino de Bioquímica
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
repository.mail.fl_str_mv contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com
_version_ 1752126679745036288