Bioinformatics tools for teaching biotechnology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Yandra Alzira Pereira do
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Saraiva, Luis Flávio Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Bioquímica
Texto Completo: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/819
Resumo: The teaching of biotechnology is complex and dependent on biochemical, because knowledge the content needs to be properly adjusted for its bi-annual execution. In the face of the problem, this article presents a different way of approaching the discipline of biotechnology based on the elaboration of practical classes, through the use of bioinformatics tools. A total of 45 collaborating students from a Biological Sciences course were divided into two groups for analysis. The results obtained from the application of evaluation questionnaires were positive and relevant. In view of this, it was concluded that the use of new methodologies in teaching attracts the student's attention, stimulates curiosity and causes them to no longer see the classroom as the only place to learn.
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spelling Bioinformatics tools for teaching biotechnologyFerramentas de bioinformática aplicadas ao ensino da biotecnologiaBiotechnology; Teaching; BioinformaticsTecnologia da informação; Ensino; Metodologias ativasBiotecnologia; Bioinformática; EnsinoThe teaching of biotechnology is complex and dependent on biochemical, because knowledge the content needs to be properly adjusted for its bi-annual execution. In the face of the problem, this article presents a different way of approaching the discipline of biotechnology based on the elaboration of practical classes, through the use of bioinformatics tools. A total of 45 collaborating students from a Biological Sciences course were divided into two groups for analysis. The results obtained from the application of evaluation questionnaires were positive and relevant. In view of this, it was concluded that the use of new methodologies in teaching attracts the student's attention, stimulates curiosity and causes them to no longer see the classroom as the only place to learn.O ensino de biotecnologia é complexo e dependente de conhecimentos bioquímicos, pois o conteúdo necessita ser adequadamente ajustado para sua execução semestral. Diante da problemática, o presente artigo apresenta uma forma diferenciada de abordar a disciplina de biotecnologia com base na elaboração de aulas práticas, mediante o uso de ferramentas de bioinformática. Um total de 45 alunos colaboradores de um curso de Ciências Biológicas, foram divididos em dois grupos para análise. Os resultados obtidos a partir da aplicação de questionários avaliativos demonstraram ser positivos e relevantes. Diante disso, concluiu-se que a utilização de novas metodologias no ensino atrai a atenção do aluno, estimulam a curiosidade e fazem com que os mesmos deixem de ver a sala de aula como o único lugar de aprendizagem.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqNascimento, Yandra Alzira Pereira doSaraiva, Luis Flávio Mendes2019-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise semióticaapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/81910.16923/reb.v17i1.819Revista de Ensino de Bioquímica; v. 17, n. 1 (2019): REB:(Jan-Jun); 75 - 90Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 17, n. 1 (2019): REB:(Jan-Jun); 75 - 90Journal of Biochemistry Education; v. 17, n. 1 (2019): REB:(Jan-Jun); 75 - 90Revista de Ensino de Bioquímica; v. 17, n. 1 (2019): REB:(Jan-Jun); 75 - 902318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/819/666/*ref*/RAMALHO, Y. 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Acesso em: 23 jan. 2017.Ceará, Brasil2017EstudantesDireitos autorais 2019 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:21Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/819Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:21Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false
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