Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Ravelle Souza de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: dos Santos, Ivanil Miranda, Grilo, Jaqueline de Souza Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/220
Resumo: This research was developed with the objective of identifying the potential of Mathematical Modeling for the teaching of Mathematics in Field Education. It presents a discussion about Field Education and Mathematical Modeling that ground the analysis undertaken. Developed based on of the qualitative method, the observation, the field journal of the researchers and documentary analysis were used as source of data production. The data were analyzed based on two categories: 1) indication about the identity of the subjects of the field; and 2) the mobilization of mathematical contents. The results show that the Mathematical Modeling in the socio-critical perspective can favor the (re-) knowledge of itself as a subject of the field, besides promoting a more meaningful mathematical teaching by problematizing the realities the subjects' of the field.
id SBEM_1a1d8acc2fe82cdee0346daff7509a80
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/220
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field EducationPotencialidades de la Modelación Matemática para la Enseñanza de las Matemáticas en la Educación del CampoPotencialidades da Modelagem Matemática para o Ensino de Matemática na Educação do CampoMathematical ModelingMathematics TeachingField EducationModelación MatemáticaEnseñanza de MatemáticaEducación del CampoModelagem MatemáticaEnsino de MatemáticaEducação do CampoThis research was developed with the objective of identifying the potential of Mathematical Modeling for the teaching of Mathematics in Field Education. It presents a discussion about Field Education and Mathematical Modeling that ground the analysis undertaken. Developed based on of the qualitative method, the observation, the field journal of the researchers and documentary analysis were used as source of data production. The data were analyzed based on two categories: 1) indication about the identity of the subjects of the field; and 2) the mobilization of mathematical contents. The results show that the Mathematical Modeling in the socio-critical perspective can favor the (re-) knowledge of itself as a subject of the field, besides promoting a more meaningful mathematical teaching by problematizing the realities the subjects' of the field.Esta investigación fue desarrollada con el objetivo de identificar las potencialidades de la Modelación Matemática para la enseñanza de la Matemática en la Educación del Campo. La misma presenta una discusión sobre Educación del Campo y Modelación Matemática que fundamentaron el análisis emprendido. Desarrollada con base en el método cualitativo, se utilizaron como fuente de producción de datos la observación, el diario de campo de los investigadores y análisis documental que se configuró en una actividad basada en el Modelación Matemática. Los datos fueron analizados en base a dos categorías: 1) identidad de los sujetos del campo; y 2) la movilización de contenidos matemáticos. Los resultados alcanzados apuntan que el Modelación Matemática en la perspectiva sociocrítica puede favorecer el (re)conocimiento de sí como sujeto del campo, además de promover una enseñanza de la Matemática más significativo por problematizar temas de la realidad de los sujetos del campo.Esta pesquisa foi desenvolvida com o objetivo de identificar as potencialidades da Modelagem Matemática para o ensino de Matemática na Educação do Campo. A mesma apresenta uma discussão sobre Educação do Campo e Modelagem Matemática que fundamentaram a análise empreendida. Desenvolvida com base no método qualitativo, foram utilizados como fonte de produção de dados a observação, diário de campo dos pesquisadores e análise documental. Os dados foram analisados com base em duas categorias: 1) indícios sobre a identidade dos sujeitos do campo; e 2) a mobilização de conteúdos matemáticos. Os resultados alcançados apontam que a Modelagem Matemática na perspectiva sócio-crítica pode favorecer o (re)conhecimento de si enquanto sujeito do campo, além de promover um ensino de Matemática mais significativo por problematizar temas da realidade dos sujeitos do campo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/22010.25090/remat25269062v16n212019p173a189Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 173 - 189Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 173 - 189Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 173 - 189Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 173 - 1892526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/220/pdfCopyright (c) 2019 RAVELLE SOUZA DE JESUS, IVANIL MIRANDA DOS SANTOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Ravelle Souza dedos Santos, Ivanil MirandaGrilo, Jaqueline de Souza Pereira2021-05-06T16:11:28ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
Potencialidades de la Modelación Matemática para la Enseñanza de las Matemáticas en la Educación del Campo
Potencialidades da Modelagem Matemática para o Ensino de Matemática na Educação do Campo
title Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
spellingShingle Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
Jesus, Ravelle Souza de
Mathematical Modeling
Mathematics Teaching
Field Education
Modelación Matemática
Enseñanza de Matemática
Educación del Campo
Modelagem Matemática
Ensino de Matemática
Educação do Campo
title_short Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
title_full Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
title_fullStr Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
title_full_unstemmed Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
title_sort Potentialities of Mathematical Modeling for the Teaching of Mathematics in the Field Education
author Jesus, Ravelle Souza de
author_facet Jesus, Ravelle Souza de
dos Santos, Ivanil Miranda
Grilo, Jaqueline de Souza Pereira
author_role author
author2 dos Santos, Ivanil Miranda
Grilo, Jaqueline de Souza Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Ravelle Souza de
dos Santos, Ivanil Miranda
Grilo, Jaqueline de Souza Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Modeling
Mathematics Teaching
Field Education
Modelación Matemática
Enseñanza de Matemática
Educación del Campo
Modelagem Matemática
Ensino de Matemática
Educação do Campo
topic Mathematical Modeling
Mathematics Teaching
Field Education
Modelación Matemática
Enseñanza de Matemática
Educación del Campo
Modelagem Matemática
Ensino de Matemática
Educação do Campo
description This research was developed with the objective of identifying the potential of Mathematical Modeling for the teaching of Mathematics in Field Education. It presents a discussion about Field Education and Mathematical Modeling that ground the analysis undertaken. Developed based on of the qualitative method, the observation, the field journal of the researchers and documentary analysis were used as source of data production. The data were analyzed based on two categories: 1) indication about the identity of the subjects of the field; and 2) the mobilization of mathematical contents. The results show that the Mathematical Modeling in the socio-critical perspective can favor the (re-) knowledge of itself as a subject of the field, besides promoting a more meaningful mathematical teaching by problematizing the realities the subjects' of the field.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/220
10.25090/remat25269062v16n212019p173a189
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/220
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p173a189
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/220/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 RAVELLE SOUZA DE JESUS, IVANIL MIRANDA DOS SANTOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 RAVELLE SOUZA DE JESUS, IVANIL MIRANDA DOS SANTOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 173 - 189
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 173 - 189
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 173 - 189
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 173 - 189
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497022431232