The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287 |
Resumo: | The online communication tools enable students to new ways of learning, and are important tools in online courses. Considering the focus on collaborative learning, one of the tools highlighted is the discussion forum and which interaction understanding of these interactions may contribute to the improvement of online courses. This work aims to analyze the relations in online discussion forums and seek evidence of their use in a biochemistry and to evaluate the use of other learning tools. In addition to the forums, will be presented the evidence of use of other tools (chats, wiki etc). All these are important tools for teaching and learning processes in an online course. It was observed a greater use of discussion forums that promoted a greater interaction between those involved. It is noteworthy that the students highlighted the need for interaction among themselves for their own learning. The contextualization, the questioning and encouraging dialogue were indicated as a possible way to improve Biochemistry online teaching. |
id |
SBBQM-1_13500cf8728fdac05b1f696b5573de63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.bioquimica.org.br:article/287 |
network_acronym_str |
SBBQM-1 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
repository_id_str |
|
spelling |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case studyO ensino-aprendizagem online de Bioquímica e as ferramentas de mediação: um estudo de casoensino de bioquímica, ensino online, interação em fórunsBiochemistry learning, online learning, forums interactionsThe online communication tools enable students to new ways of learning, and are important tools in online courses. Considering the focus on collaborative learning, one of the tools highlighted is the discussion forum and which interaction understanding of these interactions may contribute to the improvement of online courses. This work aims to analyze the relations in online discussion forums and seek evidence of their use in a biochemistry and to evaluate the use of other learning tools. In addition to the forums, will be presented the evidence of use of other tools (chats, wiki etc). All these are important tools for teaching and learning processes in an online course. It was observed a greater use of discussion forums that promoted a greater interaction between those involved. It is noteworthy that the students highlighted the need for interaction among themselves for their own learning. The contextualization, the questioning and encouraging dialogue were indicated as a possible way to improve Biochemistry online teaching.As ferramentas de comunicação online possibilitam aos estudantes novos meios de aprendizagem, sendo importantes instrumentos nos cursos online. Tendo em vista o foco na aprendizagem colaborativa, uma das ferramentas de destaque é o fórum de discussões e cuja compreensão das interações poderá contribuir na melhoria dos cursos online. Este artigo objetiva analisar, em uma disciplina de Bioquímica, as relações online nos fóruns e verificar indícios de sua utilização, assim como de outras ferramentas de comunicação (chats, wiki etc). Todas estas ferramentas são importantes para o ensino-aprendizagem dos estudantes de um curso, sendo que, evidenciou-se maior uso dos fóruns de discussão que propiciaram maior interação entre os estudantes envolvidos. Ressalta-se que os estudantes demonstraram a necessidade de interação entre si para a própria aprendizagem. A contextualização, a problematização e o incentivo ao diálogo foram indicados como um possível caminho para melhoria do ensino online de Bioquímica.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqPAIRD/ Unifal-MGPrograma PAIRD/ Unifal-MGFerreira, Adriana OliveiraLima, Clauciene AparecidaHornink, Gabriel Gerber2014-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionquestionário semiaberto, análise de fórumapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/28710.16923/reb.v12i1.287Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23Journal of Biochemistry Education; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-232318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287/264/*ref*/Castells MA. Sociedade em Rede (A era da informação: economia, sociedade e cultura) v.1. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999./*ref*/Moore MG. (Ed.). Contemporary issues in american distance education. New York: Pergamon Press; 1990./*ref*/Prado MEBB, Valente J A. (2002) A educação a distância possibilitando a formação do professor In: MORAES MC. (org). Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: Núcleo de Informática Aplicada à Educação/UNICAMP./*ref*/Constantino GD. Discurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencial. Rev. Linguagem em (Dis)curso, on-line 2006; 6(2). Disponível em: <http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0602/05.htm>. Acesso em: 06 de ago. 2007./*ref*/Whitehead JP, Pence HE. Using Computers to teach Biochemistry. Biochemistry and Molecular Biology Education 2002; 30(3): 206-207./*ref*/Buckley BC. Interactive Multimedia and model-based learning in biology. International Journal of Science Education 2000; 22(9): 895-935./*ref*/Brasil. Decreto no 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências./*ref*/Hornink GG. Cartografando online: caminhos da informática na escola com professores que elaboram conhecimentos em formação contínua. Campinas. 306f.. Tese (doutorado em ciências) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, 2010./*ref*/Brasil. Decreto no 5.622, de 19 de dezembro e 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional./*ref*/Campos FCA, Santoro FM, Borges MRS, Santos N. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003./*ref*/Leite TM. O ambiente virtual de aprendizagem Moodle na prática docente: conteúdos pedagógicos. Versão Digital, 2006. Disponível em: http://www.virtual.unifesp.br/cursos/oficinamoodle/textomoodlevvirtual.pdf. Acesso: 08 de jun. 2013./*ref*/Yokaichiya DK. O ensino a distância aplicado a uma disciplina de bioquímica – bioquímica da nutrição. Dissertação de Mestrado [Bioquímica], Universidade Estadual de Campinas. 2001./*ref*/Zacharias VLCF. Vygotsky e a educação, 2007. Disponível em: <http://www.centrorefeducacional.com.br/vygotsky.html>. Acesso em: 12 de abr. 2009./*ref*/Ferraz PFO, Campos RS, Silva EJ, Silva RB, Balbino RR, Souza MM, Hornink GG. InMapMoodle, 2012. Patente: Programa de Computador. Número do registro: 014120000886. Título: “inMapMoodle”, Instituição de registro: INPI – Instituto Nacional de Propriedade Industrial./*ref*/Likert RA. A technique for the measure of attitudes. Archives of Psychology 1932; 140: 52.Direitos autorais 2014 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:25:30Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/287Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:25:30Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study O ensino-aprendizagem online de Bioquímica e as ferramentas de mediação: um estudo de caso |
