A question of mean: student error reflections
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
DOI: | 10.37001/remat25269062v20id360 |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/360 |
Resumo: | This work starts from the analysis of an experience lived by the author as a teacher in the disciplines of Applied Statistics and Biostatistics, from the correction of an assessment applied in the second semester of 2019, in higher education courses at a federal institution. The qualitative approach study aims to present a reflection on strategies that assist students in understand weighted arithmetic mean and teachers to approach this concept or other content in future moments, based on error analysis (CURY, 2017). Thus, using content analysis, the resolutions made by the students were systematized into six emerging categories, exemplified, and organized based on the researcher's understanding of the comprehension and concepts used by them. The results show the difficulties with the concept of average and point to the role of error analysis as a teaching and research methodology to be incorporated by mathematics teachers. The work also highlights the need to observe the specificity of each student and the existing singularities in the teaching-learning process, qualifying the teaching practice. |
id |
SBEM_592d92e247401fcb280d0bcf1b7f41d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/360 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
spelling |
A question of mean: student error reflectionsUna cuestión de medio: reflejos de errores del estudianteUma questão de média: reflexões sobre erros dos estudantesAnálise de ErrosEstatísticaConceito de médiaMetodologia de ensino de matemáticaAnálisis de erroresEstadísticaConcepto médioMetodología de la enseñanza de las matemáticasError AnalysisStatisticMean conceptMathematics teaching methodologyThis work starts from the analysis of an experience lived by the author as a teacher in the disciplines of Applied Statistics and Biostatistics, from the correction of an assessment applied in the second semester of 2019, in higher education courses at a federal institution. The qualitative approach study aims to present a reflection on strategies that assist students in understand weighted arithmetic mean and teachers to approach this concept or other content in future moments, based on error analysis (CURY, 2017). Thus, using content analysis, the resolutions made by the students were systematized into six emerging categories, exemplified, and organized based on the researcher's understanding of the comprehension and concepts used by them. The results show the difficulties with the concept of average and point to the role of error analysis as a teaching and research methodology to be incorporated by mathematics teachers. The work also highlights the need to observe the specificity of each student and the existing singularities in the teaching-learning process, qualifying the teaching practice.Este trabajo parte del análisis de una experiencia vivida por el autora como docente en las disciplinas de Estadística Aplicada y Bioestadística, a partir de la corrección de una evaluación aplicada en el segundo semestre de 2019, en cursos de educación superior en una institución federal. El estudio de enfoque cualitativo pretende presentar una reflexión sobre estrategias que ayuden a los estudiantes a comprender la media aritmética ponderada y a los docentes a abordar este concepto u otros contenidos en momentos futuros, a partir del análisis de errores (CURY, 2017). Así, mediante el análisis de contenido, las resoluciones realizadas por los estudiantes fueron sistematizadas en seis categorías emergentes, ejemplificadas y organizadas a partir de la comprensión del investigador sobre la comprensión y los conceptos utilizados por ellos. Los resultados muestran las dificultades con el concepto de promedio y apuntan al papel del análisis de errores como metodología de enseñanza e investigación a ser incorporada por los profesores de matemáticas. El trabajo también destaca la necesidad de observar la especificidad de cada estudiante y las singularidades existentes en los procesos de enseñanza e aprendizaje, cualificando la práctica docente. Este trabalho parte da análise de uma experiência vivenciada pela autora como docente nas disciplinas de Estatística Aplicada e Bioestatística, a partir da correção de uma avaliação aplicada no segundo semestre de 2019, em cursos superiores de uma instituição federal. O estudo de abordagem qualitativa tem como objetivo apresentar uma reflexão sobre estratégias que auxiliem os estudantes na compreensão de média aritmética ponderada e os professores na abordagem desse conceito ou de outros conteúdos em momentos futuros, a partir da análise de erros (CURY, 2017). Dessa forma, utilizando-se da análise de conteúdo, as resoluções feitas pelos estudantes foram sistematizadas em seis categorias emergentes, exemplificadas e organizadas a partir do entendimento da pesquisadora sobre a compreensão e conceitos por eles utilizados. Os resultados evidenciam as dificuldades com o conceito de média e apontam para o papel da análise de erros como uma metodologia de ensino e de pesquisa a ser incorporada pelos professores de matemática. O trabalho também destaca a necessidade de observar a especificidade de cada estudante e as singularidades existentes no processo de ensino aprendizagem, qualificando a prática docente. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/36010.37001/remat25269062v20id360Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023088Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023088Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e0230882526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/360/532Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCecco, Bruna Larissa2024-01-29T17:37:55Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/360Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2024-01-29T17:37:55Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A question of mean: student error reflections Una cuestión de medio: reflejos de errores del estudiante Uma questão de média: reflexões sobre erros dos estudantes |
title |
A question of mean: student error reflections |
spellingShingle |
A question of mean: student error reflections A question of mean: student error reflections Cecco, Bruna Larissa Análise de Erros Estatística Conceito de média Metodologia de ensino de matemática Análisis de errores Estadística Concepto médio Metodología de la enseñanza de las matemáticas Error Analysis Statistic Mean concept Mathematics teaching methodology Cecco, Bruna Larissa Análise de Erros Estatística Conceito de média Metodologia de ensino de matemática Análisis de errores Estadística Concepto médio Metodología de la enseñanza de las matemáticas Error Analysis Statistic Mean concept Mathematics teaching methodology |
title_short |
A question of mean: student error reflections |
title_full |
A question of mean: student error reflections |
title_fullStr |
A question of mean: student error reflections A question of mean: student error reflections |
title_full_unstemmed |
A question of mean: student error reflections A question of mean: student error reflections |
title_sort |
A question of mean: student error reflections |
author |
Cecco, Bruna Larissa |
author_facet |
Cecco, Bruna Larissa Cecco, Bruna Larissa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cecco, Bruna Larissa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise de Erros Estatística Conceito de média Metodologia de ensino de matemática Análisis de errores Estadística Concepto médio Metodología de la enseñanza de las matemáticas Error Analysis Statistic Mean concept Mathematics teaching methodology |
topic |
Análise de Erros Estatística Conceito de média Metodologia de ensino de matemática Análisis de errores Estadística Concepto médio Metodología de la enseñanza de las matemáticas Error Analysis Statistic Mean concept Mathematics teaching methodology |
description |
This work starts from the analysis of an experience lived by the author as a teacher in the disciplines of Applied Statistics and Biostatistics, from the correction of an assessment applied in the second semester of 2019, in higher education courses at a federal institution. The qualitative approach study aims to present a reflection on strategies that assist students in understand weighted arithmetic mean and teachers to approach this concept or other content in future moments, based on error analysis (CURY, 2017). Thus, using content analysis, the resolutions made by the students were systematized into six emerging categories, exemplified, and organized based on the researcher's understanding of the comprehension and concepts used by them. The results show the difficulties with the concept of average and point to the role of error analysis as a teaching and research methodology to be incorporated by mathematics teachers. The work also highlights the need to observe the specificity of each student and the existing singularities in the teaching-learning process, qualifying the teaching practice. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/360 10.37001/remat25269062v20id360 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/360 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id360 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/360/532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023088 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023088 Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e023088 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1822181165002391552 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id360 |