The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119 |
Resumo: | This article presents the results of an investigation on mathematical reasoning, of a qualitative nature with a Design Based Instruction (IBD) approach, from exploration tasks with the objective of identifying and documenting reasoning processes. The experience involved future mathematics teachers, studying hours of Practice as a Curriculum Component (PCC) and scholarship holders of the Institutional Program for Initiation to Teaching (Pibid). We highlight the role that mathematical representations play in understanding, organizing and planning instructional sequences. The results highlight the importance of working with exploratory tasks, which proposes an innovation in the dynamics of the classroom, giving protagonism to students, as well as developing inductive mathematical reasoning based on the identification of patterns and the deductive based on definitions and mathematical properties using algebraic representation to formulate conjectures. |
id |
SBEM_5692b196dfb8ebca92da6440ef3deeb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/119 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical ReasoningEl Desarrollo Profesional del Profesor de Matemáticas para Promover el Raciocinio MatemáticoO Desenvolvimento Profissional do Professor de Matemática para Promover o Raciocínio MatemáticoTarefas ExploratóriasInstrução Baseada em DesignFormação de Professores de MatemáticaTareas de ExploraciónInstrucción Basada en el DiseñoFormación de profesores de matemáticasExploratory TasksDesign Based InstructionTeacher TrainingThis article presents the results of an investigation on mathematical reasoning, of a qualitative nature with a Design Based Instruction (IBD) approach, from exploration tasks with the objective of identifying and documenting reasoning processes. The experience involved future mathematics teachers, studying hours of Practice as a Curriculum Component (PCC) and scholarship holders of the Institutional Program for Initiation to Teaching (Pibid). We highlight the role that mathematical representations play in understanding, organizing and planning instructional sequences. The results highlight the importance of working with exploratory tasks, which proposes an innovation in the dynamics of the classroom, giving protagonism to students, as well as developing inductive mathematical reasoning based on the identification of patterns and the deductive based on definitions and mathematical properties using algebraic representation to formulate conjectures.Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa sobre el raciocinio matemático con un enfoque de Instrucción Basada en el Diseño (IBD), a partir de tareas de exploración con el objetivo de identificar y documentar los procesos de razonamiento. En la experiencia participaron futuros profesores de matemáticas, cursando horas de Práctica como Componente Curricular (PCC) y becarios del Programa Institucional de Iniciación a la Docencia (Pibid). Destacamos el papel que desempeñan las representaciones matemáticas en la comprensión, la organización y la planificación de las secuencias didácticas. Los resultados destacan la importancia de trabajar con tareas exploratorias, lo que propone una innovación en la dinámica del aula, dando protagonismo a los alumnos, así como desarrollar el razonamiento matemático inductivo basado en la identificación de patrones y el deductivo basado en definiciones y propiedades matemáticas utilizando la representación algebraica para formular conjeturas.Este artigo apresenta resultados de uma investigação sobre raciocínio matemático, de cunho qualitativo com uma abordagem de Instrução Baseada em Design (IBD), a partir de tarefas de exploração com o objetivo de identificar, e documentar processos de raciocínio. A experiência envolveu futuros professores de matemática, cursando horas de Prática como Componente Curricular (PCC) e bolsistas do Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid). Destacamos, o papel que as representações matemáticas desempenham, na compreensão, organização e planejamento de sequências instrucionais. Os resultados evidenciam a importância do trabalho com tarefas exploratórias, que propõe uma inovação na dinâmica da sala de aula, dando protagonismo aos alunos, bem como desenvolveram o raciocínio matemático indutivo baseado na identificação de padrões e o dedutivo baseado em definições e propriedades matemáticas utilizando representação algébrica para formularem conjecturas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/11910.37001/remat25269062v17id464id543Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210132526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/133https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/432https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/448https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/464https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcatto, Flávia2023-07-16T02:24:07Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/119Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:24:07Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning El Desarrollo Profesional del Profesor de Matemáticas para Promover el Raciocinio Matemático O Desenvolvimento Profissional do Professor de Matemática para Promover o Raciocínio Matemático |
title |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning |
spellingShingle |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning Marcatto, Flávia Tarefas Exploratórias Instrução Baseada em Design Formação de Professores de Matemática Tareas de Exploración Instrucción Basada en el Diseño Formación de profesores de matemáticas Exploratory Tasks Design Based Instruction Teacher Training |
title_short |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning |
title_full |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning |
title_fullStr |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning |
title_full_unstemmed |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning |
title_sort |
The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning |
author |
Marcatto, Flávia |
author_facet |
Marcatto, Flávia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcatto, Flávia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tarefas Exploratórias Instrução Baseada em Design Formação de Professores de Matemática Tareas de Exploración Instrucción Basada en el Diseño Formación de profesores de matemáticas Exploratory Tasks Design Based Instruction Teacher Training |
topic |
Tarefas Exploratórias Instrução Baseada em Design Formação de Professores de Matemática Tareas de Exploración Instrucción Basada en el Diseño Formación de profesores de matemáticas Exploratory Tasks Design Based Instruction Teacher Training |
description |
This article presents the results of an investigation on mathematical reasoning, of a qualitative nature with a Design Based Instruction (IBD) approach, from exploration tasks with the objective of identifying and documenting reasoning processes. The experience involved future mathematics teachers, studying hours of Practice as a Curriculum Component (PCC) and scholarship holders of the Institutional Program for Initiation to Teaching (Pibid). We highlight the role that mathematical representations play in understanding, organizing and planning instructional sequences. The results highlight the importance of working with exploratory tasks, which proposes an innovation in the dynamics of the classroom, giving protagonism to students, as well as developing inductive mathematical reasoning based on the identification of patterns and the deductive based on definitions and mathematical properties using algebraic representation to formulate conjectures. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119 10.37001/remat25269062v17id464id543 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id464id543 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/133 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/432 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/448 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/119/464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013 Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021013 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494795255808 |