The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125 |
Resumo: | This research aims to understand the work procedures of an architect, analyzing them comparatively with the stages of modelling (mathematics). The collaborator it granted interviews through narratives, which were recorded and later transcribed for analysis. It is a qualitative research in which the mapping in educational research was used as a methodological procedure, organized in two moments: apprehension of the data through the collaborator's narratives and meaning of that data, result of the identification, understanding and interpretation these dice. The results showed that, although this professional does not assume the use of modelling in her work, it is present in the procedures used by the professional. From this result, it is possible to think of methodological strategies that can be applied to Basic Education. |
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The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architectLa modelación (matemáticas) implícita en los procesos creativos de una arquitectaModelagem (matemática) implícita nos processos criativos de uma arquitetaArquitetaNarrativasModelagem (matemática)ArquitectoModelación (matemáticas)NarrativasArchitectModelling (mathematics)NarrativesThis research aims to understand the work procedures of an architect, analyzing them comparatively with the stages of modelling (mathematics). The collaborator it granted interviews through narratives, which were recorded and later transcribed for analysis. It is a qualitative research in which the mapping in educational research was used as a methodological procedure, organized in two moments: apprehension of the data through the collaborator's narratives and meaning of that data, result of the identification, understanding and interpretation these dice. The results showed that, although this professional does not assume the use of modelling in her work, it is present in the procedures used by the professional. From this result, it is possible to think of methodological strategies that can be applied to Basic Education.Este artículo tiene como objetivo comprender los procedimientos de trabajo de una arquitecta, analizándolos comparativamente con las etapas del modelación (matemáticas). La colaboradora concedió entrevistas a través de narrativas, que fueron grabadas y luego transcritas para su análisis. Se trata de una investigación cualitativa en la que se utilizó el mapeo en la investigación educativa como procedimiento metodológico, organizado en dos momentos: aprehensión de los datos a través de las narrativas de la colaboradora y significado de los datos, resultado de la identificación, comprensión y interpretación de estos datos. Los resultados mostraron que, mismo que esta profesional no asuma el uso del modelación en su trabajo, la miesma está presente en los procedimientos que utiliza la profesional. A partir de este resultado, fue posible pensar en estrategias metodológicas que pudieran aplicarse a la Educación Básica.Esta pesquisa tem como objetivo compreender os procedimentos de trabalho de uma arquiteta, analisando-os comparativamente com as etapas da modelagem (matemática). A colaboradora concedeu entrevista por meio de narrativas, que foram gravadas e posteriormente transcritas para análise. Trata-se de uma pesquisa qualitativa na qual foi utilizado como procedimento metodológico o mapeamento na pesquisa educacional, organizado em dois momentos: apreensão dos dados por meio das narrativas da colaboradora e significação dos dados, resultado da identificação, compreensão e interpretação desses dados. Os resultados mostraram que, embora essa profissional não assuma a utilização da modelagem em seus fazeres, esta se faz presente nos procedimentos utilizados pela profissional. A partir desse resultado, foi possível pensar em estratégias metodológicas passíveis de serem aplicada à Educação Básica.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/12510.37001/remat25269062v18id547Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021023Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021023Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210232526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/139https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/438https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/454https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125/470https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas Madruga, Zulma Elizabete de2023-07-16T02:24:09Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/125Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:24:09Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
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