Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Scheller, Morgana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/206
Resumo: This article aims to make a comparative analysis between the processes used by an artistic nail designer in her professional works, and the modeling (mathematics) procedures. The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with as nail decorations and the manufacture of handmade adhesives. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the designer, although she is not aware of the modeling and possible use of it in her work, uses these procedures for the elaboration and production of nail stickers, as well as the decorations made directly on the nails of her customers.
id SBEM_1432a76d6569577e78c7fc0cddc91d24
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/206
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for educationLa Modelación (Matemática) implícita en los hechos de un diseñador de unas artísticas y sus posibles implicaciones para la educaciónA Modelagem (Matemática) implícita nos fazeres de uma designer de unhas artísticas e suas possíveis implicações para a EducaçãoModeling (mathematics)narrativescreative processesnail designerModelación (matemáticas)narrativasprocesos creativosdiseñador de uñasModelagem (matemática)narrativasprocessos criativosdesigner de unhas.This article aims to make a comparative analysis between the processes used by an artistic nail designer in her professional works, and the modeling (mathematics) procedures. The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with as nail decorations and the manufacture of handmade adhesives. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the designer, although she is not aware of the modeling and possible use of it in her work, uses these procedures for the elaboration and production of nail stickers, as well as the decorations made directly on the nails of her customers.Este artículo tiene como objetivo hacer un análisis comparativo entre los procesos utilizados por una diseñadora de uñas artísticas en sus trabajos profesionales, y los procedimientos de modelación (matemática). La colaboradora de esta investigación fue una profesional del sur de Brasil que trabaja con como decoraciones de uñas y fabricación de adhesivos artesanales. La misma concedió entrevista por medio de narrativas. Como procedimiento metodológico, se utilizó el mapeo en la investigación educativa, organizado en dos momentos: aprehensión de los datos por medio de narrativas de la colaboradora de esta investigación; y significación de esas informaciones - identificación, comprensión y análisis cuidadosos de las narrativas de la entrevistada. Como resultado, se puede percibir que la diseñadora, aunque no tenga conocimiento sobre el modelado y posible empleo de ésta en sus trabajos, se utiliza de estos procedimientos para elaboración y producción de adhesivos para uñas, así como las decoraciones realizadas directamente en las uñas de sus uñas clientes.Este artigo objetiva analisar comparativamente os processos utilizados por uma designer de unhas artísticas em seus trabalhos profissionais e os procedimentos de modelagem (matemática). A colaboradora desta pesquisa foi uma profissional do sul do Brasil que trabalha com decorações de unhas e fabricação de adesivos artesanais. A mesma concedeu entrevista por meio de narrativas. Como procedimento metodológico, foi utilizado o mapeamento na pesquisa educacional, organizado em dois momentos: apreensão dos dados por meio de narrativas da colaboradora; e significação dessas informações – identificação, compreensão e análise criteriosa das narrativas da entrevistada. Como resultado, pode-se perceber que a designer, embora não tenha conhecimento sobre a modelagem e possível emprego desta em seus fazeres, utiliza-se destes procedimentos para elaboração e produção de adesivos para unhas, assim como as decorações realizadas diretamente nas unhas de suas clientes.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20610.25090/remat25269062v16n212019p154a172Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 154 -172Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 154 -172Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 154 -172Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 154 -1722526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/206/pdfCopyright (c) 2019 Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Morgana Schellerinfo:eu-repo/semantics/openAccessMadruga, Zulma Elizabete de FreitasScheller, Morgana2021-05-06T16:11:28ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
La Modelación (Matemática) implícita en los hechos de un diseñador de unas artísticas y sus posibles implicaciones para la educación
A Modelagem (Matemática) implícita nos fazeres de uma designer de unhas artísticas e suas possíveis implicações para a Educação
title Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
spellingShingle Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
Modeling (mathematics)
narratives
creative processes
nail designer
Modelación (matemáticas)
narrativas
procesos creativos
diseñador de uñas
Modelagem (matemática)
narrativas
processos criativos
designer de unhas.
title_short Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
title_full Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
title_fullStr Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
title_full_unstemmed Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
title_sort Modelling (Mathematics) implicit in making a designer of artistics and its possible implications for education
author Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
author_facet Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
Scheller, Morgana
author_role author
author2 Scheller, Morgana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
Scheller, Morgana
dc.subject.por.fl_str_mv Modeling (mathematics)
narratives
creative processes
nail designer
Modelación (matemáticas)
narrativas
procesos creativos
diseñador de uñas
Modelagem (matemática)
narrativas
processos criativos
designer de unhas.
topic Modeling (mathematics)
narratives
creative processes
nail designer
Modelación (matemáticas)
narrativas
procesos creativos
diseñador de uñas
Modelagem (matemática)
narrativas
processos criativos
designer de unhas.
description This article aims to make a comparative analysis between the processes used by an artistic nail designer in her professional works, and the modeling (mathematics) procedures. The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with as nail decorations and the manufacture of handmade adhesives. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the designer, although she is not aware of the modeling and possible use of it in her work, uses these procedures for the elaboration and production of nail stickers, as well as the decorations made directly on the nails of her customers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/206
10.25090/remat25269062v16n212019p154a172
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/206
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p154a172
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/206/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Morgana Scheller
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Morgana Scheller
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 154 -172
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 154 -172
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 154 -172
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 154 -172
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497004605440