Creativity and mathematical modeling: an initial study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vantielen da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Weslley Kozlik, Burak, Dionísio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
DOI: 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403
Resumo: The present work is an exploratory study and sought answers to the following questions: Are there works that address the thematic creativity and Mathematical Modeling? What are the conceptions presented about creativity? Are there indications that Mathematical Modeling contributes to creativity? The development of the study included the mapping and analysis of works published in annals of events in the last years (2009-2018) in the area of ??Mathematics Education, such as: International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), National Meeting of Mathematics Education (ENEM ), Paraná Meeting of Mathematical Education (EPREM), National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM) and Paraná Meeting of Modeling in Mathematical Education (EPMEM). In the respective period, we found only eight (8) works on that theme and these enabled the understanding that Modeling in Mathematics Education as a teaching methodology contributes to creativity by being characterized as a dialogical, investigative and problematic practice, in which students can choose topics, create problems and conduct research for resolutions.
id UNESP-28_dd5cd930ace06b9e24775a63decad6a4
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10403
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
spelling Creativity and mathematical modeling: an initial studyCriatividade e modelagem matemática: um estudo inicialCreativityMathematical EducationMathematical ModelingCriatividade. Educação MatemáticaModelagem MatemáticaThe present work is an exploratory study and sought answers to the following questions: Are there works that address the thematic creativity and Mathematical Modeling? What are the conceptions presented about creativity? Are there indications that Mathematical Modeling contributes to creativity? The development of the study included the mapping and analysis of works published in annals of events in the last years (2009-2018) in the area of ??Mathematics Education, such as: International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), National Meeting of Mathematics Education (ENEM ), Paraná Meeting of Mathematical Education (EPREM), National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM) and Paraná Meeting of Modeling in Mathematical Education (EPMEM). In the respective period, we found only eight (8) works on that theme and these enabled the understanding that Modeling in Mathematics Education as a teaching methodology contributes to creativity by being characterized as a dialogical, investigative and problematic practice, in which students can choose topics, create problems and conduct research for resolutions.O presente trabalho é um estudo exploratório e buscou respostas para os seguintes questionamentos: Há trabalhos que abordam a temática criatividade e Modelagem Matemática? Quais são as concepções apresentadas sobre criatividade? Há indicativos de que a Modelagem Matemática contribui para a criatividade? O desenvolvimento do estudo compreendeu o mapeamento e análise de trabalhos publicados em anais de eventos nos últimos anos (2009-2018) da área de Educação Matemática, como: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM), Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM), Encontro Paranaense de Educação Matemática (EPREM), Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM) e Encontro Paranaense de Modelagem na Educação Matemática (EPMEM). No respectivo período, encontramos apenas  oito (8) trabalhos sobre a referida temática e estes possibilitaram a compreensão de que a Modelagem na Educação Matemática como metodologia de ensino contribui para a criatividade por se caracterizar como uma prática dialógica, investigativa e problematizadora, em que os estudantes podem escolher temas, criar problemas e realizar pesquisas para as resoluções. Recebido em: 19 de novembro de 2019Modificado em: 20 de abril de 2020Aceito em: 24 de abril de 2020Faculdade de Filosofia e Ciências2020-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1040310.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 87-100Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 87-100Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 87-1002764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403/6923Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vantielen da SilvaSilva, Weslley KozlikBurak, Dionísio2020-12-21T14:08:19Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10403Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-12-21T14:08:19Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Creativity and mathematical modeling: an initial study
Criatividade e modelagem matemática: um estudo inicial
title Creativity and mathematical modeling: an initial study
spellingShingle Creativity and mathematical modeling: an initial study
Creativity and mathematical modeling: an initial study
Silva, Vantielen da Silva
Creativity
Mathematical Education
Mathematical Modeling
Criatividade.
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Silva, Vantielen da Silva
Creativity
Mathematical Education
Mathematical Modeling
Criatividade.
Educação Matemática
Modelagem Matemática
title_short Creativity and mathematical modeling: an initial study
title_full Creativity and mathematical modeling: an initial study
title_fullStr Creativity and mathematical modeling: an initial study
Creativity and mathematical modeling: an initial study
title_full_unstemmed Creativity and mathematical modeling: an initial study
Creativity and mathematical modeling: an initial study
title_sort Creativity and mathematical modeling: an initial study
author Silva, Vantielen da Silva
author_facet Silva, Vantielen da Silva
Silva, Vantielen da Silva
Silva, Weslley Kozlik
Burak, Dionísio
Silva, Weslley Kozlik
Burak, Dionísio
author_role author
author2 Silva, Weslley Kozlik
Burak, Dionísio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vantielen da Silva
Silva, Weslley Kozlik
Burak, Dionísio
dc.subject.por.fl_str_mv Creativity
Mathematical Education
Mathematical Modeling
Criatividade.
Educação Matemática
Modelagem Matemática
topic Creativity
Mathematical Education
Mathematical Modeling
Criatividade.
Educação Matemática
Modelagem Matemática
description The present work is an exploratory study and sought answers to the following questions: Are there works that address the thematic creativity and Mathematical Modeling? What are the conceptions presented about creativity? Are there indications that Mathematical Modeling contributes to creativity? The development of the study included the mapping and analysis of works published in annals of events in the last years (2009-2018) in the area of ??Mathematics Education, such as: International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), National Meeting of Mathematics Education (ENEM ), Paraná Meeting of Mathematical Education (EPREM), National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM) and Paraná Meeting of Modeling in Mathematical Education (EPMEM). In the respective period, we found only eight (8) works on that theme and these enabled the understanding that Modeling in Mathematics Education as a teaching methodology contributes to creativity by being characterized as a dialogical, investigative and problematic practice, in which students can choose topics, create problems and conduct research for resolutions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403
10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403/6923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 87-100
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 87-100
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 87-100
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1822178795316051968
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87