The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204 |
Resumo: | In this article we present a discussion about the Learning Support Room program as a space for Mathematical Modeling in a Mathematical Education perspective. This is a phenomenological qualitative that was guided by the interrogation: How do teachers understand the Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling activities? The question asked to meet the teachers who work in these classes, so we held a workshop on Mathematical Modeling with these subjects from which the research data were produced. The teachers' speech revealed the Support Room as a fertile space for Modeling activities, but it signaled the need for formative logics that contribute to a change in teaching practice. |
id |
SBEM_af309b56edebb77474336279f8b4cae4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/204 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' viewsLa Sala de Apoyo al Aprendizaje como espacio para la Modelación Matemática: comprensiones sobre la mirada de los profesoresA Sala de Apoio à Aprendizagem como espaço para a Modelagem MatemáticaMathematical EducationMathematical ModelingLearning Support RoomQualitative researchEducación MatemáticaModelación MatemáticaSala de Apoyo al AprendizajeLa investigación cualitativaModelagem MatemáticaSala de Apoio à AprendizagemFenomenologia.In this article we present a discussion about the Learning Support Room program as a space for Mathematical Modeling in a Mathematical Education perspective. This is a phenomenological qualitative that was guided by the interrogation: How do teachers understand the Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling activities? The question asked to meet the teachers who work in these classes, so we held a workshop on Mathematical Modeling with these subjects from which the research data were produced. The teachers' speech revealed the Support Room as a fertile space for Modeling activities, but it signaled the need for formative logics that contribute to a change in teaching practice.En este artículo presentamos una discusión sobre el programa Sala de Apoyo al Aprendizaje como un espacio para la Modelación Matemática en una perspectiva de Educación Matemática. Se trata de una investigación cualitativa fenomenológica orientada por la interrogación: ¿Cómo los profesores comprenden la Sala de Apoyo al Aprendizaje como espacio para actividades de Modelación Matemática? La interrogación solicitó ir al encuentro de los profesores que trabajan en esas clases, por eso realizamos un taller sobre Modelación Matemática con esos sujetos a partir de la cual se produjeron los datos de la investigación. El discurso de los profesores reveló la Sala de Apoyo como espacio fértil para actividades con Modelación, pero señaló la necesidad de lógicas formativas que contribuyan con cambio de la práctica docente.Nesse artigo apresentamos uma discussão sobre o programa Sala de Apoio à Aprendizagem como um espaço para a Modelagem Matemática em uma perspectiva de Educação Matemática. Trata-se de uma pesquisa qualitativa fenomenológica orientada pela interrogação: Como os professores compreendem a Sala de Apoio à Aprendizagem como espaço para atividades com Modelagem Matemática? A interrogação solicitou ir ao encontro dos professores que trabalham nessas turmas, por isso realizamos uma oficina sobre Modelagem Matemática com esses sujeitos a partir da qual foram produzidos os dados da pesquisa. A fala dos professores revelou a Sala de Apoio como espaço fértil para atividades com Modelagem, mas sinalizou a necessidade de lógicas formativas que contribuam com mudança da prática docente.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20410.25090/remat25269062v16n212019p135a153Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 135 - 153Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 135 - 1532526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204/pdfCopyright (c) 2019 Laynara dos Reis Santos Zontini, Dionísio Burakinfo:eu-repo/semantics/openAccessZontini, Laynara dos Reis SantosBurak, Dionísio2021-05-06T16:11:29ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views La Sala de Apoyo al Aprendizaje como espacio para la Modelación Matemática: comprensiones sobre la mirada de los profesores A Sala de Apoio à Aprendizagem como espaço para a Modelagem Matemática |
title |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views |
spellingShingle |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views Zontini, Laynara dos Reis Santos Mathematical Education Mathematical Modeling Learning Support Room Qualitative research Educación Matemática Modelación Matemática Sala de Apoyo al Aprendizaje La investigación cualitativa Modelagem Matemática Sala de Apoio à Aprendizagem Fenomenologia. |
title_short |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views |
title_full |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views |
title_fullStr |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views |
title_full_unstemmed |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views |
title_sort |
The Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling: understandings about teachers' views |
author |
Zontini, Laynara dos Reis Santos |
author_facet |
Zontini, Laynara dos Reis Santos Burak, Dionísio |
author_role |
author |
author2 |
Burak, Dionísio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zontini, Laynara dos Reis Santos Burak, Dionísio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical Education Mathematical Modeling Learning Support Room Qualitative research Educación Matemática Modelación Matemática Sala de Apoyo al Aprendizaje La investigación cualitativa Modelagem Matemática Sala de Apoio à Aprendizagem Fenomenologia. |
topic |
Mathematical Education Mathematical Modeling Learning Support Room Qualitative research Educación Matemática Modelación Matemática Sala de Apoyo al Aprendizaje La investigación cualitativa Modelagem Matemática Sala de Apoio à Aprendizagem Fenomenologia. |
description |
In this article we present a discussion about the Learning Support Room program as a space for Mathematical Modeling in a Mathematical Education perspective. This is a phenomenological qualitative that was guided by the interrogation: How do teachers understand the Learning Support Room as a space for Mathematical Modeling activities? The question asked to meet the teachers who work in these classes, so we held a workshop on Mathematical Modeling with these subjects from which the research data were produced. The teachers' speech revealed the Support Room as a fertile space for Modeling activities, but it signaled the need for formative logics that contribute to a change in teaching practice. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204 10.25090/remat25269062v16n212019p135a153 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204 |
identifier_str_mv |
10.25090/remat25269062v16n212019p135a153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Laynara dos Reis Santos Zontini, Dionísio Burak info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Laynara dos Reis Santos Zontini, Dionísio Burak |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 135 - 153 Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153 Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 135 - 153 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1730542052563746816 |