Creativity and mathematical modeling: an initial study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
DOI: | 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87 |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403 |
Resumo: | The present work is an exploratory study and sought answers to the following questions: Are there works that address the thematic creativity and Mathematical Modeling? What are the conceptions presented about creativity? Are there indications that Mathematical Modeling contributes to creativity? The development of the study included the mapping and analysis of works published in annals of events in the last years (2009-2018) in the area of ??Mathematics Education, such as: International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), National Meeting of Mathematics Education (ENEM ), Paraná Meeting of Mathematical Education (EPREM), National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM) and Paraná Meeting of Modeling in Mathematical Education (EPMEM). In the respective period, we found only eight (8) works on that theme and these enabled the understanding that Modeling in Mathematics Education as a teaching methodology contributes to creativity by being characterized as a dialogical, investigative and problematic practice, in which students can choose topics, create problems and conduct research for resolutions. |
id |
UNESP-28_dd5cd930ace06b9e24775a63decad6a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10403 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
spelling |
Creativity and mathematical modeling: an initial studyCriatividade e modelagem matemática: um estudo inicialCreativityMathematical EducationMathematical ModelingCriatividade. Educação MatemáticaModelagem MatemáticaThe present work is an exploratory study and sought answers to the following questions: Are there works that address the thematic creativity and Mathematical Modeling? What are the conceptions presented about creativity? Are there indications that Mathematical Modeling contributes to creativity? The development of the study included the mapping and analysis of works published in annals of events in the last years (2009-2018) in the area of ??Mathematics Education, such as: International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), National Meeting of Mathematics Education (ENEM ), Paraná Meeting of Mathematical Education (EPREM), National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM) and Paraná Meeting of Modeling in Mathematical Education (EPMEM). In the respective period, we found only eight (8) works on that theme and these enabled the understanding that Modeling in Mathematics Education as a teaching methodology contributes to creativity by being characterized as a dialogical, investigative and problematic practice, in which students can choose topics, create problems and conduct research for resolutions.O presente trabalho é um estudo exploratório e buscou respostas para os seguintes questionamentos: Há trabalhos que abordam a temática criatividade e Modelagem Matemática? Quais são as concepções apresentadas sobre criatividade? Há indicativos de que a Modelagem Matemática contribui para a criatividade? O desenvolvimento do estudo compreendeu o mapeamento e análise de trabalhos publicados em anais de eventos nos últimos anos (2009-2018) da área de Educação Matemática, como: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM), Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM), Encontro Paranaense de Educação Matemática (EPREM), Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM) e Encontro Paranaense de Modelagem na Educação Matemática (EPMEM). No respectivo período, encontramos apenas oito (8) trabalhos sobre a referida temática e estes possibilitaram a compreensão de que a Modelagem na Educação Matemática como metodologia de ensino contribui para a criatividade por se caracterizar como uma prática dialógica, investigativa e problematizadora, em que os estudantes podem escolher temas, criar problemas e realizar pesquisas para as resoluções. Recebido em: 19 de novembro de 2019Modificado em: 20 de abril de 2020Aceito em: 24 de abril de 2020Faculdade de Filosofia e Ciências2020-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1040310.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 87-100Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 87-100Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 87-1002764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403/6923Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vantielen da SilvaSilva, Weslley KozlikBurak, Dionísio2020-12-21T14:08:19Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10403Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-12-21T14:08:19Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creativity and mathematical modeling: an initial study Criatividade e modelagem matemática: um estudo inicial |
title |
Creativity and mathematical modeling: an initial study |
spellingShingle |
Creativity and mathematical modeling: an initial study Creativity and mathematical modeling: an initial study Silva, Vantielen da Silva Creativity Mathematical Education Mathematical Modeling Criatividade. Educação Matemática Modelagem Matemática Silva, Vantielen da Silva Creativity Mathematical Education Mathematical Modeling Criatividade. Educação Matemática Modelagem Matemática |
title_short |
Creativity and mathematical modeling: an initial study |
title_full |
Creativity and mathematical modeling: an initial study |
title_fullStr |
Creativity and mathematical modeling: an initial study Creativity and mathematical modeling: an initial study |
title_full_unstemmed |
Creativity and mathematical modeling: an initial study Creativity and mathematical modeling: an initial study |
title_sort |
Creativity and mathematical modeling: an initial study |
author |
Silva, Vantielen da Silva |
author_facet |
Silva, Vantielen da Silva Silva, Vantielen da Silva Silva, Weslley Kozlik Burak, Dionísio Silva, Weslley Kozlik Burak, Dionísio |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Weslley Kozlik Burak, Dionísio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vantielen da Silva Silva, Weslley Kozlik Burak, Dionísio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Creativity Mathematical Education Mathematical Modeling Criatividade. Educação Matemática Modelagem Matemática |
topic |
Creativity Mathematical Education Mathematical Modeling Criatividade. Educação Matemática Modelagem Matemática |
description |
The present work is an exploratory study and sought answers to the following questions: Are there works that address the thematic creativity and Mathematical Modeling? What are the conceptions presented about creativity? Are there indications that Mathematical Modeling contributes to creativity? The development of the study included the mapping and analysis of works published in annals of events in the last years (2009-2018) in the area of ??Mathematics Education, such as: International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), National Meeting of Mathematics Education (ENEM ), Paraná Meeting of Mathematical Education (EPREM), National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM) and Paraná Meeting of Modeling in Mathematical Education (EPMEM). In the respective period, we found only eight (8) works on that theme and these enabled the understanding that Modeling in Mathematics Education as a teaching methodology contributes to creativity by being characterized as a dialogical, investigative and problematic practice, in which students can choose topics, create problems and conduct research for resolutions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10403/6923 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 87-100 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 87-100 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 87-100 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1822178795316051968 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p87 |