The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas Madruga, Zulma Elizabete de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125
Resumo: This research aims to understand the work procedures of an architect, analyzing them comparatively with the stages of modelling (mathematics). The collaborator it granted interviews through narratives, which were recorded and later transcribed for analysis. It is a qualitative research in which the mapping in educational research was used as a methodological procedure, organized in two moments: apprehension of the data through the collaborator's narratives and meaning of that data, result of the identification, understanding and interpretation these dice. The results showed that, although this professional does not assume the use of modelling in her work, it is present in the procedures used by the professional. From this result, it is possible to think of methodological strategies that can be applied to Basic Education.
id SBEM_e512c87dc399f209fed2b605a31071fd
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/125
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architectLa modelación (matemáticas) implícita en los procesos creativos de una arquitectaModelagem (matemática) implícita nos processos criativos de uma arquitetaArquitetaNarrativasModelagem (matemática)ArquitectoModelación (matemáticas)NarrativasArchitectModelling (mathematics)NarrativesThis research aims to understand the work procedures of an architect, analyzing them comparatively with the stages of modelling (mathematics). The collaborator it granted interviews through narratives, which were recorded and later transcribed for analysis. It is a qualitative research in which the mapping in educational research was used as a methodological procedure, organized in two moments: apprehension of the data through the collaborator's narratives and meaning of that data, result of the identification, understanding and interpretation these dice. The results showed that, although this professional does not assume the use of modelling in her work, it is present in the procedures used by the professional. From this result, it is possible to think of methodological strategies that can be applied to Basic Education.Este artículo tiene como objetivo comprender los procedimientos de trabajo de una arquitecta, analizándolos comparativamente con las etapas del modelación (matemáticas). La colaboradora concedió entrevistas a través de narrativas, que fueron grabadas y luego transcritas para su análisis. Se trata de una investigación cualitativa en la que se utilizó el mapeo en la investigación educativa como procedimiento metodológico, organizado en dos momentos: aprehensión de los datos a través de las narrativas de la colaboradora y significado de los datos, resultado de la identificación, comprensión y interpretación de estos datos. Los resultados mostraron que, mismo que esta profesional no asuma el uso del modelación en su trabajo, la miesma está presente en los procedimientos que utiliza la profesional. A partir de este resultado, fue posible pensar en estrategias metodológicas que pudieran aplicarse a la Educación Básica.Esta pesquisa tem como objetivo compreender os procedimentos de trabalho de uma arquiteta, analisando-os comparativamente com as etapas da modelagem (matemática). A colaboradora concedeu entrevista por meio de narrativas, que foram gravadas e posteriormente transcritas para análise. Trata-se de uma pesquisa qualitativa na qual foi utilizado como procedimento metodológico o mapeamento na pesquisa educacional, organizado em dois momentos: apreensão dos dados por meio das narrativas da colaboradora e significação dos dados, resultado da identificação, compreensão e interpretação desses dados. Os resultados mostraram que, embora essa profissional não assuma a utilização da modelagem em seus fazeres, esta se faz presente nos procedimentos utilizados pela profissional. A partir desse resultado, foi possível pensar em estratégias metodológicas passíveis de serem aplicada à Educação Básica.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/12510.37001/remat25269062v18id547Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021023Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021023Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210232526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/139https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/438https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/454https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/470https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas Madruga, Zulma Elizabete de2023-07-16T02:24:09Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/125Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:24:09Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
La modelación (matemáticas) implícita en los procesos creativos de una arquitecta
Modelagem (matemática) implícita nos processos criativos de uma arquiteta
title The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
spellingShingle The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
Freitas Madruga, Zulma Elizabete de
Arquiteta
Narrativas
Modelagem (matemática)
Arquitecto
Modelación (matemáticas)
Narrativas
Architect
Modelling (mathematics)
Narratives
title_short The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
title_full The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
title_fullStr The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
title_full_unstemmed The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
title_sort The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
author Freitas Madruga, Zulma Elizabete de
author_facet Freitas Madruga, Zulma Elizabete de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas Madruga, Zulma Elizabete de
dc.subject.por.fl_str_mv Arquiteta
Narrativas
Modelagem (matemática)
Arquitecto
Modelación (matemáticas)
Narrativas
Architect
Modelling (mathematics)
Narratives
topic Arquiteta
Narrativas
Modelagem (matemática)
Arquitecto
Modelación (matemáticas)
Narrativas
Architect
Modelling (mathematics)
Narratives
description This research aims to understand the work procedures of an architect, analyzing them comparatively with the stages of modelling (mathematics). The collaborator it granted interviews through narratives, which were recorded and later transcribed for analysis. It is a qualitative research in which the mapping in educational research was used as a methodological procedure, organized in two moments: apprehension of the data through the collaborator's narratives and meaning of that data, result of the identification, understanding and interpretation these dice. The results showed that, although this professional does not assume the use of modelling in her work, it is present in the procedures used by the professional. From this result, it is possible to think of methodological strategies that can be applied to Basic Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125
10.37001/remat25269062v18id547
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/139
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/438
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/454
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/470
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021023
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021023
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021023
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494813081600