Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/191 |
Resumo: | This text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world. |
id |
SBEM_1982519a9bef07ad8258aa70214dc6a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/191 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycleMateriales lúdicos como instrumentos de enseñanza-aprendizaje-evaluación para el análisis combinatorio en el Ciclo de AlfabetizaciónMateriais lúdicos como instrumentos de ensino-aprendizagem-avaliação de análise combinatória no Ciclo de AlfabetizaçãoResolução de ProblemasRaciocínio CombinatórioCiclo de AlfabetizaçãoResolución de ProblemasEducación PrimariaRazonamiento CombinatorioProblem SolvingLiteracy CycleCombinatory ReasoningThis text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world.Este trabajo es resultado de una investigación acerca de los juegos cooperativos como instrumentos para la Enseñanza – Aprendizaje – Evaluación de Análisis combinatorio en la educación primaria, desarrollado en el Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias en la Universidad Estatal de Santa Catarina. En este trabajo se describe y se analiza una de las prácticas pedagógicas presentadas en esta pesquisa. En la actividad analizada se utilizarón materiales lúdicos de visualización como recursos didácticos para la Enseñanza – Aprendizaje – Evaluación de Matemática (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) con el objetivo de desarrollar el razonamiento combinatorio en alumnos de Primaria de una Escuela Pública de Santa Catarina. Los resultados obtenidos muestran los efectos positivos de la Metodología asociada a la utilización de materiales lúdicos para el desarrollo cognitivo del alumno, relacionado al aprendizaje de Análisis combinatorio. Además, las actividades promueven experiencias que construyen significados y conceptos matemáticos esenciales para el razonamiento combinatorio, ampliando las posibilidades para la alfabetización estadística, en una perspectiva de valorización del lúdico e del universo infantil.Este texto é oriundo de um trabalho de investigação sobre jogos cooperativos, como instrumento de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Análise Combinatória no Ciclo de Alfabetização, desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias da Universidade do Estado de Santa Catarina. Aqui, descrevemos e analisamos uma das práticas presentes na referida pesquisa, na qual foram utilizados materiais lúdicos de visualização, como instrumentos didáticos na abordagem da Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) no desenvolvimento do Raciocínio Combinatório no Ciclo de Alfabetização, envolvendo estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública do Meio Oeste Catarinense. Os resultados alcançados indicam contribuições positivas dessa Metodologia associada a materiais lúdicos de visualização para o desenvolvimento cognitivo do aluno, no que tange a aprendizagem de Análise Combinatória. Além disso, as atividades possuem a intencionalidade de oportunizar experiências que permitam a construção de significados e apreensão de conceitos matemáticos que levem ao desenvolvimento do Raciocínio Combinatório ampliando as possibilidades para o letramento estatístico, dentro de uma perspectiva de valorização da ludicidade e do universo infantil.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/19110.37001/remat25269062v17id258Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200162526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/191/204https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRostirola, Sandra Cristina MartiniSiple, Ivanete Zuchi2023-07-08T19:09:21Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/191Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-08T19:09:21Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle Materiales lúdicos como instrumentos de enseñanza-aprendizaje-evaluación para el análisis combinatorio en el Ciclo de Alfabetización Materiais lúdicos como instrumentos de ensino-aprendizagem-avaliação de análise combinatória no Ciclo de Alfabetização |
title |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle |
spellingShingle |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle Rostirola, Sandra Cristina Martini Resolução de Problemas Raciocínio Combinatório Ciclo de Alfabetização Resolución de Problemas Educación Primaria Razonamiento Combinatorio Problem Solving Literacy Cycle Combinatory Reasoning |
title_short |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle |
title_full |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle |
title_fullStr |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle |
title_full_unstemmed |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle |
title_sort |
Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle |
author |
Rostirola, Sandra Cristina Martini |
author_facet |
Rostirola, Sandra Cristina Martini Siple, Ivanete Zuchi |
author_role |
author |
author2 |
Siple, Ivanete Zuchi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rostirola, Sandra Cristina Martini Siple, Ivanete Zuchi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de Problemas Raciocínio Combinatório Ciclo de Alfabetização Resolución de Problemas Educación Primaria Razonamiento Combinatorio Problem Solving Literacy Cycle Combinatory Reasoning |
topic |
Resolução de Problemas Raciocínio Combinatório Ciclo de Alfabetização Resolución de Problemas Educación Primaria Razonamiento Combinatorio Problem Solving Literacy Cycle Combinatory Reasoning |
description |
This text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/191 10.37001/remat25269062v17id258 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/191 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id258 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/191/204 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016 Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016 Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020016 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313495003922432 |