The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zontini, Laynara dos Reis Santos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Burak, Dionísio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204
Resumo: In this article we present a discussion about the Learning Support Room program as a space for Mathematical Modeling in a Mathematical Education perspective. This is a phenomenological qualitative that was guided by the interrogation: How do teachers understand the Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling activities? The question asked to meet the teachers who work in these classes, so we held a workshop on Mathematical Modeling with these subjects from which the research data were produced. The teachers' speech revealed the Support Room as a fertile space for Modeling activities, but it signaled the need for formative logics that contribute to a change in teaching practice.
id SBEM_5a6e49c512693b384fd6cd5e800dd35e
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/204
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' viewsLa Sala de Apoyo al Aprendizaje como espacio para la Modelación Matemática: comprensiones sobre la mirada de los profesoresA Sala de Apoio à Aprendizagem como espaço para a Modelagem MatemáticaMathematical EducationMathematical ModelingLearning Support RoomQualitative researchEducación MatemáticaModelación MatemáticaSala de Apoyo al AprendizajeLa investigación cualitativaModelagem MatemáticaSala de Apoio à AprendizagemFenomenologia.In this article we present a discussion about the Learning Support Room program as a space for Mathematical Modeling in a Mathematical Education perspective. This is a phenomenological qualitative that was guided by the interrogation: How do teachers understand the Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling activities? The question asked to meet the teachers who work in these classes, so we held a workshop on Mathematical Modeling with these subjects from which the research data were produced. The teachers' speech revealed the Support Room as a fertile space for Modeling activities, but it signaled the need for formative logics that contribute to a change in teaching practice.En este artículo presentamos una discusión sobre el programa Sala de Apoyo al Aprendizaje como un espacio para la Modelación Matemática en una perspectiva de Educación Matemática. Se trata de una investigación cualitativa fenomenológica orientada por la interrogación: ¿Cómo los profesores comprenden la Sala de Apoyo al Aprendizaje como espacio para actividades de Modelación Matemática? La interrogación solicitó ir al encuentro de los profesores que trabajan en esas clases, por eso realizamos un taller sobre Modelación Matemática con esos sujetos a partir de la cual se produjeron los datos de la investigación. El discurso de los profesores reveló la Sala de Apoyo como espacio fértil para actividades con Modelación, pero señaló la necesidad de lógicas formativas que contribuyan con cambio de la práctica docente.Nesse artigo apresentamos uma discussão sobre o programa Sala de Apoio à Aprendizagem como um espaço para a Modelagem Matemática em uma perspectiva de Educação Matemática. Trata-se de uma pesquisa qualitativa fenomenológica orientada pela interrogação: Como os professores compreendem a Sala de Apoio à Aprendizagem como espaço para atividades com Modelagem Matemática? A interrogação solicitou ir ao encontro dos professores que trabalham nessas turmas, por isso realizamos uma oficina sobre Modelagem Matemática com esses sujeitos a partir da qual foram produzidos os dados da pesquisa. A fala dos professores revelou a Sala de Apoio como espaço fértil para atividades com Modelagem, mas sinalizou a necessidade de lógicas formativas que contribuam com mudança da prática docente.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20410.25090/remat25269062v16n212019p135a153Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 135 - 153Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 135 - 1532526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204/pdfCopyright (c) 2019 Laynara dos Reis Santos Zontini, Dionísio Burakinfo:eu-repo/semantics/openAccessZontini, Laynara dos Reis SantosBurak, Dionísio2021-05-06T16:11:29ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
La Sala de Apoyo al Aprendizaje como espacio para la Modelación Matemática: comprensiones sobre la mirada de los profesores
A Sala de Apoio à Aprendizagem como espaço para a Modelagem Matemática
title The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
spellingShingle The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
Zontini, Laynara dos Reis Santos
Mathematical Education
Mathematical Modeling
Learning Support Room
Qualitative research
Educación Matemática
Modelación Matemática
Sala de Apoyo al Aprendizaje
La investigación cualitativa
Modelagem Matemática
Sala de Apoio à Aprendizagem
Fenomenologia.
title_short The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
title_full The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
title_fullStr The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
title_full_unstemmed The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
title_sort The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
author Zontini, Laynara dos Reis Santos
author_facet Zontini, Laynara dos Reis Santos
Burak, Dionísio
author_role author
author2 Burak, Dionísio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zontini, Laynara dos Reis Santos
Burak, Dionísio
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Education
Mathematical Modeling
Learning Support Room
Qualitative research
Educación Matemática
Modelación Matemática
Sala de Apoyo al Aprendizaje
La investigación cualitativa
Modelagem Matemática
Sala de Apoio à Aprendizagem
Fenomenologia.
topic Mathematical Education
Mathematical Modeling
Learning Support Room
Qualitative research
Educación Matemática
Modelación Matemática
Sala de Apoyo al Aprendizaje
La investigación cualitativa
Modelagem Matemática
Sala de Apoio à Aprendizagem
Fenomenologia.
description In this article we present a discussion about the Learning Support Room program as a space for Mathematical Modeling in a Mathematical Education perspective. This is a phenomenological qualitative that was guided by the interrogation: How do teachers understand the Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling activities? The question asked to meet the teachers who work in these classes, so we held a workshop on Mathematical Modeling with these subjects from which the research data were produced. The teachers' speech revealed the Support Room as a fertile space for Modeling activities, but it signaled the need for formative logics that contribute to a change in teaching practice.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204
10.25090/remat25269062v16n212019p135a153
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p135a153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Laynara dos Reis Santos Zontini, Dionísio Burak
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Laynara dos Reis Santos Zontini, Dionísio Burak
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 135 - 153
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497000411136