The transition from Modeling to modeling in the Middle School context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Fábio Henrique
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Paulo Cesar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205
Resumo: The content of the scientific article aims to present the experience of a undergraduate student involved, on the one hand, with mathematical modeling and, on the other hand, with modeling from the perspective of a teaching proposal. The research problem involved the issue of inadequate disposal of cooking oil and environmental implications. With regard to mathematical modeling we present the analysis of one of the experiments performed by the first author. The modeling was based on the planning of a teaching proposal based on mathematical contents predicted for the third grade of High School. In the transition between modeling and modeling, in terms of school content, we have established connections between mathematical and statistical graphs. Data collection and processing of information is intended to raise awareness about the need to get into the habit of disposing of and / or reusing cooking oil properly.
id SBEM_48967ffdba1a75afb6ddcd6608d8aee4
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/205
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The transition from Modeling to modeling in the Middle School contextLa transición del Modelado para modelación en el contexto de Enseñanza MedioA transição da Modelagem para Modelação no contexto de Ensino MédioMathematical modelingmathematical modelingteaching proposalModelagem matemáticamodelação matemáticaproposta de ensinoThe content of the scientific article aims to present the experience of a undergraduate student involved, on the one hand, with mathematical modeling and, on the other hand, with modeling from the perspective of a teaching proposal. The research problem involved the issue of inadequate disposal of cooking oil and environmental implications. With regard to mathematical modeling we present the analysis of one of the experiments performed by the first author. The modeling was based on the planning of a teaching proposal based on mathematical contents predicted for the third grade of High School. In the transition between modeling and modeling, in terms of school content, we have established connections between mathematical and statistical graphs. Data collection and processing of information is intended to raise awareness about the need to get into the habit of disposing of and / or reusing cooking oil properly.El contenido del artículo científico tiene por objetivo presentar la experiencia de un alumno de licenciatura involucrado, por un lado, con el modelado matemático y, por otro lado, con la modelación bajo la perspectiva de una propuesta de enseñanza. El problema de investigación involucró el tema descarte inadecuado del aceite de cocina e implicaciones ambientales. En lo que se refiere al modelado matemático presentamos el análisis de uno de los experimentos realizados por el primer autor. La modelización se debe a la planificación de una propuesta de enseñanza pautada en contenidos matemáticos previstos para la tercera serie de la Enseñanza Media. En la transición entre el modelado y la modelación, en términos de contenido escolar, establecemos conexiones entre gráfico matemático y estadístico. El levantamiento de datos y tratamiento de las informaciones tiene como propósito la concientización sobre la necesidad de adquirir el hábito de descartar y / o reutilizar el aceite de cocina de forma adecuada.O conteúdo do artigo científico tem por objetivo apresentar a experiência de um aluno de licenciatura envolvido, por um lado, com a modelagem matemática e, por outro lado, com a modelação sob a perspectiva de uma proposta de ensino. O problema de pesquisa envolveu o tema descarte inadequado do óleo de cozinha e implicações ambientais. No que diz respeito à modelagem matemática apresentamos a análise de um dos experimentos realizados pelo primeiro autor. A modelação ficou por conta do planejamento de uma proposta de ensino pautada em conteúdos matemáticos previstos para a terceira série do Ensino Médio. Na transição entre a modelagem e a modelação, em termos de conteúdo escolar, estabelecemos conexões entre gráfico matemático e estatístico. O levantamento de dados e tratamento das informações tem como propósito a conscientização sobre a necessidade de adquirir o hábito de descartar e/ou reutilizar o óleo de cozinha de forma adequada.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20510.25090/remat25269062v16n212019p119a134Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 119 - 134Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 119 - 1342526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205/pdfCopyright (c) 2019 Fábio Henrique Barbosa, Paulo Cesar Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Fábio HenriqueOliveira, Paulo Cesar2021-05-06T16:11:29ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
La transición del Modelado para modelación en el contexto de Enseñanza Medio
A transição da Modelagem para Modelação no contexto de Ensino Médio
title The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
spellingShingle The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
Barbosa, Fábio Henrique
Mathematical modeling
mathematical modeling
teaching proposal
Modelagem matemática
modelação matemática
proposta de ensino
title_short The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
title_full The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
title_fullStr The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
title_full_unstemmed The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
title_sort The transition from Modeling to modeling in the Middle School context
author Barbosa, Fábio Henrique
author_facet Barbosa, Fábio Henrique
Oliveira, Paulo Cesar
author_role author
author2 Oliveira, Paulo Cesar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Fábio Henrique
Oliveira, Paulo Cesar
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical modeling
mathematical modeling
teaching proposal
Modelagem matemática
modelação matemática
proposta de ensino
topic Mathematical modeling
mathematical modeling
teaching proposal
Modelagem matemática
modelação matemática
proposta de ensino
description The content of the scientific article aims to present the experience of a undergraduate student involved, on the one hand, with mathematical modeling and, on the other hand, with modeling from the perspective of a teaching proposal. The research problem involved the issue of inadequate disposal of cooking oil and environmental implications. With regard to mathematical modeling we present the analysis of one of the experiments performed by the first author. The modeling was based on the planning of a teaching proposal based on mathematical contents predicted for the third grade of High School. In the transition between modeling and modeling, in terms of school content, we have established connections between mathematical and statistical graphs. Data collection and processing of information is intended to raise awareness about the need to get into the habit of disposing of and / or reusing cooking oil properly.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205
10.25090/remat25269062v16n212019p119a134
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p119a134
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Fábio Henrique Barbosa, Paulo Cesar Oliveira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Fábio Henrique Barbosa, Paulo Cesar Oliveira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 119 - 134
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 119 - 134
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497002508288