The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205 |
Resumo: | The content of the scientific article aims to present the experience of a undergraduate student involved, on the one hand, with mathematical modeling and, on the other hand, with modeling from the perspective of a teaching proposal. The research problem involved the issue of inadequate disposal of cooking oil and environmental implications. With regard to mathematical modeling we present the analysis of one of the experiments performed by the first author. The modeling was based on the planning of a teaching proposal based on mathematical contents predicted for the third grade of High School. In the transition between modeling and modeling, in terms of school content, we have established connections between mathematical and statistical graphs. Data collection and processing of information is intended to raise awareness about the need to get into the habit of disposing of and / or reusing cooking oil properly. |
id |
SBEM_48967ffdba1a75afb6ddcd6608d8aee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/205 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School contextLa transición del Modelado para modelación en el contexto de Enseñanza MedioA transição da Modelagem para Modelação no contexto de Ensino MédioMathematical modelingmathematical modelingteaching proposalModelagem matemáticamodelação matemáticaproposta de ensinoThe content of the scientific article aims to present the experience of a undergraduate student involved, on the one hand, with mathematical modeling and, on the other hand, with modeling from the perspective of a teaching proposal. The research problem involved the issue of inadequate disposal of cooking oil and environmental implications. With regard to mathematical modeling we present the analysis of one of the experiments performed by the first author. The modeling was based on the planning of a teaching proposal based on mathematical contents predicted for the third grade of High School. In the transition between modeling and modeling, in terms of school content, we have established connections between mathematical and statistical graphs. Data collection and processing of information is intended to raise awareness about the need to get into the habit of disposing of and / or reusing cooking oil properly.El contenido del artículo científico tiene por objetivo presentar la experiencia de un alumno de licenciatura involucrado, por un lado, con el modelado matemático y, por otro lado, con la modelación bajo la perspectiva de una propuesta de enseñanza. El problema de investigación involucró el tema descarte inadecuado del aceite de cocina e implicaciones ambientales. En lo que se refiere al modelado matemático presentamos el análisis de uno de los experimentos realizados por el primer autor. La modelización se debe a la planificación de una propuesta de enseñanza pautada en contenidos matemáticos previstos para la tercera serie de la Enseñanza Media. En la transición entre el modelado y la modelación, en términos de contenido escolar, establecemos conexiones entre gráfico matemático y estadístico. El levantamiento de datos y tratamiento de las informaciones tiene como propósito la concientización sobre la necesidad de adquirir el hábito de descartar y / o reutilizar el aceite de cocina de forma adecuada.O conteúdo do artigo científico tem por objetivo apresentar a experiência de um aluno de licenciatura envolvido, por um lado, com a modelagem matemática e, por outro lado, com a modelação sob a perspectiva de uma proposta de ensino. O problema de pesquisa envolveu o tema descarte inadequado do óleo de cozinha e implicações ambientais. No que diz respeito à modelagem matemática apresentamos a análise de um dos experimentos realizados pelo primeiro autor. A modelação ficou por conta do planejamento de uma proposta de ensino pautada em conteúdos matemáticos previstos para a terceira série do Ensino Médio. Na transição entre a modelagem e a modelação, em termos de conteúdo escolar, estabelecemos conexões entre gráfico matemático e estatístico. O levantamento de dados e tratamento das informações tem como propósito a conscientização sobre a necessidade de adquirir o hábito de descartar e/ou reutilizar o óleo de cozinha de forma adequada.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20510.25090/remat25269062v16n212019p119a134Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 119 - 134Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 119 - 1342526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205/pdfCopyright (c) 2019 Fábio Henrique Barbosa, Paulo Cesar Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Fábio HenriqueOliveira, Paulo Cesar2021-05-06T16:11:29ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context La transición del Modelado para modelación en el contexto de Enseñanza Medio A transição da Modelagem para Modelação no contexto de Ensino Médio |
title |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context |
spellingShingle |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context Barbosa, Fábio Henrique Mathematical modeling mathematical modeling teaching proposal Modelagem matemática modelação matemática proposta de ensino |
title_short |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context |
title_full |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context |
title_fullStr |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context |
title_full_unstemmed |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context |
title_sort |
The transition from Modeling to modeling in the Middle School context |
author |
Barbosa, Fábio Henrique |
author_facet |
Barbosa, Fábio Henrique Oliveira, Paulo Cesar |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Paulo Cesar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Fábio Henrique Oliveira, Paulo Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical modeling mathematical modeling teaching proposal Modelagem matemática modelação matemática proposta de ensino |
topic |
Mathematical modeling mathematical modeling teaching proposal Modelagem matemática modelação matemática proposta de ensino |
description |
The content of the scientific article aims to present the experience of a undergraduate student involved, on the one hand, with mathematical modeling and, on the other hand, with modeling from the perspective of a teaching proposal. The research problem involved the issue of inadequate disposal of cooking oil and environmental implications. With regard to mathematical modeling we present the analysis of one of the experiments performed by the first author. The modeling was based on the planning of a teaching proposal based on mathematical contents predicted for the third grade of High School. In the transition between modeling and modeling, in terms of school content, we have established connections between mathematical and statistical graphs. Data collection and processing of information is intended to raise awareness about the need to get into the habit of disposing of and / or reusing cooking oil properly. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205 10.25090/remat25269062v16n212019p119a134 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205 |
identifier_str_mv |
10.25090/remat25269062v16n212019p119a134 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Fábio Henrique Barbosa, Paulo Cesar Oliveira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Fábio Henrique Barbosa, Paulo Cesar Oliveira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 119 - 134 Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134 Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497002508288 |