Mathematical Communication in Problem Solving

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Possamai, Janaína Poffo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: da Silva, Viviane Clotilde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/277
Resumo: This article aims to discuss the processes of reading and writing in the steps that constitute the Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through Problem Solving. In order to do so, we initially discuss the concept of problem and Problem Solving as a methodology, as well as the reading, orality and writing in the teaching of Mathematics. In this context, the practices and research carried out by the Group of Studies and Research in Education and Mathematics Education are presented and discussed, especially regarding the reading and writing processes in Problem Solving, identifying the differences for a traditional teaching class. The results indicate that while initially difficult for students, reading and writing are important tools to promote understanding in mathematics.
id SBEM_2dcde4f179c664f6b137f27864bb501c
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/277
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematical Communication in Problem SolvingComunicación matemática en la resolución de problemasComunicação Matemática na Resolução de ProblemasProblem SolvingMathematics teachingUnderstanding mathematicsSolución de problemasEnseñanza de las matemáticasComprensión matemáticaResolução de ProblemasEnsino de MatemáticaCompreensão matemáticaThis article aims to discuss the processes of reading and writing in the steps that constitute the Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through Problem Solving. In order to do so, we initially discuss the concept of problem and Problem Solving as a methodology, as well as the reading, orality and writing in the teaching of Mathematics. In this context, the practices and research carried out by the Group of Studies and Research in Education and Mathematics Education are presented and discussed, especially regarding the reading and writing processes in Problem Solving, identifying the differences for a traditional teaching class. The results indicate that while initially difficult for students, reading and writing are important tools to promote understanding in mathematics.Este artículo tiene como objetivo discutir los procesos de lectura y escritura en los pasos que involucran la Metodología de Enseñanza-Aprendizaje-Evaluación de las Matemáticas, a través de la resolución de problemas. Por lo tanto, está permitido discutir el problema de resolución de problemas y la resolución de problemas como metodología, así como leer, hablar y escribir en la enseñanza de las matemáticas. En este contexto, son utilizadas y discutidas las prácticas e investigaciones llevadas a cabo por el Grupo de Estudios e Investigación en Educación y Educación Matemática, especialmente con respecto a los procesos de lectura y escritura en la resolución de problemas, identificando las diferencias para una clase de enseñanza tradicional. Los resultados deben mostrarse al mismo tiempo que se presentan las dificultades a los estudiantes, una lectura y una escritura, que pueden ser herramientas importantes para promover la comprensión de las matemáticas.Este artigo tem como objetivo discutir os processos de leitura e escrita nos passos que constituem a Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas. Para tanto, inicialmente discute-se a concepção de problema e da Resolução de Problemas enquanto metodologia, bem como a leitura, oralidade e escrita no ensino da Matemática. Nesse contexto são apresentadas e discutidas as práticas e pesquisas realizadas pelo Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Educação Matemática, especialmente no que se refere aos processos de leitura e escrita em Resolução de Problemas, identificando as diferenças para uma aula tradicional de ensino. Os resultados indicam que ao mesmo tempo que inicialmente são dificuldade para os estudantes, a leitura e escrita se constituem de ferramentas importantes para promover a compreensão em matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/27710.37001/remat25269062v17id277Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020026Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020026Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020026Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200262526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/277/pdfCopyright (c) 2020 Janaína Poffo Possamai, Viviane Clotilde da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessPossamai, Janaína Poffoda Silva, Viviane Clotilde2021-05-05T18:50:58ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Communication in Problem Solving
Comunicación matemática en la resolución de problemas
Comunicação Matemática na Resolução de Problemas
title Mathematical Communication in Problem Solving
spellingShingle Mathematical Communication in Problem Solving
Possamai, Janaína Poffo
Problem Solving
Mathematics teaching
Understanding mathematics
Solución de problemas
Enseñanza de las matemáticas
Comprensión matemática
Resolução de Problemas
Ensino de Matemática
Compreensão matemática
title_short Mathematical Communication in Problem Solving
title_full Mathematical Communication in Problem Solving
title_fullStr Mathematical Communication in Problem Solving
title_full_unstemmed Mathematical Communication in Problem Solving
title_sort Mathematical Communication in Problem Solving
author Possamai, Janaína Poffo
author_facet Possamai, Janaína Poffo
da Silva, Viviane Clotilde
author_role author
author2 da Silva, Viviane Clotilde
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Possamai, Janaína Poffo
da Silva, Viviane Clotilde
dc.subject.por.fl_str_mv Problem Solving
Mathematics teaching
Understanding mathematics
Solución de problemas
Enseñanza de las matemáticas
Comprensión matemática
Resolução de Problemas
Ensino de Matemática
Compreensão matemática
topic Problem Solving
Mathematics teaching
Understanding mathematics
Solución de problemas
Enseñanza de las matemáticas
Comprensión matemática
Resolução de Problemas
Ensino de Matemática
Compreensão matemática
description This article aims to discuss the processes of reading and writing in the steps that constitute the Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through Problem Solving. In order to do so, we initially discuss the concept of problem and Problem Solving as a methodology, as well as the reading, orality and writing in the teaching of Mathematics. In this context, the practices and research carried out by the Group of Studies and Research in Education and Mathematics Education are presented and discussed, especially regarding the reading and writing processes in Problem Solving, identifying the differences for a traditional teaching class. The results indicate that while initially difficult for students, reading and writing are important tools to promote understanding in mathematics.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/277
10.37001/remat25269062v17id277
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/277
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/277/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Janaína Poffo Possamai, Viviane Clotilde da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Janaína Poffo Possamai, Viviane Clotilde da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020026
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020026
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020026
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020026
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497516310528