The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5239
Resumo: This article aims to make a comparative analysis between the processes used by a dressmaker in her professional work, and the procedures of modelling (mathematics). The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with exclusive and large scale clothing production. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the dressmaker, although she does not have knowledge about the use of modeling in her work, uses these procedures to elaborate and produce clothes for her clients.
id UFPA-7_de58863f4bb92bf8b43b8110938ba68f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5239
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmakerA modelagem (matemática) implícita nos fazeres de uma modistamodelling mathematics; narratives; creative processes; dressmakermodelagem matemática; narrativas; processos criativos; modistaThis article aims to make a comparative analysis between the processes used by a dressmaker in her professional work, and the procedures of modelling (mathematics). The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with exclusive and large scale clothing production. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the dressmaker, although she does not have knowledge about the use of modeling in her work, uses these procedures to elaborate and produce clothes for her clients.Este artigo objetiva fazer uma análise comparativa entre os processos utilizados por uma modista em seus trabalhos profissionais, e os procedimentos de modelagem (matemática). A colaboradora desta pesquisa foi uma profissional do sul do Brasil que trabalha com produção de roupas exclusivas e em larga escala. A mesma concedeu entrevista por meio de narrativas. Como procedimento metodológico, foi utilizado o mapeamento na pesquisa educacional, organizado em dois momentos: apreensão dos dados por meio de narrativas da colaboradora desta pesquisa; e significação dessas informações – identificação, compreensão e análise criteriosa das narrativas da entrevistada. Como resultado, pode-se perceber que a modista, embora não tenha conhecimento sobre emprego da modelagem em seus fazeres, utiliza-se destes procedimentos para elaboração e produção de roupas para suas clientes.Universidade Federal do ParáCAPESCAPESMadruga, Zulma Elizabete de Freitas2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/523910.18542/amazrecm.v13i28.5239Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 38-50Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 38-502317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5239/4613/*ref*/AROUCA, Carlos A. C. Arte na escola: como estimular um olhar curioso e investigativo nos alunos dos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Editora Anzol, 2012./*ref*/BASSANEZI, R. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3. ed. 2ª reimpressão São Paulo: Contexto, 2010./*ref*/BASSANEZI, R. Modelagem matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015./*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008./*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem e Processo Cognitivo. In: Conferência Nacional de Modelagem e Educação Matemática – CNMEM, 3, 2003. Piracicaba. Anais. Piracicaba, 2003./*ref*/BIEMBENGUT, M.S. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016./*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática e etnomatemática: pontos (in)comuns. In: Congresso Nacional de Etnomatemática, 1, 2000. São Paulo. Anais. São Paulo, 2000./*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática e implicações no ensino e aprendizagem de matemática. 3. ed. Blumenau: Edifurb, 2007./*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática no ensino fundamental. Blumenau: Editora da FURB, 2014./*ref*/BIEMBENGUT, M.S. HEIN, N. Modelagem Matemática no Ensino. 5ª ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2011./*ref*/BOGDAN, R.; BIKLEN. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Editora Porto, 1994./*ref*/BLUM, W. et al. Modelling and Applications in Mathematics Education. New York: Springer, 2007./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: 1999./*ref*/BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso: 3 jun.2017./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: 2013./*ref*/BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 9. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: 1999./*ref*/GEORGE, F. Modelos de Pensamentos. Trad. Mário Guerreiro. Petrópolis: Vozes, 1973./*ref*/KANT, I. Primeira Introdução à Crítica do Juízo. Trad. de Torres Filho, R. R. São Paulo: Abril Cultural, 1980./*ref*/LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86. LINCOLN, Y.; GUBA , E. Naturalistic inquiry. New York: Sage, 1991./*ref*/MADRUGA, Z. E. F. A modelagem (matemática) implícita nos fazeres de diferentes pesquisadores. Boletim do LABEM, v. 8, n. 14, jan/jun. de 2017a./*ref*/MADRUGA, Z. E. F. A perspectiva „etnomodelagem? presente nos fazeres de um coreógrafo. Revista Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 22, n. 2, p. 57-69, jul. 2017b./*ref*/MADRUGA, Z. E. F. Pessoas que criam: projeto interdisciplinar utilizando princípios de modelagem matemática na Educação Básica. In: Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, 7, 2013: Montevideo. Anais. Montevideo, 2013./*ref*/MADRUGA, Z. E. F. Processos criativos em diferentes contextos: possibilidades de aprender com modelagem. 2016. Porto Alegre. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016./*ref*/MATURANA, H. R.; VARELA, F. J. A árvore do conhecimento. Trad. Jonas Pereira dos Santos. Campinas: Editora Psy II, 2003.Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:06Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5239Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:06Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