title |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study |
spellingShingle |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study Ferreira, Adriana Oliveira ensino de bioquímica, ensino online, interação em fóruns Biochemistry learning, online learning, forums interactions |
title_short |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study |
title_full |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study |
title_fullStr |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study |
title_full_unstemmed |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study |
title_sort |
The online teaching and learning of Biochemistry and the mediation tools: a case study |
author |
Ferreira, Adriana Oliveira |
author_facet |
Ferreira, Adriana Oliveira Lima, Clauciene Aparecida Hornink, Gabriel Gerber |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Clauciene Aparecida Hornink, Gabriel Gerber |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
PAIRD/ Unifal-MG Programa PAIRD/ Unifal-MG |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Adriana Oliveira Lima, Clauciene Aparecida Hornink, Gabriel Gerber |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de bioquímica, ensino online, interação em fóruns Biochemistry learning, online learning, forums interactions |
topic |
ensino de bioquímica, ensino online, interação em fóruns Biochemistry learning, online learning, forums interactions |
description |
The online communication tools enable students to new ways of learning, and are important tools in online courses. Considering the focus on collaborative learning, one of the tools highlighted is the discussion forum and which interaction understanding of these interactions may contribute to the improvement of online courses. This work aims to analyze the relations in online discussion forums and seek evidence of their use in a biochemistry and to evaluate the use of other learning tools. In addition to the forums, will be presented the evidence of use of other tools (chats, wiki etc). All these are important tools for teaching and learning processes in an online course. It was observed a greater use of discussion forums that promoted a greater interaction between those involved. It is noteworthy that the students highlighted the need for interaction among themselves for their own learning. The contextualization, the questioning and encouraging dialogue were indicated as a possible way to improve Biochemistry online teaching. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion questionário semiaberto, análise de fórum |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287 10.16923/reb.v12i1.287 |
url |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287 |
identifier_str_mv |
10.16923/reb.v12i1.287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/287/264 /*ref*/Castells MA. Sociedade em Rede (A era da informação: economia, sociedade e cultura) v.1. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. /*ref*/Moore MG. (Ed.). Contemporary issues in american distance education. New York: Pergamon Press; 1990. /*ref*/Prado MEBB, Valente J A. (2002) A educação a distância possibilitando a formação do professor In: MORAES MC. (org). Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: Núcleo de Informática Aplicada à Educação/UNICAMP. /*ref*/Constantino GD. Discurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencial. Rev. Linguagem em (Dis)curso, on-line 2006; 6(2). Disponível em: <http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0602/05.htm>. Acesso em: 06 de ago. 2007. /*ref*/Whitehead JP, Pence HE. Using Computers to teach Biochemistry. Biochemistry and Molecular Biology Education 2002; 30(3): 206-207. /*ref*/Buckley BC. Interactive Multimedia and model-based learning in biology. International Journal of Science Education 2000; 22(9): 895-935. /*ref*/Brasil. Decreto no 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. /*ref*/Hornink GG. Cartografando online: caminhos da informática na escola com professores que elaboram conhecimentos em formação contínua. Campinas. 306f.. Tese (doutorado em ciências) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, 2010. /*ref*/Brasil. Decreto no 5.622, de 19 de dezembro e 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. /*ref*/Campos FCA, Santoro FM, Borges MRS, Santos N. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. /*ref*/Leite TM. O ambiente virtual de aprendizagem Moodle na prática docente: conteúdos pedagógicos. Versão Digital, 2006. Disponível em: http://www.virtual.unifesp.br/cursos/oficinamoodle/textomoodlevvirtual.pdf. Acesso: 08 de jun. 2013. /*ref*/Yokaichiya DK. O ensino a distância aplicado a uma disciplina de bioquímica – bioquímica da nutrição. Dissertação de Mestrado [Bioquímica], Universidade Estadual de Campinas. 2001. /*ref*/Zacharias VLCF. Vygotsky e a educação, 2007. Disponível em: <http://www.centrorefeducacional.com.br/vygotsky.html>. Acesso em: 12 de abr. 2009. /*ref*/Ferraz PFO, Campos RS, Silva EJ, Silva RB, Balbino RR, Souza MM, Hornink GG. InMapMoodle, 2012. Patente: Programa de Computador. Número do registro: 014120000886. Título: “inMapMoodle”, Instituição de registro: INPI – Instituto Nacional de Propriedade Industrial. /*ref*/Likert RA. A technique for the measure of attitudes. Archives of Psychology 1932; 140: 52. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2014 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2014 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23 Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23 Journal of Biochemistry Education; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23 Revista de Ensino de Bioquímica; v. 12, n. 1 (2014): REB (Jan-Jul); 5-23 2318-8790 reponame:Revista de Ensino de Bioquímica instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) instacron:SBBQM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
instacron_str |
SBBQM |
institution |
SBBQM |
reponame_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
collection |
Revista de Ensino de Bioquímica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com |
_version_ |
1752126679745036288 |