A modelagem (matemática) implícita nos fazeres de uma modista
title The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
spellingShingle The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
modelling mathematics; narratives; creative processes; dressmaker
modelagem matemática; narrativas; processos criativos; modista
title_short The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
title_full The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
title_fullStr The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
title_full_unstemmed The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
title_sort The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
author Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
author_facet Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv CAPES
CAPES
dc.contributor.author.fl_str_mv Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv modelling mathematics; narratives; creative processes; dressmaker
modelagem matemática; narrativas; processos criativos; modista
topic modelling mathematics; narratives; creative processes; dressmaker
modelagem matemática; narrativas; processos criativos; modista
description This article aims to make a comparative analysis between the processes used by a dressmaker in her professional work, and the procedures of modelling (mathematics). The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with exclusive and large scale clothing production. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the dressmaker, although she does not have knowledge about the use of modeling in her work, uses these procedures to elaborate and produce clothes for her clients.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5239
10.18542/amazrecm.v13i28.5239
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5239
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v13i28.5239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5239/4613
/*ref*/AROUCA, Carlos A. C. Arte na escola: como estimular um olhar curioso e investigativo nos alunos dos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Editora Anzol, 2012.
/*ref*/BASSANEZI, R. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3. ed. 2ª reimpressão São Paulo: Contexto, 2010.
/*ref*/BASSANEZI, R. Modelagem matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015.
/*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.
/*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem e Processo Cognitivo. In: Conferência Nacional de Modelagem e Educação Matemática – CNMEM, 3, 2003. Piracicaba. Anais. Piracicaba, 2003.
/*ref*/BIEMBENGUT, M.S. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.
/*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática e etnomatemática: pontos (in)comuns. In: Congresso Nacional de Etnomatemática, 1, 2000. São Paulo. Anais. São Paulo, 2000.
/*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática e implicações no ensino e aprendizagem de matemática. 3. ed. Blumenau: Edifurb, 2007.
/*ref*/BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática no ensino fundamental. Blumenau: Editora da FURB, 2014.
/*ref*/BIEMBENGUT, M.S. HEIN, N. Modelagem Matemática no Ensino. 5ª ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2011.
/*ref*/BOGDAN, R.; BIKLEN. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Editora Porto, 1994.
/*ref*/BLUM, W. et al. Modelling and Applications in Mathematics Education. New York: Springer, 2007.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: 1999.
/*ref*/BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso: 3 jun.2017.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: 2013.
/*ref*/BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 9. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: 1999.
/*ref*/GEORGE, F. Modelos de Pensamentos. Trad. Mário Guerreiro. Petrópolis: Vozes, 1973.
/*ref*/KANT, I. Primeira Introdução à Crítica do Juízo. Trad. de Torres Filho, R. R. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
/*ref*/LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86. LINCOLN, Y.; GUBA , E. Naturalistic inquiry. New York: Sage, 1991.
/*ref*/MADRUGA, Z. E. F. A modelagem (matemática) implícita nos fazeres de diferentes pesquisadores. Boletim do LABEM, v. 8, n. 14, jan/jun. de 2017a.
/*ref*/MADRUGA, Z. E. F. A perspectiva „etnomodelagem? presente nos fazeres de um coreógrafo. Revista Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 22, n. 2, p. 57-69, jul. 2017b.
/*ref*/MADRUGA, Z. E. F. Pessoas que criam: projeto interdisciplinar utilizando princípios de modelagem matemática na Educação Básica. In: Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, 7, 2013: Montevideo. Anais. Montevideo, 2013.
/*ref*/MADRUGA, Z. E. F. Processos criativos em diferentes contextos: possibilidades de aprender com modelagem. 2016. Porto Alegre. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
/*ref*/MATURANA, H. R.; VARELA, F. J. A árvore do conhecimento. Trad. Jonas Pereira dos Santos. Campinas: Editora Psy II, 2003.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 38-50
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 38-50
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068753191567360